شناسهٔ خبر: 67316861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان شهر کاشمر در انتظار مصوبه هیات دولت

میزان تسهیلات برای بازسازی بناهای روستائیان زلزله زده کاشمر ۳۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۵ درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، احسان میری رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده به حدود ۱۰۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد شده که حدود ۳۵۰ واحد نیاز به تخریب و بازسازی و ۶۵۰ واحد نیاز به تعمیرات دارند.

وی اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان دستگاه عضو مدیریت بحران بعد از لحظه صفر و آواربرداری و رفع خطر برای ارزیابی واحدهای خسارت دیده ورود می‌کند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر افزود: گروه‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب ۲۰ تیم طی چند روز گذشته در سطح ۷ روستا و شهر کاشمر اقدام به ارزیابی واحدهای خسارت دیده کردند.

وی با بیان اینکه عمده خسارت‌ها مربوط به روستاهای زنده جان، سرحوضک، حاجی‌آباد، کسرینه، محمدیه، مغان و رزق‌آباد بوده است، بیان کرد: همچنان ارزیابی‌ها در حال انجام است.

میری از حضور ارزیابان شهرستان‌های معین و پشتیبان از جمله فیض‌آباد، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور نیز برای کمک به این شهرستان خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده دو اکیپ در قالب یک دستگاه لودر و بیل مکانیکی و ۶ دستگاه کامیون کار آواربرداری را انجام می‌دهند

وی با اعلام اینکه امیدواریم با همکاری خود مردم هرچه سریع‌تر عملیات بازسازی را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: بیشترین حجم خسارت‌ها مربوط به روستاهای شمال غرب شهرستان از جمله زنده جان، حاجی‌آباد، کسرینه، سرحوضک و محمدیه و بافت فرسوده نواحی جنوبی شهر کاشمر و مسیر بلوار جانبازان، امام رضا، کمال‌الملک، ظهوری و شهاب ترشیزی است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰۰ واحد بازدید و ارزیابی شده است، گفت: حدود ۶۵ درصد واحدهایی که نیاز به تخریب و بازسازی دارند در داخل روستاها و ۳۵ درصد در شهر هستند.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان واحدهای روستایی که منازلشان در زلزله اخیر خسارت دیده می‌توانند پس از اخذ پروانه با مراجعه به بنیاد مسکن و دریافت تسهیلات، عملیات ساخت را آغاز کنند، گفت: متقاضیان شهری هم پس از اخذ پروانه در بنیاد مسکن تشکیل پرونده دهند. البته برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان داخل شهر منتظر ابلاغ مصوبه دولت هستیم.

میری با بیان اینکه متقاضیان داخل شهر پس از ارزیابی می‌توانند پروانه گرفته و عملیات ساخت را زیر نظر ناظران فنی آغاز کنند، ادامه داد: در شهرستان کاشمر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی داریم که با همت نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت‌های مختلف در سنوات گذشته و به خصوص دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی برای مقاوم سازی افتاده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ به صورت بلاعوض و هر ساله پرداخت می‌شود، گفت: تسهیلات مسکن روستایی تنها تسهیلاتی بوده که هیچ سالی قطع نشده و به طور مرتب پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: هرچند تاکنون در سطح شهرستان کاشمر ۴۵۰۰ واحد مسکونی معادل ۳۵ درصد مقاوم‌سازی شده است، ولی منطقه به لحاظ مخاطرات طبیعی پرخطر است.

میری با بیان اینکه در منطقه ترشیز گسل درونه، زلزله، سیلاب‌های بهاری و فرو چاله‌ها و... را داریم، خاطرنشان کرد: عمده خسارت‌ها در زلزله ۵ ریشتری ۲۹ خردادماه در بافت‌های فرسوده و غیر مقاوم خشت و گلی بوده است.

وی بیان کرد: بارها تأکید داشته‌ایم از تسهیلات برای مقاوم‌سازی منازل مسکونی استفاده کنند، انتظار داریم استقبال بیشتری صورت گیرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کاشمر گفت: امیدواریم حوادثی که اتفاق می‌افتد درس عبرتی شود و بیشتر به سمت مقاوم‌سازی منازل مسکونی خود حرکت کنند. خوشبختانه در شهرستان‌های خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ گزارش خاصی اعلام نشده و اغلب خسارت‌ها جزئی بوده است.

براثر زلزله ۵ ریشتری ۲۹ خردادماه و پس لرزه ۳.۸ ریشتری یکم تیرماه در شهرستان کاشمر ۱۲۷ نفر مصدوم و ۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما