شناسهٔ خبر: 67276759 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک هفته با خبرهای علم و فناوری؛

قدردانی رهبری از سکانداران فناوری و تاکید نامزدهای پاستور بر اتکا به نخبگان

تهران- ایرنا- حوزه علم و فناوری در هفته گذشته روزهای شلوغی را گذراند؛ دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از مدال‌آوران دانشجویی و دانش‌آموزی، تاکید همه نامزدهای انتخابات بر توجه و استفاده بیشتر از نخبگان در رفع مسائل کشور و صدور هفت هزار ردیف استخدامی برای جذب نخبگان در دولت از جمله مهم‌ترین رویدادهای این حوزه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حوزه علم و فناوری به دنبال برگزاری اختتامیه دومین نمایشگاه آبادیران در محل مصلی امام خمینی (ره) که گامی اساسی برای محرومیت‌زدایی با دستاوردهای فناورانه نخبگان کشور محسوب می شود، رویدادهای مختلف مهمی را تجربه کرد.

یکی از مهمترین این اتفاقات دیدار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجوییِ داخلی و جهانی بود و دیگری تاکیدات شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در برنامه های مختلف تبلیغاتی برضرورت استفاده هرچه بیشتر به توانمندی های داخلی بویژه نخبگان کشور بدنبال گرم شدن تنور گرم انتخابات بود.

اما یکی از اتفاقات مهم هفته جاری در حوزه علم و فناوری دیدار صمیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجوییِ داخلی و جهانی با همراهی محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان بود.

دیداری که در آن حضرت آیت الله خامنه ای، جوانان نخبه را مایه «امیدواری فراوان، ‌ عمیق و حقیقی» خواندند و گفتند: کشور به یک خیزش علمی نیاز دارد و نخبگان جوان عامل اصلی تأمین این نیاز ملی هستند.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

ایشان، توانایی تغییر در کشور و حتی در تاریخ و ایجاد فضایی صددرصد مطلوب را ظرفیت بسیار مهم نخبگان جوان برشمردند و افزودند: عامل انسانی نه به معنای سیاسیون و حکّام بلکه به معنای عوامل فکری-اخلاقی و معنوی در برهه‌هایی از تاریخ، ایران را به شکوه و عظمت مثال‌زدنی رسانده است.

رهبر انقلاب با اشاره به دوران حدوداً ۲۰۰ ساله تسلط سیاست انگلیسی و بعد آمریکایی بر کشورمان گفتند: در آن دوران فرهنگ و رشد علمی ما نابود شد و از لحاظ سیاسی، ایران را در مراحل پست نگه داشتند؛ اما انقلاب با تکیه بر نیروی انسانی عمدتاً جوان، آن بساط را بر هم زد و در زمینه‌های مختلف سیاسی، ‌ علمی، فناوری، اخلاق اجتماعی و عرصه‌های دیگر جهش ایجاد کرد.

ایشان نخبگان جوان را به همفکری و همکاری برای پیدا کردن راه‌حل مسائل و مشکلات مختلف فراخواندند و افزودند: مدال‌آوری یا رتبه بالای کنکور فقط آغاز جریان نخبگی است و باید با خلاقیت فکری و عملی در زمینه‌های علمی و فناوری و گسترش اخلاقیات، مسیر نخبگی را ادامه داد و به پیش رفت که البته دستگاه‌های ذیربط هم در این زمینه وظایفی بر عهده دارند و باید در این زمینه نهادسازی و جریان‌سازی شود.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکل‌گیری یک حرکت پربار علمی در دهه ۸۰ و سرعت‌گیری پیشرفت علمی کشور گفتند: در سال‌های آخر دهه ۹۰ این حرکت قدری افت پیدا کرد البته این افت در دو سه سال اخیر قدری جبران شده اما ناکافی است و در شرایط کنونی ما احتیاج به یک خیزش علمی داریم تا به خط مقدم علم جهانی برسیم که با تلاش نخبگان جوان و آماده‌سازی محیط عمومی، این مسئله امکانپذیر خواهد شد.
در پایان این دیدار، مدال‌آوران المپیادها، ‌ مدال‌های خود را به رهبر انقلاب اهدا کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز ضمن تشکر از این اقدام گفتند: مدال‌ها را از شما فرزندانم قبول می‌کنم اما معتقدم باید نزد خودتان باشد؛ ‌بنابراین مدال‌ها را که مایه سرافرازی است به شما بازمی‌گردانم.

ایشان همچنین از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بابت زحمات در عرصه نخبگان جوان تشکر کردند.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها که در این دیدار حضور داشته است در تشریح سخنان دانشجویان به رهبر معظم انقلاب به ایرنا گفت:دانشجویان در چند محور سخنان خود را مطرح کردند؛ یکی گلایه‌ای که جریان نخبگی و مدال‌آوران نسبت به روند برخورد با نخبگان داشتند و این روند درنقطه اخذ مدال تمام می‌شود؛ در حالیکه انتظار داشتند ارتباط بیشتری با مردم و مدیران داشته باشند. همچنین آمادگی خود را برای حل مسائل کشور و نقش ‌افرینی در نهضت علمی کشور و پیشبرد اهداف انقلاب و ایران اعلام کردند. (اینجا بخوانید)

تاکید نامزدهای ریاست جمهوری در بهره گیری هرچه بیشتر از توان نخبگان

اما با شروع برنامه های مختلف تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، یکی از اشتراکات مهم سخنان همه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم، ضرورت برنامه ریزی به منظور استفاده هرچه بیشتر و توجه جدی به توان دانشگاهیان، نخبگان و فناوران کشور برای رفع انواع مسائل و چالش های موجود کشور بود.

مسئله ای که به جد از سوی شهیدآیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید سیزدهم در طول حدود سه سال سکانداری دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و این راهبرد بسیار مدبرانه آن شهید والامقام، ثمرات ارزشمندی را در بومی سازی و تامین بسیاری از فناوری های وارداتی و مورد نیاز بخش های مختلف کشور به دنبال داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور پیش از این نیز با اعلام اینکه رئیس‌جمهور شهید باور داشت که مسئله علم و فناوری یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصاد کشور و جامعه است، اعلام کرد: آن شهید والامقام بر استفاده حداکثری از نظر نخبگان و پیشبرد حوزه فناوری به خصوص پروژه های پیشران در کشور تأکید ویژه داشت.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی ششم خردادماه جاری در یک برنامه تلوزیونی توجه به افزایش بودجه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را یکی از خدمات ارزنده شهید رئیسی به این حوزه عنوان کرد و با اشاره به رشد ۲۰ درصدی سالانه بودجه این مجموعه و اینکه سال گذشته بودجه این مجموعه قریب به هفت هزار میلیارد تومان بود، تصریح کرد: این درحالی است که برای سال ۱۴۰۳ با وجود همه مسائل و مشکلات اقتصادی، ظرفیت بودجه معاونت علمی بر اساس قانون برنامه هفتم و قانون بودجه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان شد که بخشی بواسطه منابع مستقیم است که رقم آن قریب به حدود چهار تا پنج همت است.

وی ادامه داد: اما یک منبع دیگر بودجه ای که آن شهید والامقام بر آن تاکید داشت و با کمک ایشان در جلسه سران قوا و با کمک و توجه ایشان درعین مشکلات بودجه ای دولت تصویب شد، یک بسته هفت هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۳ و همچنین یک بسته هشت هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۴ بود تا به واسطه آن معاونت علمی به کمک دستگاه های کشور پروژه های فناورانه و پیشران در اقتصاد دانش بنیان تعریف کرده و مردم مستقیم اثر آن را در زندگی خود احساس کنند.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

برهمین اساس نیز صاحبنظران موافق و مخالف دولت سیزدهم، توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور و توجه جدی به زیست بوم نوآوری و فناوری را یکی از موفقیت ها و افتخارات بسیار ارزشمند دولت سیزدهم می دانند.

سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدباقرقالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، شش نامزد تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند و طبق اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور قرار است این انتخابات برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز جمعه ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

تقدیر از طراحان برتر ۱۲ محصول دانش‌بنیان

اما برگزاری آئین اختتامیه سومین جشنواره ملی طراحی صنعتی ایران با تقدیر از ۱۲ محصول برتر در بخش های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات صنعتی و رباتیک و محصولات هوشمند و صادراتی یکی دیگر از اتفاقات حوزه علم و فناوری در هفته گذشته بود.

این آئین با حضور روح ‌الله دهقانی و جمعی از طراحان صنعتی منتخب ۲۷ خردادماه در محل معاونت علمی برگزار شد و هیات داوران این رویداد در بخش‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات صنعتی و رباتیک و محصولات هوشمند و محصولات صادراتی از برترین‌ها تقدیر کرد.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

سومین جشنواره طراحی صنعتی ایران با حمایت معاونت علمی، فناوری و معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان توسط مرکز طراحی ایران با هدف ترویج طراحی صنعتی، افزایش استفاده از طراحی در توسعه محصولات دانش‌بنیان و خلاق، ایجاد شبکه‌ طراحان ایرانی، ارتقای سطح طراحی صنعتی ایران و حمایت از طراحی صنعتی در شرکت‌های دانش‌بنیان، نانویی و خلاق، برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در این آئین درسخنانی، توجه به حلقه‌های پیش و پس از توسعه فناوری در زنجیره ارزش تولید، تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان را ضروری خواند. (اینجا بخوانید)

تعامل با اعضای «بریکس» در صنایع خلاق

همچنین دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در هفته گذشته با اشاره به ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات اسباب‌بازی گفت: موضوع صنایع خلاق در فروم (مجمع) اقتصادی سن‌پترزبورگ مطرح و طی آن تعامل خوبی با کشورهای عضو «بریکس» شد که می‌تواند علاوه بر بازار روسیه بازار بریکس را هم در دسترس این شرکت‌ها قرار دهد.

مسعود حسنلو در خصوص وضعیت صادرات در حوزه صنایع خلاق گفت: بازار کشور برای تولید محصول یا خدمات در حوزه صنایع خلاق بازار کوچکی است. البته این خاص کشور ما نیست و تمام دنیا با چنین مساله‌ای مواجه است، غیر از چند کشور محدود مثل چین یا آمریکا و بنابراین با نگاه به بازار داخلی، چرخ صنایع خلاق در یک کشور نمی چرخد. به همین دلیل صادرات جزء برنامه اصلی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم قرار گرفت.

به گفته او کشورهایی مثل قطر، امارات، ازبکستان یا حتی فرانسه از مقاصد صادرات هستند اما دو کشور عراق و روسیه را در حوزه صادرات با تمرکز بیشتری دنبال می کنیم.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

حسنلو افزود: روسیه از این جهت که کشور همسایه محسوب می شود و به دلیل اقتضائات خاص سیاسی و اجتماعی از ظرفیت تعاملاتی بالایی برخوردار است. استقبال و اقبال بالایی هم از طرف های روس برای صنایع خلاق در ایران صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه انیمیشن و اسباب بازی تجربه های موفقی با روسیه داشتیم. سال گذشته نمایشگاه اسباب بازی که برگزار شد و زیست بوم تولیدات صنایع خلاق در آن شرکت کرد، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان هم سعی کرد نقش حمایتی در این فضا داشته باشد. دومین محموله صادراتی اسباب بازی هم صادر شد و توانستیم تجربه موفق را خلق کنیم.

بسته حمایتی برای توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ژن‌درمانی تدوین می‌شود

اما رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز هفته گذشته در بازدید از پیشرفته‌ترین مرکز باروری و درمان ناباروری خاورمیانه، حوزه ژن‌درمانی را به عنوان مبنای درمان بسیاری از بیماری‌ها در آینده حائز اهمیت ویژه دانست و از تدوین بسته حمایتی برای توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ژن‌درمانی از سوی صندوق خبر داد.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

محمدصادق خیاطیان در نشست مشترک با متخصصان این مجموعه گفت: وظیفه و رسالت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی، تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است و براین اساس، اولویت‌هایی را مشخص کرده‌ایم.

وی افزود: یکی از حوزه‌های مهم مدنظر صندوق نوآوری بخش سلامت است که از دو جنبه مسئله‌محوری و توسعه زیست‌فناوری باید مورد حمایت قرار گیرد. خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی در حوزه زیست‌فناوری به ویژه در بخش نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده در کشور وجود دارد. (اینجا بخوانید)

حمایت از محصولات دانش‌بنیان از تامین ارز تا اخذ استانداردها برای صادرات

مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری هم اعلام کرد که محصولات دانش‌بنیان از تامین ارز تا اخذ استانداردها به منظور صادرات حمایت می شوند.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

راضیه کهنسال با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از صادرات محصولات دانش‌بنیان حمایت گسترده می کند، اظهار کرد: حمایت‌های موجود برای این حوزه را به طور کلی می‌توان در سه بخش حمایت‌های ارزی، حمایت‌های گمرکی و آیین‌نامه تسهیل دریافت استانداردهای بین‌المللی طبقه بندی کرد. (اینجا بخوانید)

تاسیس مرکز نوآوری ایران و ونزوئلا

یکی دیگر از رویدادها حوزه علم و فناوری در هفته گذشته راه‌اندازی مرکز نوآوری ایران و ونزوئلا در راستای رسوخ دستاوردهای فناورانه ایران در آمریکای لاتین با حضور رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در کشور ونزوئلا بود.

امیرحسین میرآبادی با اشاره به تحقق یکی از تاکیدات شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی مبنی بر گسترش مرزهای دانش و فناوری ایران با راه‌اندازی مرکز نوآوری ایران و ونزوئلا در مراسم راه اندازی این مرکز گفت: یکی از گام‌ها در مسیر توسعه دیپلماسی فناورانه در دولت سیزدهم، ایجاد مراکزی برای عرضه توانمندی‌های فناورانه ایران در کشورهای همسایه، دوست و متحد بود. در همین راستا، طی سفر سال گذشته رئیس جمهور شهید به ونزوئلا توافق‌نامه دو دولت برای ایجاد یک مرکز نوآوری و فناوری مشترک ایران ونزوئلا در کاراکاس امضا شد.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که قرار است در قالب این مرکز انجام شود می‌توان به برپایی نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان و فناوری های پیشرفته در ونزوئلا، استقرار شرکت دانش بنیان ایرانی که پروژه هایی را در ونزوئلا می گیرند، برگزاری دوره های آموزشی مشترک توسط متخصصان ایرانی برای متخصصان ونزوئلایی و تولید محدود یا داشتن کارگاه های مونتاژ و تولید در این محل اشاره کرد. (اینجا بخوانید)

صدور ۷ هزار ردیف استخدامی برای جذب نخبگان در دولت

همچنین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور روز چهارشنبه به عنوان آخرین روز کاری هفته گذشته در حیاط دولت خبری خوبی برای نخبگان داشت و در جمع خبرنگاران، از صدور بیش از ۷ هزار ردیف استخدامی توسط سازمان امور اداری و استخدام برای نخبگان علاقه‌مند به جذب در دولت خبرداد.

تشکر رهبری از سکانداران فناوری تا تاکید نامزدهای پاستور براتکا به نخبگان

روح الله دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه، استخدام از چند مرحله برخوردار است و مرحله نخست که تعیین ردیف استخدامی و سخت ترین مرحله جذب در دستگاه های دولتی محسوب می شود، گفت: انجام بودجه آن هم برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده و طی دو سه ماه آینده مراحل این کار تکمیل خواهد شد. (اینجا بخوانید)

نظر شما