شناسهٔ خبر: 67276466 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خبرداد

انسداد ۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در همدان

بنت الهدی نوری

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان از انسداد۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در سال‌جاری خبرداد و اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون از برداشت بیش از ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب از دشت‌های استان همدان جلوگیری شده است.

صاحب‌خبر -

رضا اخلاص مند در گفت‌و گو با ایسنا گفت: شرکت آب منطقه ای همدان در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور پیشگام بوده است به طوری‌که با اجرای این طرح از سال ۹۳ تاکنون در استان شش هزار و ۸۵۵ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که منجر به جلوگیری از برداشت بیش از  ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب‌های زیرزمینی شده است.
وی عمق انسداد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده را بیش از ۲۱۱ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین چاه‌ غیرمجاز در شهرستان های کبودراهنگ با ۲۰۷۱ حلقه ، رزن با ۹۸۷ حلقه و همدان با ۹۵۴ حلقه مسدود شده است.
اخلاص مند خاطرنشان کرد: بیشترین میزان جلوگیری از برداشت غیر مجاز ناشی از انسداد چاه های غیر مجاز در شهرستان های رزن ۱۴۵ میلیون  و ۵۰۰ هزار متر مکعب، کبودراهنگ ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب و ملایر بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است.
وی از برنامه ریزی برای انسداد بیش از ۴۶۵ حلقه چاه غیر مجاز تا پایان سال‌جاری خبرداد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد ۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان معادل ۱۸ درصد برنامه سال‌جاری پر و مسلوب المنفعه شده که سبب جلوگیری از برداشت غیر مجاز تقریباً یک میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.
اخلاص مند بیشترین چاه غیر مجاز مسدود شده در سال جاری را مربوط به شهرستان کبودراهنگ دانست و افزود: با انسداد ۲۲ حلقه چاه در سال جاری، بیش از ۴۷۰ هزار متر مکعب در مصرف آب زیرزمینی با عمق انسداد ۳۷۰ متر صرفه جویی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: در سال گذشته نیز ۷۲۲ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان پر شده که حاصل صرفه جویی این تعداد چاه از منابع آب زیرزمینی بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب با عمق انسداد بیش از ۱۶ کیلومتر است.
به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۳ طرح ملی ” احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور“ در شورای عالی آب به تصویب رسید که در آن وزارت نیرو با همکاری سایر ارگانهای ذی ربط موظف به احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوانهای کشور شده است.

انتهای پیام

نظر شما