شناسهٔ خبر: 67277600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات حوادث ترافیکی باید در اولویت‌ حوزه سلامت قرار گیرد

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی گروه فوریت های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در ایران هر سه دقیقه یک تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد و در هر ۱۹ دقیقه یک نفر در این تصادفات کشته می‌شود از این رو برنامه‌ریزی برای کاهش این تلفات باید جزء اولویت‌های مهم حوزه سلامت باشد.

صاحب‌خبر -

دکتر حسن قدسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حوادث ترافیکی یکی از پنج علت مهم حوادث منجر به فوت در کل جهان است و براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالیانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی در دنیا از بین می‌روند و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر دچار جراحات یا معلولیت می‌شوند.

وی ادامه داد: در کشور ایران که بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر راه‌ وجود دارد در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۹۰ هزار نفر در تصادفات مصدوم شده‌اند که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد حدود ۶ درصدی داشته است.

عضو هیات علمی گروه فوریت‌های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که بیشتر قربانیان حوادث جاده ای مردان هستند گفت: وجود رفتارهای پرخطر از جمله سبقت و سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، استفاده از تلفن همراه، حواس پرتی و خواب آلودگی از علل مهم منجر به حوادث ترافیکی است.

قدسی در خصوص راهکارهای کاهش تلفات حوادث جاده ای افزود: در چرخه مدیریت خطرها و بلایا یکی از مهمترین مراحل بخش نخست یا مرحله پیشگیری و کاهش اثر است که در آن به دنبال تغییر در رفتارهای افراد هستیم و باید تلاش کنیم رفتارهای صحیح را جایگزین رفتارهای نادرست کنیم و آموزش از مهمترین مولفه‌های تاثیرگذار در اصلاح رفتار است.

وی ادامه داد: حوادث ترافیکی بیشتر در سنین ۲۰ تا ۶۰ سال رخ می‌دهد از این رو داشتن برنامه آموزشی به ویژه برای جوانانی که به دنبال هیجان و رفتارهای مخاطره‌آمیز هستند، می‌تواند عامل مهمی در کاهش حوادث ترافیکی باشد.

عضو هیات علمی گروه فوریت‌های پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: اگرچه قوانین و مقررات انتظامی هم در موضوع کاهش حوادث ترافیکی به طور قطع تاثیر گذار است اما تا نگرش جوانان در مورد این رفتارهای خطر آفرین تغییر پیدا نکند سایر عوامل در اولویت‌های بعدی قرار می گیرد.

قدسی با بیان این که استفاده از موتور سیکلت بدون داشتن کلاه ایمنی از عوامل مهم منجر به فوت در گروه سنی جوانان است عنوان کرد: در صورت استفاده صحیح از کلاه ایمنی ۴۲ درصد کشندگی حوادث ترافیکی کم می‌شود و این موضوع نه تنها برای فرد موتور سوار بلکه برای دیگر سرنشین موتور هم ضروری است.

وی اضافه کرد: ضروری است با ارائه‌ برنامه‌های آموزشی و ایجاد رفتارهای صحیح در جوانان و مردان جامعه تلاش کنیم از رفتارهای نا به هنجار منجر به فوت در حوادث ترافیکی جلوگیری شود.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

نظر شما