شناسهٔ خبر: 67277639 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وال استریت ژورنال:

روابط روسیه، کره شمالی، چین و ایران ازدواجی بر اساس هماهنگی اهداف است

آمریکا روابط روسیه، کره شمالی، چین و ایران را بر اساس هماهنگی منافع و اهداف توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

روسیه، چین، ایران و کره شمالی هنوز یک اتحاد نظامی رسمی مشابه ناتو ایجاد نکرده اند. این را روزنامه وال استریت ژورنال (WSJ) با اشاره به اظهارات مقامات فعلی و سابق آمریکا گزارش داده است.

سو می‌تری، کارمند سابق سیا و کاخ سفید در این خصوص به وال استریت ژورنال گفت: «برای روسیه، کره شمالی، ایران و حتی چین، این ازدواجی بر اساس یک تصادف لحظه‌ای یا هماهنگی منافع و اهداف است و نه نوعی رابطه پرشور».

به گفته مقامات آمریکایی، روابط روسیه، ایران، چین و کره شمالی در حال حاضر نشان دهنده یک اتحاد نظامی رسمی نیست که بتوان آن را با اتحاد آتلانتیک شمالی مقایسه کرد. این مقاله خاطرنشان می‌کند که روابط بین این کشور‌ها بیشتر مبتنی بر تماس‌های دوجانبه روسیه با هر یک از آنها است.

در عین حال، به نوشته این نشریه، در این مرحله، خطوط کلی روابط هم پیمانی بین چهار کشور ظاهر شده است که گسترش همکاری‌های راهبردی و دیپلماتیک نشان از آن دارد.

وال استریت ژورنال همچنین همچنین مدعی است که اطلاعات آمریکا از سرعت و درجه تقویت روابط روسیه با ایران، کره شمالی و چین شگفت زده شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در نخستین سفر خارجی خود به چین و کره شمالی رفت.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما