شناسهٔ خبر: 67276346 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گسترش چتر واکسیناسیون کودکان در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - پوشش واکسیناسیون کودکان در خراسان جنوبی به بیش از ۹۸ درصد رسیده است و با افزوده شدن ۲ واکسن به سبد نظام سلامت استان در سال جاری هزار و ۳۰۰ نوزاد ماهانه این واکسن را دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ریشه کنی برخی بیماری‌های مرگبار در کودکان نیازمند توجه به پوشش کامل واکسیناسیون است که در کنار هزینه‌های دولت و حاکمیت، مشارکت خانواده‌ها برای واکسیناسیون فرزندان‌شان در ارتقای شاخص‌های بهداشتی کشور نقش موثری دارد.

ارتقای پوشش‌های واکسیناسیون در کشور دستاوردهای مهم ریشه کنی بیماری فلج اطفال و حذف ویروس‌های سرخک و سرخجه و حذف کزاز نوزادی را در کشور داشته همچنین باعث کنترل بیماری‌های سل - دیفتری - سیاه سرفه - هموفیلوس آنفلوآنزا و هپاتیت شده است.

در زمان حاضر تمامی متولدین علیه ۹ بیماری شامل سل، هپاتیت ب، هموفیلوس آنفلوآنزا، سرخک، سرخجه، اوریون، فلج اطفال، سیاه سرفه، دیفتری و کزاز طبق برنامه کشوری واکسیناسیون، واکسینه می‌شوند.

گروه هدف واکسیناسیون کودکان زیر ۶ سال، نوجوانان، زنان سنین باروری و سایر گروه‌های در معرض خطر هستند. علاوه بر این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اردیبهشت امسال از آغاز رسمی تزریق واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در هفت استان کشور خبر داد که خراسان جنوبی یکی از این استان‌هاست.

این طرح به طور رسمی ۲۳ اردیبهشت ماه از مرکز خدمات جامع سلامت شهید آوینی بیرجند آغاز و همزمان در سراسر استان اجرایی شد.

پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون کودکان خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: پوشش واکسیناسیون کودکان در استان بالای ۹۸ درصد است و از این حیث جزو ۱۰ استان برتر کشور هستیم.

سید محمد موسوی میرزایی درباره افزوده شدن ۲ واکسن به برنامه واکسیناسیون کودکان اظهار کرد: پنوموکوک یک باکتری است که عمدتا ریه را درگیر کرده و باعث عفونت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روتاویروس هم از مهمترین عوامل عفونت گوارشی و بروز اسهال در کودکان است گفت: این ویروس سالانه موجب بروز موارد زیادی از عفونت‌های منجر به بستری در بیمارستان شده و واکسیناسیون از آن جلوگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: هزار و ۳۰۰ کودک خراسان جنوبی مشمول این طرح شده‌اند که واکسیناسیون آنان در دو ماهگی، چهار ماهگی و یک سالگی انجام می‌شود.

وی از ورود حدود ۱۰ هزار دز واکسن به استان خبر داد که در تمامی شبکه‌های بهداشتی و درمانی تحویل شده و ادامه داد: امید است با گسترده‌تر شدن این واکسیناسیون در کشور شاهد کاهش آمار بستری‌های ناشی از عفونت در بیمارستان‌ها باشیم.

واکسیناسیون ماهانه هزار و ۳۰۰ نوزاد با واکسن جدید

اکنون که بیش از یک ماه از افزوده شدن ۲ واکسن به سبد نظام سلامت می‌گذرد، رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هزار و ۳۰۰ نوزاد ماهانه در خراسان جنوبی این واکسن را برای ایمن‌سازی در برابر بیماری‌های تنفسی دریافت می‌کنند.

محمدرضا جمع آور افزود: واکسیناسیون "پنوموکوک" در تمامی مراکز، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی از ۲۳ اردیبهشت همزمان با سراسر کشور آغاز شد و هر کودک ۲ ماهه تا یکساله، مشمول تزریق این واکسن می‌شود.

وی گفت: از این پس واکسیناسیون "پنوموکوک" به صورت مستمر مانند سایر واکسن‌ها در برنامه ایمن‌سازی کودکان قرار گرفته و این واکسن در سه نوبت دوماهگی، چهارماهگی و یک سالگی تزریق می‌شود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اکنون جمعیت کودکان زیر یکسال تحت پوشش این دانشگاه حدود ۱۴ هزار نفر است و واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکانی که وارد دوماهگی شده‌اند، انجام می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌های عفونی و بستری کودکان

وی با بیان اینکه بیماری‌های عفونی خطرناک دلیل مرگ بسیاری از نوزادان و کودکان خردسال است افزود: این در حالی است که به آسانی با واکسیناسیون کودکان می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری و آنان را برای همیشه ایمن کرد.

جمع آور ادامه داد: "پنوموکوک" یا "استرپتوکوک پنومونیه" نوعی باکتری است که یکی از مهمترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان محسوب می‌شود، چرا که موجب بیماری‌های شدید مانند پنومونی (سینه پهلو یا ذات الریه)، مننژیت، سینوزیت، اوتیت مدیا، پنومونی و عفونت خون می‌شود که ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان و ایجاد عوارض در کودک یا مرگ شوند.

وی بیان کرد: عفونت پنوموکوکی از طریق قطرات تنفسی حین صحبت کردن و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود. بیماری از طریق فرد بیمار، ناقل سالم همچنین اشیای آلوده شده با ترشحات بدن فرد مبتلا یا ناقل سالم قابل انتشار است.

عوارض خاصی برای واکسن پنوموکوک ذکر نشده و پس از واکسیناسیون، تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی قراری و تحریک پذیری کودک شایع است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کودکان زیر پنج سال به ویژه زیر ۲ سال، نوزادان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، سوء تغذیه، دریافت نکردن شیر مادر، قرار گرفتن در معرض دود سیگار در داخل خانه یا زندگی در شهرهای صنعتی و پر ازدحام در معرض آسیب بیشتری هستند.

وی گفت: عوارض خاصی برای واکسن پنوموکوک ذکر نشده و پس از واکسیناسیون، تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی قراری و تحریک پذیری کودک شایع است.

جمع آور عنوان کرد: در صورتی که در محل تزریق واکسن، تورم و قرمزی وجود دارد برای کاهش آن یک پارچه سرد، مرطوب و تمیز روی محل تزریق واکسن قرار گیرد و در صورت بروز تب، درد یا بی‌قراری با کارکنان بهداشتی در مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت شود.

استان‌های مرزی تحت پوشش واکسیناسیون پنوموکوک

وی با بیان اینکه بیشتر دانشگاه‌های مرزی، تحت پوشش واکسیناسیون پنوموکوک قرار گرفته‌اند، گفت: ۱۷ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام در این طرح شرکت کرده‌اند.

بعد از انتشار خبر اضافه شدن واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری، تعدادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های منفی دادند و درباره آن اظهار نگرانی کردند. علت نگرانی برخی کاربران، تزریق چهار واکسن مختلف در چهارماهگی و شش‌ماهگی کودک است.

برخی ادعاها هم با نام طب ایرانی در فضای مجازی به چشم می خورد و مدعیانی که خود را صاحب نظر این حوزه می‌دانند اقدام به اظهار نظر می‌کنند.

اما مدیر گروه طب سنتی - ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: طب سنتی ایرانی موافق واکسیناسیون بوده چون فواید زیادی بر آن مترتب است.

دکتر مهدی اسلامی افزود: تاریخچه واکسیناسیون در طب سنتی قدمت زیادی دارد که در متون قدیمی هم آمده از جمله واکسن آبله که به عنوان آبله‌کوبی ذکر شده است.

فواید واکسن بیشتر از عوارض است

وی عنوان کرد: آبله‌کوبی به این صورت بوده که روی دست فرد زخمی ایجاد شده و پستان گاوی که آلوده به آبله بوده را به دست فرد می‌زدند تا عامل بیماری‌زا وارد بدن شود و اطراف دست آبله‌های کوچکی ایجاد و بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کرد لذا فرد در مقابل آبله واکسینه می‌شد.

هم داروهایی شیمیایی و هم گیاهی (به میزان کمتر) دارای عوارض هستند اما از آنها استفاده می‌کنیم لذا واکسن‌ها نیز به همین صورت بوده، چون فواید آنها بسیار بیشتر از عوارض است توصیه می‌شود که از واکسن‌ها استفاده کنیم تا سود ببریم.

متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به عوارض واکسیناسیون گفت: هم داروهایی شیمیایی، هم گیاهی (به میزان کمتر) دارای عوارض هستند اما از آنها استفاده می‌کنیم لذا واکسن‌ها نیز به همین صورت بوده، چون فواید آنها بسیار بیشتر از عوارض است توصیه می‌شود که از واکسن‌ها استفاده کنیم تا سود ببریم.

وی درباره مخالفت برخی فعالان طب سنتی با واکسیناسیون اظهار کرد: اینجا نیاز است که شفاف سازی و روشنگری در زمینه طب سنتی جامعه ایران انجام دهیم، چون ۲ دسته در این زمینه فعالیت دارند یک دسته افراد دانشگاهی و پزشک هستند که هفت تا هشت سال دوره پزشکی را پشت سر گذرانده سپس دوره تخصصی طب سنتی را فراگرفته اند که اینها موافق واکسیناسیون هستند چون با توجه به مستندات علمی، فواید بسیاری دارد.

اسلامی ادامه داد: دسته‌ دیگر افراد غیر دانشگاهی هستند که در زمینه طب سنتی فعالیت دارند که به عنوان مداخله‌گران شناخته شده‌اند و بدون اینکه اطلاعاتی از بدن انسان داشته باشند به طبابت می‌پردازند که باید برخورد قانونی با آنها انجام شود.

وی با اشاره به نظر طب اسلامی در زمینه واکسیناسیون گفت: طبق گفته برخی مراجع تقلید طب اسلامی نداریم، فقط روایت‌هایی داریم که برخی از آنها اشکال محتوایی و سندی داشته و برخی دیگر برای افراد و شرایط خاص بوده لذا نمی‌توان به همه مردم جامعه تعمیم داد و تشکیل دهنده یک مکتب طبی نیست.

این متخصص طب سنتی ایرانی افزود: از همین رو باید توجه داشته باشیم آنچه توصیه می‌شود این است که در درمان‌های سنتی باید از پزشکان طب سنتی ایرانی با تحصیلات دانشگاهی استفاده کرد.

نظر شما