شناسهٔ خبر: 67277682 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

بسیج اساتید با طرح‌های فناورانه می‌تواند بین دانشگاه و صنعت پیوند ایجاد کند

یک استاد بسیجی گفت: بسیج اساتید می‌تواند با ایجاد طرح‌های اقتصادی دانش بنیان، اجرای طرح‌های فناورانه و ... برای حل مشکلات صنعت و پیوند بین دانشگاه وصنعت نقش بسزایی را ایفا کند.

صاحب‌خبر -

محمدحسین معلم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم اظهار کرد: شهید چمران تجربه ودرس بزرگی را که در تمام مبارزاتش یافت این بود که "انسانیت ، فداکاری در راه آرمان‌ انسان‌ها ، غلبه بر خودخواهی و غرور و مصالح پست مادی و ایمان به ارزشهای الهی"بیش ازهر چیز دیگری ارزش داشته و هیچ چیز نمی تواند جایگزین آن شود. 

این استاد بسیجی بیان کرد: به قول شهید چمران "عشق" آرامش می‌آورد و در گرما گرم جنگ و کشاکش مرگ و زندگی وزیر رگبار گلوله‌ها و بمب‌ها و در مقابل هجوم دشمن، عشق به خداوند و ارزش‌های الهی و انسانی آنچنان آرامشی می‌آورد که یک طفل نوزاد در دامان مادر احساس می‌کند و بقول او « راستی چقدر عجیب است که مرگ خشن و سرد مخوف را عشق آنچنان لطیف و تابناک و محبوب کند که عاشق سراسیمه به آغوشش پناه می‌برد»

معلم ابراز کرد: در این مرحله وجودی، روح بزرگ شده و دنیای با همه مظاهرو فریبندگی‌هایش گنجایش چنین روح بزرگی را ندارد و جسم در مقابل آن ضعیف شده از این روچمران درنجواهای عاشقانه ای که با بدن واعضای خود دارد پیوسته ازاعضا واندام هایش تقاضا می‌کند که قدری دیگر تاب بیاورند، خسته نشوند، او را تحمل کنند تا بالاخره در راه معشوق خود صاعقه وار حرکت کنند تا لحظه وداع با دنیا فرارسد و درلحظه لقای پرودگار، مشتاقانه به سوی "شهادت" رقصی زیبا در برابر مرگ داشته باشد.

این استاد بسیجی عنوان کرد: راه قوی شدن ما از طریق علم می‌گذرد. حکمت و علم، عناصر اصلی پیشرفت ما است و هر کشوری تا مهد انتشار اندیشه و علم نشود به آن احترام عظمتی که لازمه آن است، نمی‌رسد.

وی افزود: نقش اساتید بسیجی ما برای قوی کردن ایران، نقش اول و پیشرانی و تعیین کنندگی است، چون جوانانی که برای امروز و آینده آماده می‌شوند در دانشگاه ساخته می‌شوند. ایران شایسته بزرگ بودن است و تاریخ ایران گواه این واقعیت است.

معلم یادآور شد: در راستای ایجاد ظرفیت‌های جامعه دانشگاهی ضمن ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین، می توان از اساتید بسیجی استفاده کرد و با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی به وجود خواهد آمد که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.

این استاد بسیجی تصریح کرد: بسیج اساتید می‌تواند با ایجاد طرح‌های اقتصاد دانش بنیان، اجرای طرح های فناورانه، تشکیل حلقه‌های علمی،تشکیل اندیشکده‌ها و گروه‌های مسئله محور برای کشف مشکلات صنعت تلاش و با تهیه بسته‌های سیاستی و ارائه آن  و در ادامه مطالبه گری و اجرای آن،برای حل مشکلات صنعت وپیوند بین دانشگاه وصنعت کمک مهمی انجام دهد.

وی ادامه داد: محور در این ویژگی آن است که این شخص از یک جایگاه علمی تثبیت شده‌ای برخوردار است و این امر در بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلف به آن اشاره شده است؛ لذا شاید با اطمینان بتوان گفت آنچه رهبری در ویژگی نخست در حوزه و دانشگاه بر آن تأکید دارند، آراستگی به مدارج علمی است؛ یعنی استاد بسیجی یک شخصیتی با هویت علمی و دانشی است. 

معلم تاکید کرد: ویژگی بعدی که استاد بسیجی از آن برخوردار است، تعهد و تدین است. متعهد است به مبانی اعتقادی و آموزه‌های دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و این تعهد در رفتار و عمل او عینیت یافته و دین باوری در سلوک او تجسم دارد.
 
این استاد بسیجی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در این پیام اشاره می‌کنند به علم نافع. حضرت علی(ع) در کلامی می‌فرمایند که علم، فراوان و دایره آن نامحدود است و انسان هم عمرش محدود است؛ لذا باید انسان عمرش را برای به دست آوردن علمی به کار بگیرد که بالاترین منفعت را دارد و این منافع هم در یک مرتبه نیستند؛ بنابراین خداوند به ما توفیق بدهد که در مسیر علم نافع برای کشور قدم برداریم. اگر بخواهیم علم نافع را تعریف کنیم، می‌گوییم یعنی آن علمی که پاسخگوی نیازهای اساسی جامعه است، با اولویت‌بندی آنها.

وی ادامه داد: آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی است. استادان و فرهیختگان گرامی مستحضر هستید که تا انسان عالم نشود، نمی‌تواند معلم باشد و تا در مسیر انسان شدن خودش قدم بر ندارد، نمی‌تواند آموزگاری برای تربیت دیگران باشد؛ لذا این حوزه تمرکز می‌نماید بر این حقیقت که هر قدر می‌توانید به اصلاح علمی، اصلاح اعتقادی، اصلاح اخلاقی و اصلاح رفتاری خود همت بگمارید.

معلم اذعان کرد: اساتید باید نقش خود را در تربیت آینده‌سازان کشور ایفا کنند که این نقش‌آفرینی در دو حوزه عمومی و تخصصی است که هرکدام به صورت جدی می‌توانددر جامعه اثرگذار باشد. نقش‌آفرینی عمومی در عرصه جهاد تببین و ترویج ارزش‌های انقلاب است.

این استاد بسیجی خاطرنشان کرد: کمک به شناسایی مسائل جامعه در ابعاد مختلف و پیاده سازی راه‌حل مسائل کشور نیز از طریق مباحث علمی از جمله مواردی است که در حوزه نقش‌آفرینی تخصصی تعریف خواهد شد که باید بسیار جدی گرفته شود.

نظر شما