شناسهٔ خبر: 67276418 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران:

بازار ارز توافقی به شفافیت و کارایی بازار ارز کمک خواهد کرد

بالسینی گفت: انتظار می‌رود با راه اندازی سامانه ارز توافقی شاهد عمق بخشی به بازار ارز و کارآمدی بیشتر ابزار‌های بانک مرکزی باشیم.

صاحب‌خبر -

اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تفکیک نهاد حاکمیتی و اجرایی در بانک مرکزی با تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران محقق شد و بانک مرکزی با سیاست گذاری‌های به موقع و منطقی و مرکز مبادله ایران با اجرای سیاستگذاری‌ها و تامین ارز، زمینه مدیریت بازار ارز را فراهم کرد. 

اصغر بالسینی با اشاره به وجود انواع بحران‌ها و چالش‌های فراوان خصوصا در منطقه خاورمیانه و تاثیر آن بر اقتصاد داخلی، بیان کرد: اگر به یک سال اخیر نگاهی داشته باشیم با بحران‌ها و چالش‌های فراوانی روبرو بوده ایم که هر کدام از آنها می‌توانست سبب نوسان‌های بسیار زیادی در حوزه باراز ارز و طلا شود. ا گر سیاست‌های درست و منطقی بانک مرکزی نبود، این نوسانات قیمت طلا و ارز کشور را دچار تلاطم‌های زیادی می‌کرد که اثرات سوء آن بر زندگی آحاد جامعه تاثیر منفی می‌گذاشت و می‌توانست زمینه ساز بحران‌های اجتماعی شود، اما خوشبختانه با مدیریت موثر بانک مرکزی شاهد آرامش نسبی مناسبی در بازار ارز هستیم.

بانک مرکزی توانسته از عهده مدیریت بازار برآید

او با برشمردن رویداد‌هایی همچون «حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در شیراز»، «شهادت قریب به ۱۰۰ نفر از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان»، «حملات وحشیانه رژیم صهیونستی به غزه در پی طوفان الاقصی» و «جنگ رسانه‌ای اسرائیل علیه نظام جمهوری اسلامی ایران «حمله رژیم صهیونستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و پاسخ قاطعانه نیرو‌های مسلح ایران در پی عملیات وعده صادق» و از همه مهم تر «شهادت ناگوار ریاست محترم جمهور و هیات همراه در سانحه هوایی» که به صورت دومینو وار بر کشور تحمیل شد، گفت: همانطور که می‌دانید در گذشته، کشور با بروز هر اتفاق تلخ در حوزه‌های گوناگون، شاهد تکانه های شدید قیمتی در بازار ارز و طلا بوده است. همچنین با توجه به تحریم‌های متعدد بانکی توسط آمریکا و کاهش منابع ارزی دولت، گاهی شاهد اثرات مخربی در قیمت گذاری این دو حوزه بوده ایم؛ اما طی دو سال اخیر، با وجود چالش‌های پی در پی که کشور داشته، بانک مرکزی توانسته از عهده مدیریت بازار برآید. 

بالسینی افزود: متاسفانه برخی با اهداف مختلف، در تخریب امنیت روانی جامعه در حوزه اقتصاد فعال بوده اند که خوشبختانه با تدابیر ارزی و پولی بانک مرکزی، تاکنون آثار این اقدامات کنترل شده و از بحران سازی جلوگیری شده است. 

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه تلاش در قیمت سازی ارز‌های فردایی در کانال‌های تلگرامی و شانتاژ رسانه‌ای غیر کارشناسی در حوزه پولی و ارزی کشور، نتواست آرامش ایجاد شده در بازار توسط بانک مرکزی را برهم بزند که این امر نشان از سیاست‌های منطبق بر اصول و واقعیت بانک مرکزی دارد.

بالسینی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: سیاست گذاری خوب دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی به خصوص با برخی از کشور‌های منطقه با نگاه دیپلماسی اقتصادی و گشایش‌های منابع مهم ارزی ایران در برخی از کشور‌ها و استفاده مناسب و صحیح بانک مرکزی در دسترسی به این منابع ارزی در بازار داخلی، توانست ثبات قیمتی در یک بازه مشخص را در پی داشته باشد.

اوبا تاکید بر نقش مثبت مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان مجری سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: تامین ارز واردات، ارائه شفاف و مستمر نرخ ارز، عرضه مستمر شمش طلای استاندارد و انواع سکه طلا در مرکز مبادله ایران، توانست تضمین کننده آرامش در بازار ارز و طلا در کشور باشد.

رابطه همبستگی ۹۰ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده با نرخ ارز حواله مرکز مبادله

سخنگوی مرکز مبادله به کاهش نرخ تورم در دو سال اخیر اشاره کرد و بیان داشت: دستاورد‌های اخیر بیانگر مسیر درست سیاست‌های بانک مرکزی در کاهش تورم تولید کننده بوده است. به طوری که شاخص قیمت تولیدکننده یا همان PPI که در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱ درصد بوده در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به رقم نزدیک به ۳۷ درصد کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ به عدد حدود ۳۳ درصد و در فروردین ۱۴۰۳ به ۳۱.۲ درصد رسید. نگاه به این آمار‌ها نشان می‌دهد، بانک مرکزی از طریق بازوی اجرایی خود یعنی مرکز مبادله ایران توانسته است در بازار حضور ثمربخشی داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رابطه همبستگی ۹۰ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده با نرخ ارز حواله مرکز مبادله ایران وجود دارد و عملا بانک مرکزی با تخصیص درست ارز نیمایی توانسته تورم تولید کننده و به تبع آن تورم کلی اقتصاد را کنترل کند.

بالسینی افزود: انتظار می‌رود با راه اندازی سامانه ارز خدماتی و همچنین سامانه ارز توافقی که ابزار‌های مهمی برای مدیریت بازار ارز هستند شاهد عمق بخشی به بازار ارز و کارآمدی بیشتر ابزار‌های بانک مرکزی باشیم.

او  در پایان سخنان خود با اشاره به بازار ارز توافقی اظهار کرد: بازار ارز توافقی که به شفافیت و کارایی بازار ارز کمک خواهد کرد.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

نظر شما