شناسهٔ خبر: 67276903 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از پسماند تا بازیافت؛ وعده محقق شده دولت در قائمشهر

ساری-ایرنا- بهره برداری خط پردازش زباله در راستای طرح ساماندهی پسماند در قائمشهر یکی از شهرستان های حساس و شکننده از نظر زیست محیطی به واسطه دفن غیر بهداشتی زباله انجام گرفته و ریشه کنی این معضل با عزم دولت مردمی در خط پایان قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، معضل پسماند سال های طولانی است که گریبان‌گیر مازندران سرسبز است و در برهه های مختلف سه دهه گذشته در برخی مناطق تبدیل به بحران چند وجهی شد. مثلا در دهه ۷۰ معضل زباله در انجیلسی شهرستان بابل تبدیل به بحران اجتماعی و امنیتی شده بود.

زباله شهرستان ساری هم چند سال پیش وضعیت مشابهی پیدا کرد. در شهرستان آمل وجه زیست محیطی این معضل به سنگی بزرگ جلوی پای اجرای بزرگ ترین سد استان تبدیل شده است. قصه تلخ دپوی زباله در سواحل محمودآباد همچنان نقل محافل است. شاید اگر آتش سوزی چند سال پیش نبود، کسی در مازندران هیچگاه متوجه کوه زباله فریدونکنار نمی شد.

اما قائمشهر با جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفری یکی از شهرستان های پُرجمعیت مازندران است که سالهاست با معضل زباله و دفع غیر اصولی آن مواجه است و بیشتر از ۵۰ سال چشمان رهگذران و بومیان مسیر جاده قائمشهر به کیاکلا نظاره گر کوه زباله این شهر بود که به نظر می رسید برای همیشه در این مکان جا خوش کرده باشد.

محل انباشت زباله قائمشهر با سالها قدمت در حاشیه جاده قائمشهر به کیاکلا و در نزدیکی روستای دیوکلا سفلی واقع شده است. بر اساس آمارهای رسمی، روزانه ۲۳۰ تن زباله از قائمشهر جمع آوری و در محل دفن زباله روستای دیوکلا سفلی انباشته می شود.

با توجه به تبعات زیست محیطی و بهداشتی که محل فعلی جمع آوری زباله شهر قائمشهر دارد طی این سالها همواره وعده هایی از سوی مسوولان امر برای جابه جایی و یا راه اندازی سایت پردازش زباله در این محل مطرح می شد و البته در قالب حرف و سخن باقی ماند.

این در حالی است که وضعیت مکان فعلی انباشت زباله های قائمشهر آنچنان مناسب نیست به طوری که علاوه بر زشتی بصری ناشی از کوه زباله بو و دود آن نیز همواره ساکنان منطقه و حتی تا مسافت ها دورتر از این محل را می آزارد.

زمزمه برای جابه جایی محل انباشت زباله های قائمشهر که از اوایل دهه ۸۰ توسط مسوولان وقت مطرح شده بود اکنون وارد ۲ دهه شده است و طی سالهای اخیر اقدامات مهمی برای راه اندازی سیستم پسماند زباله در این شهر انجام شده که بخش هایی از آن اکنون به بار نشسته است.

از پسماند تا بازیافت؛ وعده محقق شده دولت در قائمشهر

شهردار قائم شهر روز پنجشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح وضعیت زباله در این شهرستان گفت: با توجه به اینکه زباله به عنوان یک ابر چالش زیست محیطی در شمال کشور از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری و شهرداری ها است و در این راستا شهرداری قائم شهر برای مدیریت و ساماندهی پسماند، طرح پردازش خط زباله را در جوار سایت انباشت زباله این شهر اجرایی کرده است.

کاظم علیپور افزود: ساماندهی پسماند با اجرای خط پردازش زباله مطالبه جدی مردم این شهر از شهرداری بوده که پس از هفت دهه این خواسته شهروندان با همکاری شورای شهر و شهرداری قائم شهر محقق شد.

از پسماند تا بازیافت؛ وعده محقق شده دولت در قائمشهر

وی ادامه داد: تفکیک و جداسازی زباله و تبدیل آن به کود آلی وهدایت به کارخانه کمپوست آثار ارزشمند خط پردازش زباله خواهد بود که بااجرای آن ۶۰ درصد زباله این شهر بازیافت خواهد شد و ۴۰ درصد زباله غیر قابل بازیافت به صورت بهداشتی در "لندفیل" کنار خط پردازش دفن خواهند شد.

شهردار قائمشهر ظرفیت پذیرش خط پردازش زباله با ۲ خط ۲۵۰ تنی را روزانه ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: برای طراحی و نصب تجهیزات و راه اندازی آن بیشتر از چهار هزار میلیارد ریال هزینه شد.

وی اظهار کرد: با کمک اعتباری دولت در حوزه پسماند، تکمیل طرح تصفیه شیرابه و ایجاد کارخانه کمپوست در آینده که از الزامات اساسی در تکمیل چرخه و زنجیره مدیریت ساماندهی پسماند در قائم شهر است عملیاتی خواهد شد که با تحقق آن مشکل زباله این شهر به طور کامل برطرف خواهد شد.

نظر شما