شناسهٔ خبر: 67276592 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ملایر پُرشتاب در مسیر توسعه/روایت سه سال تلاش مجاهدانه

همدان- ایرنا- جهان شهر ملایر در سایه هم‌افزایی، تلاش مسئولان و تدبیر هوشمندانه و حمایت بی‌چون و چرای دولت مردمی سیزدهم در مسیر تحول و توسعه همه‌جانبه قرار گرفته است و پُرشتاب‌تر از همیشه مسیر رشد و پیشرفت را طی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ به موازات توسعه همه‌جانبه ایران اسلامی، شهرستان ملایر نیز به خوبی نقش خود را در افق چشم‌انداز رشد و توسعه ترسیم کرد و امروز در سایه دستاوردهای انقلاب و دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، بر خود می‌بالد که در کنار تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم‌نظیر، در مدت سه سال اخیر با خط‌مشی و سیاست‌های راهبردی دولت شهید آیت‌الله رئیسی گام‌های تحول‌آفرینی برای توسعه برداشته است.

پیرو این امر مدیران ارشد استان همدان، مدیریت عالی شهرستان ملایر و مجموعه مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی در این مدت سه سال تلاش کردند پا به پای قافله پُرشتاب توسعه در دولت سیزدهم پیش روند تا ملایر با ۲ عنوان جهانی و دومین شهر بزرگ پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، بر مدار توسعه باشد و چرخ تولید، صنعت، کشاورزی، گردشگری و حوزه‌های مختلف آن بچرخد.

فرهنگی غنی، زیرساخت‌های مهیا، دانشگاه‌های فعال، توسعه شبکه ریلی، شکوفایی صنعتی، معدنی و گردشگری، ظرفیت‌های بی‌نظیر کشاورزی و امنیت پایدار، زیرساخت‌های ورزشی و خدماتی، همه و همه قطعات پازل توسعه شهرستان ملایر است که در کنار هم چیده شد تا امروز به شهر جهانی تبدیل شود و از قطار توسعه و پیشرفت ایران اسلامی فاصله نگیرد.

سخن گفتن از مولفه‌های رشد و توسعه همه‌جانبه شهرستان ملایر شاید در این مجال نگنجد، اما نگاهی اجمالی به حوزه‌های مختلفی همچون راه، مسکن، بهداشت و درمان، اقتصاد، آموزش عالی، آموزش و پرورش، فرهنگی و اجتماعی، آب، برق، گاز و تلفن، ورزش، کشاورزی و بهسازی روستایی، می‌تواند گوشه‌ای از این کارنامه درخشان جهان شهر ملایر را بازگو کند.

ملایر پُرشتاب در مسیر توسعه/روایت سه سال تلاش مجاهدانه

گره کور صنعت فولاد ملایر در دولت سیزدهم باز شد

اجرایی شدن ۲۷۰ هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی و اقتصادی در شهرستان ملایر تنها یک گوشه دستاوردهای دولت سیزدهم در ملایر است که در تاریخ این شهرستان بی‌سابقه بوده و بدون شک مسیر همواری را پیش‌روی این شهرستان قرار داده تا وعده صادق دولت در تمامی حوزه‌ها رنگ واقعیت گیرد.

شکستن طلسم رکود از واحدهای تولیدی و صنعتی، سرمشقی است که رئیس جمهور شهید به مدیران داد تا واژه «تعطیل» از فرهنگ ‎نامه اقتصادی کشور خط بخورد و با وعده صادق دولت سیزدهم، حیات دوباره به بیش از ۳۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی در شهرستان ملایر بازگشت و در شهرستانی با هفت شهرک و نواحی صنعتی دولتی و خصوصی و ۲۱۰ واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه، احیای برخی از واحدهای راکد و نیمه فعال شاید در حد معجزه بود، آن هم با همت مدیران و برگزاری مستمر جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که حیات دوباره را به چرخ تولید بازگرداند.

پایان رکود ۶ ساله شرکت کیان‌وینسا از آن دست اقدامات نابِ دولت سیزدهم در ملایر بود که با تدبیر دولتمردان این شهرستان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی مسیر جدیدی را در روند حیات خود آغاز کرد و با مرکز پرتودهی پا به عرصه جدیدی از تولید گذاشت.

پایان رکود ۶ ساله شرکت کیان‌وینسا از آن دست اقدامات نابِ دولت سیزدهم در ملایر بود که با تدبیر دولتمردان این شهرستان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی مسیر جدیدی را در روند حیات خود آغاز کرد و با مرکز پرتودهی پا به عرصه جدیدی از تولید گذاشت.

به این ترتیب سایت کیان‌وینسا که سال‌ها تعطیل شده بود، احیا و به سایت پرتونگاری محصولات کشاورزی تغییر یافت و توافق‌های لازم و قراردادها با سازمان انرژی اتمی امضا شد تا راه‌اندازی این سایت که برای ملایر به واسطه جهانی شدن انگور و میزان تولید بالای این محصول، حیاتی به نظر می‌رسید، در دهه فجر سال گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار همدان وارد فاز اجرایی شد و در آستانه افتتاح است.

معجزه دیگر در بخش تولید ملایر، گرم شدن تنور صنعت فولاد این شهرستان بود، زمانی‌که همه گمان می‌بردند عمر صنعت فولاد ملایر به پایان راه رسیده و گره کور این صنعت باز شدنی نیست، اما وعده صادق دولت مردمی و انقلابی سیزدهم ناجی شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با تولید سالانه ۳۰۰ هزار تُن شمش فولاد و انواع میلگرد شد و در آستانه تولدی دوباره قرار گرفت.

در نهایت با پیگیری‌ها برای همیشه مشکل صنعت فولاد حل و به قولی "استخوان از لای زخم این صنعت" بیرون کشیده شد و شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با برآورد هزینه‌ها و بدهی‌ها به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد تا برای همیشه قصه پُر غصه این واحد بزرگ صنعتی به پایان برسد.

احیای منطقه ویژه اقتصادی ملایر؛ شاهکار دولت سیزدهم

رفع موانع واحد تولیدی کارخانه تولید دستکش‌های جراحی و معاینه و افتتاح همزمان با هفته دولت امسال در کنار ۱۴۰ هزار میلیارد ریال طرح و پروژه دیگر، با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و استاندار همدان در ملایر، نمونه بارز تحقق وعده صادق دولت است که زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر فراهم شد و چرخ این صنعت به گرمی می‌چرخد.

شاید در لابه‌لای گره‌گشایی از واحدهای تولیدی، اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی ملایر بعد از ۱۶ سال، نقطه روشن و برگ زرینی از اقدامات شاخص و بی‌نظیر این شهرستان باشد که قابل مقایسه با هیچ واحد تولیدی و صنعتی نیست، گام بلند توسعه‌ای که به طور قطع ملایر را در گذرگاه تجارت کشور قرار خواهد داد، احیای منطقه ویژه اقتصادی سامن از آن دست اقدامات شاخص و کم‌نظیر است که با نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم و همت جهادی مدیران اجرایی استان و شهرستان ملایر رنگ واقعیت گرفت و بزودی مرحله نخست آن وارد مرحله اجرایی می‌شود.

در این مدت موانع و مشکلات بیش از ۱۵ واحد راکد در بخش کشاورزی، بیش از ۲۰ واحد تولیدی و صنعتی، بخش گردشگری، گلخانه‌ها، کوره‌داران، شرکت‌های بافتینه و بافتسان، واحدهای مستقر در شهرک صنعتی فروسیلیس، دامداری‌ها، شهرک‌ها و نواحی صنعتی در جلسات هفتگی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و شهرستان بررسی و رفع شد و با احتساب واحدهای نیمه تعطیل، به طور قطع گره‌گشایی از واحدهای تولیدی بیشتر از این آمار است و همچنان نهضت احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی در این شهرستان ادامه دارد.

سرمایه‌گذاری ۱۸۵ میلیارد ریالی دولت در بخش صنعت ملایر

در کنار افتخارات و دستاوردهای مهمی که جهان شهر ملایر در حوزه صنعت و معدن کسب کرد، ۲۵ طرح و پروژه صنعتی نیز از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون در این شهرستان با حجم سرمایه‌گذاری ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی، به بهره‌برداری رسید تا چهره تولید در ملایر را متحول کند و زمینه اشتغال برای یک‌هزار و ۴۸ نفر فراهم شد.

در حال حاضر ۱۳ طرح شاخص در بخش صنعت این شهرستان با سرمایه‌گذاری ۱۵۸ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در ملایر به شمار می‌رود و زمینه اشتغال سه هزار و ۱۶۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر ۱۳ طرح شاخص در بخش صنعت این شهرستان با سرمایه‌گذاری ۱۵۸ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در ملایر به شمار می‌رود و زمینه اشتغال سه هزار و ۱۶۰ نفر را فراهم خواهد کرد و با تکمیل شدن این تعداد طرح صنعتی ملایر، بالغ‌ بر ۶۰ درصد اشتغال فعلی در شهرستان ملایر که طی ۵۰ سال گذشته ایجاد شده، رقم خواهد خورد.

این طرح‌ها شامل واحد شمش منیزیم شرکت فروسیلیس غرب پارس، سه طرح فروسیلیس شامل فروآلیاژ کاوه، لوتوس آدلی و صدرا ذوب الوند، تولید پوشک شرکت بافتسان، شیشه خودرو، سه طرح تولید ورق کارتن‌سازی شامل آورند سلولز، خشکبار طلایی و شرکت لوح زرین، طرح توسعه شرکت معادن سرمک، شرکت فرآوری محصولات از زعفران( شرکت دانش‌بنیان) و طرح توسعه کیهان پایش(آندلوزیت) است که با اجرایی شدن این طرح‌های شاخص، سرآغازی دوباره در روند رشد و توسعه شهرستان ملایر رقم خواهد خورد.

با وجود اینکه ملایر از حضور پربرکت سید محرومان محروم ماند، اما سهم شهرستان ملایر از سفر شهید آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» به استان همدان تصویب طرح‌های بزرگی بود که منشاء تحولات بزرگی خواهد بود، از جمله این مصوبات می‌توان به احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی، ارتقای رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی، تامین اعتبار دولتی برای تکمیل نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ملایر، اخذ ماده ۲۳ برای محور ملایر- خنداب، تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های محور ملایر- آورزمان- نهاوند، تکمیل راه‌آهن همدان- ملایر، تکمیل فاضلاب شهر ملایر به صورت ویژه، رفع مشکلات شرکت‌های بافتینه و بافتسان و اصلاح قنوات و بهسازی روستاهای این شهرستان، شهرک صنعتی ۲۰۰ هکتاری جدید ملایر، شهرک گلخانه‌ای، اجرای طرح فراز در باغ‌های انگور، ایجاد باغ مادری و تکمیل مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد اشاره کرد.

ملایر پُرشتاب در مسیر توسعه/روایت سه سال تلاش مجاهدانه

مرکز پرتودهی ملایر؛ آماده افتتاح

اما در بخش کشاورزی دستاوردها بدون شک بی‌شمار است، افزایش ۱۲ درصدی کشت‌های استراتژیک گندم آبی و دیم، رشد ۱۷.۵ درصدی کشت جو آبی و دیم، افزایش ۱۰ درصدی سطح زیرکشت باغ‌های انگور، رشد ۱۳۰ درصدی کشت گیاهان دارویی، رشد بیش از ۱۸ درصدی اجرای طرح فَراز و تولید ۷۷ هزار تُن گندم و خرید تضمینی بیش از ۳۰ هزار تُن گندم از جمله اقدامات دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی در این شهرستان است.

در دولت سیزدهم طرح‌های اثرگذار و اقتصادی کشاورزی در سطح این شهرستان شروع به کار کرد، مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی با هفت هزار میلیارد ریال، کارخانه تولید بستنی با ظرفیت هزار و ۵۱۰ تُن تولید در سال و پالایشگاه انگور با ظرفیت پذیرش ۳۱ هزار تُن در سال با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال را می‌توان از جمله این طرح‌های شاخص برشمرد.

همچنین اولین مجتمع گلخانه شیشه‌ای به وسعت ۵۲ هکتار در دولت سیزدهم در این شهرستان وارد مرحله عملیاتی شد که فاز نخست آن به وسعت ۱۰ هکتار با اعتبار سه هزار میلیارد ریال آغاز شده و در دست اجراست، موانع گاوداری ۶ هزار راسی شستا در کارگروه ستاد تسهیل رفع و دوباره این پروژه شروع به کار کرد.

سه واحد مرغ تخمگذار با ۷۰ هزار قطعه، هفت واحد مرغ گوشتی با ۸۲ هزار قطعه و ۲ واحد بوقلمون با ۱۰ هزار قطعه و دامداری‌ها در این دولت احیا شد، واحدهای مستقر در شهرک گلخانه حرم‌آباد بعد از ۲۲ سال مشکل اسناد آنها حل و مجتمع کرتیل‌آباد نیز پس از ۱۶ سال در این دولت مشکل پروانه آنها رفع و شهرک گلخانه گنبد که سال ۱۳۹۸ کلنگ‌زنی و ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود، رفع و دهه فجر پارسال در سایت جدید شهرک کرتیل‌آباد ۱۰ واحد کلنگ‌زنی شد.

ملایر پُرشتاب در مسیر توسعه/روایت سه سال تلاش مجاهدانه

مینی‌وُرلد ملایر؛ مگاپروژه گردشگری کشور

در حوزه گردشگری نیز کارنامه دولت سیزدهم در جهان شهر ملایر درخشان است، رشد ۱۵۰ درصدی اعتبارات میراث فرهنگی در دولت سیزدهم، اضافه شدن ۶ واحد گردشگری با رشد ۵۰ درصدی، مرمت ۱۰ اثر تاریخی، شناسایی ۱۸ اثر تاریخی، اضافه شدن ۲۴ اتاق با ظرفیت ۷۲ نفر به واحدهای اقامتی و رشد ۲۰ درصدی، رشد هشت درصدی اقامت، ایجاد پنج باغ گردشگری کشاورزی با رشدی بالغ بر ۴۰۰ درصدی، رشد ۴۲ درصدی اعطای تسهیلات صنایع دستی، رشد ۳۰ درصدی اشتغال، کسب هفت نشان ملی در دولت سیزدهم با ۳۰۰ درصد رشد از جمله دستاوردهای دولت در شهرستان ملایر است.

اَبَرپروژه گردشگری مینی‌وُرلد ملایر تنها مجموعه جهان کوچک خاورمیانه است که روند اجرایی و تکمیل آن با حمایت‌های دولت سیزدهم شتاب گرفت و حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی در بودجه امسال برای این پروژه مصوب شد، در عین حال که تاکنون بیش از یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه گردشگری هزینه شده است.

الحاق ۱۵۰۰ هکتار زمین برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در ملایر و آغاز عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه در قالب دو شهرک جدید در زمینی به وسعت ۵۱۵ هکتار به صورت ویلایی در بهمن‌ماه سال گذشته یکی از مگاپروژه‌های دولت سیزدهم در ملایر است که در پنج شهر تابعه این شهرستان نیز زمین‌های مورد نیاز تامین شده و در حال واگذاری به متقاضیان است.

ملایر پیشتاز اجرای اَبَر پروژه نهضت ملی مسکن

پروژه ساخت ۵۰۲ واحدی ملایر نیز در زمینی به مساحت سه هکتار در ۱۳ بلوک با زیربنای ۶۸هزار مترمربع در قالب نهضت ملی مسکن در دست اجرا است که در مقطعی متوقف شد و با گلایه‌های زیادی از سوی متقاضیان مواجه و به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود و در دولت سیزدهم احیا و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی در حال اجراست.

آبرسانی به روستاها در قالب مجتمع‌های آبرسانی و تعریف کردن ۹ مجتمع آبرسانی با ظرفیت ۱۱۰ روستا، حفر چاه برای آبرسانی به بیش از ۱۳ روستا، ساخت مخازن ذخیره آب در روستاها، افزایش ۳۶ درصدی اجرای طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب ملایر و تخصیص اعتبار در قالب تسهیلات ماده ۵۶، اخذ گواهینامه برای تاییدیه سلامت آب شرب ملایر از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و رشد پنج برابری ارائه خدمات آبرسانی به مردم را می‌توان از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه آب و فاضلاب در سطح شهرستان ملایر برشمرد.

اصلاح و بهینه‌سازی بیش از ۳۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و مقاوم‌سازی بیش از ۹۰۰ اصله پایه شبکه فشار متوسط، افتتاح ساختمان دیس‌پاچینگ، نصب و اصلاح و بهینه‌سازی بیش از ۳۰۰ دستگاه ترانس توزیع برق، نصب دستگاه‌های چراغ روشنایی و توسعه احداث بیش از ۱۶ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و تامین برق بیش از هشت هزار متقاضی جدید و تأمین برق در بخش خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری اهم اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تأمین برق شهرستان است.

ملایر پُرشتاب در مسیر توسعه/روایت سه سال تلاش مجاهدانه

آسفالت ۱۳ روستای ملایر پس از ۴۵ سال در دولت سیزدهم

در حوزه بهداشت و درمان نیز ارتقای دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی، تجهیز بیمارستان خیّرساز ۹۶ تختخوابی و اخذ ماده ۲۳ برای احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی، افتتاح بخش MRI بیمارستان امام حسین(ع)، ایجاد مرکز آنژیوگرافی، تکمیل و تجهیز اورژانس بیمارستان امام حسین(ع)، اتاق عمل و بخش ۳۴ تختخوابی این بیمارستان، ایجاد مرکز غربالگری سرطان و اورژانس بیمارستان مهر، توسعه کمی و کیفی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان از مهمترین دستاوردهای دولت در شهرستان ملایر است.

شهرستان ملایر به حمایت‌های دولت سیزدهم بیش از ۷۰ درصد از مساکن روستایی خود را نوسازی و مقاوم‌سازی کرده و با ۷۸ درصد ساخت مسکن روستایی، از عبور از شاخص کشوری عبور کرده و شاخص اجرای طرح هادی خود را به ۹۰ درصد رسانده و در سایه حمایت‌ها و نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم، ۱۳ روستای این شهرستان پس از ۴۵ سال از نعمت آسفالت، جدولگذاری و سایر اقدامات عمرانی بهره‌مند شدند که به طور حتم می‌توان این اقدام بی‌نظیر را یکی از دستاوردها و شاهکارهای دولت سیزدهم در شهرستان ملایر به شمار آورد.

به گزارش ایرنا؛ این تنها گوشه‌ای از دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم در شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر بود و خدمات دولت در سایر حوزه‌ها همچون برق، گاز، تلفن، راه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه فرهنگی، ورزشی، علمی و پژوهشی بی‌شمار است.

نظر شما