شناسهٔ خبر: 67276512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

لایه چهارم منازعه در اراضی اشغالی

انحلال کابینه جنگ از سوی نتانیاهو، به معنای تسری منازعات به آخرین و چهارمین لایه قدرت در این رژیم است.

صاحب‌خبر -

انحلال کابینه جنگ از سوی نتانیاهو ، به معنای تسری منازعات به آخرین و چهارمین لایه قدرت در این رژیم است. تا قبل از انحلال کابینه جنگ، اختلافات جاری در رژیم اشغالگر قدس در سه سطح تعریف‌شده بود: موساد-کابینه نتانیاهو ،کابینه نتانیاهو-مخالفان سیاسی  و کابینه جنگ( کابینه اضطراری).برخی تحلیلگران صهیونیست مدعی بودند اختلافات از لایه سوم( کابینه جنگ) فراتر نخواهد رفت و در همین مرحله مدیریت خواهد شد. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس  کابینه جنگ ۶ نفره این رژیم  را که از آغاز جنگ غزه نقش محوری در گرفتن تصمیم‌های جنگی داشت، منحل کرد.نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس  به وزیران دولت خود اعلام کرد که با انحلال کابینه جنگ، ازاین‌پس «تصمیم‌های حساس» را پس از مشورت با یک گروه «محدود» از وزیران خواهد گرفت.نتانیاهو گفته است که برای گرفتن تصمیمات حساس و مهم در ارتباط با جنگ از مشورت افرادی مانند خاخام آریه درعی، دبیرکل حزب «شاس» استفاده خواهد کرد.خاخام درعی اگرچه به‌دلایل قضایی عضو کابینه اسرائیل نیست اما حزب او دارای وزیرانی در کابینه رژیم صهیونیستی است. 

بدون شک حضور پررنگ‌تر آریه درعی در تصمیم‌گیری‌های کابینه جنگ، به مذاق افرادی مانند بن گویر، وزیر امنیت داخلی و اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم اشغالگر قدس خوش نخواهد آمد! درعی خواستار مبادله اسرا ء میان رژیم صهیونیستی و حماس در ازای آتش‌بس است. بااین‌حال بن گویرو اسموتریچ خواستار حملات  گسترده‌تر به رفح و حتی لبنان هستند. در چنین شرایطی چهارمین سطح منازعه، یعنی منازعه داخلی کابینه نتانیاهو شکل‌گرفته است. این بار، خبری از مخالفان نظامی ، امنیتی و سیاسی نتانیاهو نیست و مجادله میان افرادی مانند نتانیاهو و بن گویر شکل می‌گیرد. 

اگر نتانیاهو بخواهد طبق خواسته‌های اسموتریج و بن گویر پیش برود، هزینه‌ها و تبعات شکست میدانی و فرامتنی رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه افزایش خواهد یافت.

لایه چهارم منازعه در اراضی اشغالی

اما اگر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بخواهد طبق دست‌فرمان آریه درعی آتش‌بس را بپذیرد، بن گویر و اسموتریج کابینه نتانیاهو را ترک خواهند کرد و این به معنای انحلال این کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود. نظرسنجی‌های صورت گرفته در اراضی اشغالی تصریح می‌کند که اگر انتخابات دوباره‌ای در این خصوص برگزار شود، نتانیاهو و احزاب ائتلافی با لیکود، به‌سختی در مقابل مخالفان شکست‌خورده و قدرت را واگذار خواهند کرد. 

نکته پایانی اینکه نتانیاهو قادر به مدیریت اختلافات و منازعات جاری میان آریه درعی و زوج بن گویر-اسموتریچ نیست.یعنی راهکار سومی اساسا وجود ندارد که نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بتواند با استناد به آن طرفداران آتش‌بس و ادامه جنگ در کابینه را راضی نگاه دارد. بی‌دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران مسائل داخلی در اراضی اشغالی، سقوط و اضمحلال کابینه اضطراری( موسوم به کابینه جنگ ) را مقدمه‌ای برای انحلال کابینه نتانیاهو در آینده‌ای نزدیک قلمداد می‌کنند. این در حالی است که بقا یا سقوط نتانیاهو و همراهانش تأثیری در اعلام رسمی شکست اسرائیل در جنگ غزه نخواهد داشت. سرنوشتی که تل‌آویو چاره‌ای جز تن دادن به آن ندارد.

حنیف غفاری

 

نظر شما