شناسهٔ خبر: 67276471 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحولات و کنش‌های اجتماعی در «جامعه‌شناسی سینما»

تهران- ایرنا- جامعه‌شناسی سینما علمی است که به تحلیل جامعه‌شناسانه آثار سینمایی پرداخته و به تاثیر هنر سینما به عنوان یک رسانه بر روی جامعه می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب جامعه‌شناسی سینما سفری به اعماق رابطه میان سینما و جامعه است. در این کتاب به مباحثی همچون نظریه‌ها و تعریف جامعه‌شناسی سینما و رابطه میان قدرت و سینما و فرهنگ و سینما به طور جامع و با روش علمی پرداخته شده است. دانشجویان رشته جامعه‌شناسی و سینما و مطالعات فرهنگی مخاطبان این کتاب هستند.

جامعه‌شناسی سینما علمی است که به تحلیل جامعه‌شناسانه آثار سینمایی پرداخته و به تاثیر هنر سینما به عنوان یک رسانه بر روی جامعه می‌پردازد. جامعه‌شناسی سینما فیلم‌های سینمایی را از زوایای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تحلیل می‌کند. جامعه‌شناسی سینما به فیلم در قالب یک اثر سینمایی به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کرده و از یک‌سو، تحولات و کنش‌های اجتماعی موثر در خلق اثر سینمایی را کشف کرده و از سوی دیگر، تاثیرات فیلم بر روی جامعه را پیدا می‌کند.

جامعه‌شناسی سینما به دنبال زمینه‌های اجتماعی شکل‌گیری یک فیلم سینمایی بوده و همچنین تاثیرات سینما با تحلیل فیلم، جایگاه سینما در یک جامعه را تحلیل کرده و می‌فهمد که چرا این فیلم ساخته شده و جه تاثیراتی در جامعه سبب ساخت آن شده است. دانش جامعه‌شناسی درپی بررسی فرآیندهای اجتماعی در جامعه است.

قسمتی از متن کتاب

جامعه‌شناسان سینما بیشتر علاقه‌مند به تحلیل آثار سینمای رئالیسم هستند. جامعه‌شناسی به کمک نظریه‌های خود دیدگاهی تحلیل‌گرانه از فیلم را در قالب مطالعات فرهنگی ارائه می‌دهد و جامعه‌شناسی سینما، در عرصۀ مطالعات فرهنگی، نگاه جامعه‌شناختی به فیلم و مطالعۀ طبقات اجتماعی و ارتباطات بین طبقات اجتماعی در درون متن فیلم دارد. بر اساس نظریه‌های ارتباطی هارولد لاسول، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز علوم ارتباطات امریکایی، مکتب جامعه‌شناسی ارتباطات، تاثیر رسانه‌ها به عنوان وسایل ارتباط جمعی را در حوزۀ اجتماعی انسان‌ها مطالعه می‌کند. بر این اساس، جامعه‌شناسی سینما زیرمجموعه‌ای از جامعه‌شناسی ارتباطات بوده و جامعه‌شناسی ارتباطات نیز شاخه‌ای از علم جامعه‌شناسی است.

راودراد در مورد جامعه‌شناسی سینما می‌گوید:«جامعه‌شناسی سینما زیر مجموعه‌ای از جامعه‌شناسی هنر است و جامعه‌شناسی هنر نیز به طور کلی شاخه‌ای از علم جامعه‌شناسی و به طور خاص شاخه‌ای از جامعه‌شناسی معرفت است.»

حسینی‌زاد معتقد است فیلم‌ساز تحت تاثیر جامعه و دید زیبایی‌شناسی خود دست به خلق آثار هنری می‌زند. تحلیل‌گر سینما در جامعه‌شناسی سینما دنیای سینمای آن جامعه را تحلیل می‌کند و به دنبال این است که چرا چنین فیلمی در چنین جامعه‌ای ساخته شده است؟ نشانه‌ها در جامعه چه تاثیری داشته‌اند که سبب ساخت فیلم شده‌اند؟

پرویز اجلالی پژوهشگر سینما در تعریف جامعه‌شناسی سینما دو فیلم می‌گوید:«جامعه‌شناسی فیلم مطالعۀ جهان درون فیلم‌ها و رابطه‌اش با جهان اجتماعی است که به کمک تحلیل دقیق تعامل میان متن و فرامتن حاصل می‌شود و فهم اجتماعی فیلم را ممکن می‌سازد.» (صفحه ۲۱۲)

کتاب جامعه‌شناسی سینما نوشته محمدرضا دلیر با شمارگان ۵۰۰ نسخه، قطع رقعی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

نظر شما