شناسهٔ خبر: 67277261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

سگ‌های ولگرد پدیده ناخوشایند شهری/خراسان شمالی درصدر حیوان گزیدگی

بجنورد_ وضعیت سگ‌های ولگرد ماجرای امروز و دیروز نیست،موضوعی است که در چندسال اخیر به یک پدیده ناخوشایند شهری تبدیل شده است، هر از چند گاهی مسئولان احساس خطر می کنند و طرحی ارائه می دهند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر_ گروه استان‌ها_ محدثه جوان: پزشک برای مادر پیاده‌روی تجویز کرد. برنامه هر روز مادر پیاده‌روی صبحگاهی در اطراف منزل بود. پاییز بود و هوا سوز سردی داشت اما مادر طبق عادت هر روز از خانه بیرون رفت، از خانه کمی دور شده بود که سگی را دید گوشه‌ای از خیابان ایستاده، توجهی نکرد و به راهش ادامه داد و هنوز چند قدمی برنداشته بود که ناگهان سوزش شدید و سنگینی در پایش احساس کرد. سگ گرسنه پای مادر را چنان گاز گرفته بود که چادر و لباس‌هایش پاره شده بود و مادر از ترس و درد فقط جیغ کوتاهی زد. کسی آن اطراف نبود به کمکش برسد، سگ هم فرار کرد به سختی خودش را جمع‌وجور کرد و به خانه رساند و جلوی در خانه بیهوش شد.

سگ‌های ولگرد پدیده ناخوشایند شهری/خراسان شمالی درصدر حیوان گزیدگی

«سحر» یاد آن روز که می‌افتد با ترس سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: با اینکه چندسال قبل این اتفاق برای مادرم افتاده و حالش بهتر شده ولی دیگر تنهایی نمی‌تواند بیرون برود. تا مدت‌ها حال روحی‌اش بد بود و برای بیرون رفتن از منزل می‌ترسید و خانه نشین شده بود.

پدیده ناخوشایند

وضعیت سگ‌های ولگرد ماجرای امروز و دیروز نیست، موضوعی است که سال‌ها مخصوصاً در چندسال اخیر به یک پدیده ناخوشایند شهری تبدیل شده است. هر از چند گاهی مسئولان احساس خطر می‌کنند و طرح و برنامه برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌دهند.

الان به گونه‌ای شده است که در خیابان‌های اصلی شهر هم شاهد سگ‌های ولگرد و بی صاحب هستیم.

همه جا هستند

یکی از شهروندان بجنوردی می‌گوید: هر جای شهر که بروید شاهد سگ‌های ولگرد هستید. چند وقت قبل برای خرید از چهارراه امیریه عبور می‌کردم که چشمم به سگ ولگردی افتاد، مساله تعجب برانگیزی هست وجود سگ رها شده در مرکز شهر به دلیل رفت‌وآمدهای بسیار زیاد خطرناک است.

سگ‌های ولگرد پدیده ناخوشایند شهری/خراسان شمالی درصدر حیوان گزیدگی

«عبداللهی» ادامه می‌دهد: نمی دانم متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کیست؟ اما موضوع مهم این است که تعداد سگ‌های ولگرد نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

نگران فرزندانمان هستیم

«محمدی» ساکن خیابان تختی بجنورد است او هم از وجود سگ‌های رها شده گلایه دارد و می‌گوید: به دلیل شرایط کاری که دارم در رفت‌وآمد به یکی از روستاهای اطراف هستم اکنون به گونه‌ای شده است که تعداد سگ‌های رها شده در شهر بیشتر از روستاها است‌.

در خیابان‌های تختی که منتهی به زمین‌های خالی و محله جوادیه هستند، روز و شب شاهد سگ‌های رها شده در کوچه‌های این محله هستیم و واقعاً نگران رفت و آمد فرزندانم به مدرسه هستم.

دلسوزی برخی‌ها برای سگ‌های ولگرد

یکی از ساکنان خیابان رودکی به رفتار برخی از اهالی اشاره و عنوان می‌کند: متأسفانه متوجه شدیم برخی از شهروندان برای این سگ‌ها دلسوزی می‌کنند و به آنها غذا می‌دهند و چندی پیش از همسایه‌ها شنیدم که فردی این سگ‌ها را به حیاط منزلش می‌برد و آنها را نگه می‌دارد.

سگ‌های ولگرد پدیده ناخوشایند شهری/خراسان شمالی درصدر حیوان گزیدگی

یکی دیگر از ساکنان شهرک فرهنگیان هم از وجود سگ‌های رها شده ناراحت است و می‌گوید: با توجه به اینکه اطراف منازل شهرک زمین‌های خالی فراوان است وجود سگ طبیعی بود اما در سال‌های اخیر تعداد سگ‌های رها شده زیاد شده و از طرف دیگر سگ گردانی برخی افراد در شب‌ها در خیابان‌ها و پارک شهرک فرهنگیان آزار دهنده است.

با سگ گردانی‌ها چکار کنیم؟

او اضافه می‌کند: سگ گردانی در پارک شهرک طوری است که سگ‌ها را جلوی آبخوری‌ها می‌گذارند که دهانشان را به شیر آب می‌زنند که باعث آلودگی است و به راحتی بیماری را منتقل می‌کنند. هیچ ارگانی هم مسئولیت برخورد با این افراد و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را ندارد.

«موسوی» یکی از ساکنان کوی بهداری است، او می‌گوید: روزی نوه‌هایم در حیاط مشغول بازی بودند که یکی در را باز می‌گذارد و ناگهان سگ رها شده‌ای وارد حیاط می‌شود که بچه‌ها از ترس مدام جیغ می‌زدند و به سختی توانستیم سگ را از حیاط بیرون کنیم.

سگ‌های ولگرد پدیده ناخوشایند شهری/خراسان شمالی درصدر حیوان گزیدگی

«مقیمی» از اهالی شهرک امام خمینی (ره) هم تعداد زیاد سگ‌های رها شده در این منطقه شهر را خطرناک می‌داند و می‌گوید: شنیده‌ام که سگ‌ها به کودکان حمله می‌کنند اما موضوع اینجاست که برخی از افراد برای این سگ‌ها دلسوزی می‌کنند و در برخی نقاط غذا برایشان می‌گذارند.

آمار بالای حیوان گزیدگی در کشور

خراسان شمالی بالاترین آمار حیوان گزیدگی را در کشور دارد. کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره آمار حیوان گزیدگی به خبرنگار مهر می‌گوید: در سال گذشته ۵ هزار و۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی در خراسان شمالی ثبت شد که این میزان یک‌ونیم برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

«هادی نیستانی» ادامه می‌دهد: ۹۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ و گربه و ۱۰ درصد مربوط به حیوانات دیگر است‌.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در ۲۰ سال اخیر مرگ در اثر بیماری هاری در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گزارش نشده است، می‌گوید: اغلب حیوان گزیدگی در نوجوانان سن ۱۲ تا ۲۰ سال گزارش شده است و اکثر حیوان گزیدگی‌ها از سوی سگ‌های صاحب دار رخ داده است‌.

سگ‌های ولگرد پدیده ناخوشایند شهری/خراسان شمالی درصدر حیوان گزیدگی

وی عنوان می‌کند: بیماری‌های کیست هیداتیک و کالازار بیماری‌هایی هستند که سگ‌ها در انتقال آن‌ها به انسان نقش دارند بیماری کیست هیداتیک از جمله بیماری‌های است که میزان بروز آن در خراسان شمالی نسبت به بروز کشوری از میزان بالاتری برخوردار است.

وی اضافه می‌کند: بیماری کالازار هم در سال‌های قبل بروز بیشتری داشت که سگ‌ها منبع این بیماری برای انتقال به انسان هستند.

وی تاکید می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی وظیفه درمان و پیشگیری از بیماری هاری ناشی حیوان گزیدگی دارد که برای تحقق این وظیفه، مراکز درمان و پیشگیری هاری و حیوان گزیدگی در همه شهرستان‌های استان در تمام ایام سال و به صورت شبانه روز _ حتی در ایام تعطیل _ مشغول ارائه خدمات شستشو زخم‌ها حیوان گزیدگی، انجام واکسیناسیون هاری و تزریق ایمنوگلوبولین (سرم) ضد هاری، برای پیشگیری از بیماری هاری در افراد حیوان گزیده هستند.

اما متولیان امر چه نظری دارند؟

چندی پیش طرح آزمایشی ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب به روش کدگذاری محله‌ای در بجنورد آغاز شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد دراین‌باره می‌گوید: یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور وجود سگ‌های ولگرد است.

هادی قربانی ادامه می‌دهد: به صورت منسجم و مستمر طرح جمع‌آوری را برابر کد منطقه‌ای اجرا می‌کنیم و اولین منطقه را از شهرک فرهنگیان بجنورد شروع می‌کنیم.

نظر شما