شناسهٔ خبر: 67276180 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استفاده از گیاهان کم آب‌بر، راهکار تغذیه دام در روزهای خشکسالی

گرگان- ایرنا- طرح استفاده از گیاهان کم آب‌بر در تغذیه دام یکی از راهکارهای موثر حفظ اقتصاد دامداران گلستان برای گذر از خشکسالی و مدیریت تولید پایدار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گلستان که همواره به‌دلیل داشتن شرابط آب و هوایی مناسب، مراتع سرسبز، زمین‌های مستعد کشاورزی و دسترسی به علوفه ارزان قیمت و «پس چر» بعد از برداشت محصول، یکی از مناطق مهم دامپروری به شمار می‌رود طی چند سال اخیر به دلیل سیطره خشکسالی شدید، با مشکل تامین تغذیه دام مواجه شده و بهره‌برداران دامپروری را برای پایداری تولید دچار تردید کرده است.

گلستان حدود ۷۰ هزار بهره‌بردار دامپروری دارد و عمده فعالیت آن‌ها در حوزه پرورش و تولید به روش سنتی است.

به اعتقاد کارشناسان، برای مدیریت خشکسالی در تامین علوفه موردنیاز پرورش، پایداری و افزایش کیفیت تولید محصولات و نیز تاثیرگذاری ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد و سرمایه‌گذاری در بخش آموزش، یک ضرورت انکارناپذیر است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

براساس گزارش مسوولان معاونت امور بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان، در استان یک میلیون و ۱۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۵۰ هزار راس دام سنگین نزد بهره برداران به روش‌های سنتی و صنعتی نگهداری و سالانه ۳۰۰ هزار تُن شیر خام و ۲۶ هزار تُن گوشت قرمز از آنان تولید و روانه بازار می‌شود.

محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برای سازگاری با خشکسالی و مدیریت دامپروری گلستان، طرح جهاد میدانی محققان معین را برای تعیین چگونگی استفاده از گیاهان کم آب‌بر در تغذیه دام به اجرا درآوردند.

محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در این زمینه گفت: طرح استفاده از گیاهان کم آب‌بر در تغذیه دام یکی از راهکارهای مدیریت خشکسالی و ارایه برنامه برای مدیریت بهره‌برداران حوزه دامپروری استان است.

غلامعلی هلاکو به خبرنگار ایرنا افزود: نشست با حضور جمعی از محققان معین در روستای «قلی‌تپه» شهرستان گالیکش با هدف ترویج کشت و استفاده از گیاهان علوفه‌ای کم آب‌بر مانند «سورگوم» و«ارزن مرواریدی» برای تغذیه دام در این راستا برگزار شد.

استفاده از گیاهان کم آب‌بر، راهکار تغذیه دام در روزهای خشکسالی

وی گفت: برای مدیریت خشکسالی و تداوم دامپروری در منطقه، کشت مخلوط سایر گیاهان علوفه‌ای مانند گلرنگ علوفه‌ای، ماشک، نخود، چغندر علوفه‌ای و «تریتیکاله» به دامداران توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: این طرح بر لزوم استفاده از گیاهان علوفه‌ای کم آب‌بر برای تغذیه دام در شرایط کم‌آبی اشاره دارد و در این راستا گسترش برنامه آموزش محققان معین توسط این مرکز برای سال ۱۴۰۳ مورد توجه قرار گرفته است.

هلاکو افزود: این طرح جهاد میدانی در راستای برنامه‌های جهش تولید در بخش کشاورزی و با هدف افزایش بهره‌وری و پایداری تولید دام در گلستان است.

وی کاهش مصرف آب برای تولید علوفه، افزایش مقاومت دام در برابر تنش‌های خشکی، بهبود کیفیت علوفه و افزایش ارزش غذایی آن و کاهش هزینه‌های تولید علوفه را از جمله مزایای مهم استفاده از گیاهان گیاهان کم آب‌بر در تغذیه دام برشمرد و اظهار امیدواری کرد با ترویج کشت و استفاده از گیاهان کم آب‌بر در منطقه، شاهد افزایش بهره‌وری و پایداری تولید دام در گلستان باشیم.

سرمایه‌گذاری در برگزاری آموزش دامپروری

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان هم گفت: از اواخر سال قبل برنامه گسترش برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای فعالان حوزه دامپروی استان با هدف پایداری تولید در شرایط خشکسالی و افزایش کیفی محصول تولیدی در دستور کار جدی این دستگاه قرار گرفته و عملیاتی شده است.

صاحب خیراندیش به خبرنگار ایرنا افزود: بزرگترین خدمت به جامعه دامداران و پایداری تولید، آموزش صحیح و تداوم و گسترش آن است.

به گفته وی بارش‌های سال آبی جاری در استان نسبت به مدت مشابه قبل که تامین تغذیه دام را در منطقه براثر سیطره خشکسالی دچار مشکل کرده بود، مطلوب‌تر است به طوری که تعادل بین سرسبزی مراتع و تولید علوفه و دامپروری برقرار شده است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد دامپروری گلستان را دامداری سنتی تشکیل می‌دهد و بیشترین وابستگی در تغذیه دام استان به علوفه مرتع و«پس چر» زمین‌های کشاورزی وابسته است.

خیراندیش از تدارک برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای دامداران صنعتی و سبک دراستان خبر داد و گفت: سه ماه آینده یک دوره آموزشی تخصصی ویژه تغذیه دام سبک با بهره‌گیری از کارشناسان ملی در استان برگزار خواهد شد.

به گفته وی در خرداد ماه سال جاری نیز یک دوره آموزش تخصصی ویژه تغذیه دام صنعتی در استان برگزار شد که ۱۹۰ نفر از فعال این حوزه در استان از آن استقبال داشتند.

استفاده از گیاهان کم آب‌بر، راهکار تغذیه دام در روزهای خشکسالی

برآورد افزایش ۱۵ درصدی جمعیت دام

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: جمعیت دام سبک در این استان به خاطر شرایط خوب بارش‌ها طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه قبل، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دارد.

علی کاووسی اظهار کرد: برآورد جمعیت دام سبک استان طی ۲ ماه به یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس می‌رسد در حالی‌که سال زراعی قبل به دلیل خشکسالی‌، استان با کاهش جمعیت دام سبک مواجه شده بود.

پیشتر مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود: سند بخش دامپروی استان به عنوان بخش نمونه در آبان سال ۱۴۰۰ تدوین شد، این سند راهبردی مورد توجه و تایید وزیر جهادکشاورزی دولت سیزدهم قرار گرفته و دستور انتخاب مجری ملی برای اجرای آن صادر شده است.

حمیدرضا دنکوب افزود: یکی از مزایای این تصمیم، دریافت اعتبارات ملی مجزا و مستقل از اعتبارات استانی برای اجرای سند مذکور است که رهاورد آن ایجاد و توسعه زیرساخت مورد نیاز برای تحقق چشم‌انداز بخش دامپروری به عنوان قطب تولید و بازاریابی محصولات پروتئینی منطقه است.

به اعتقاد کارشناسان بخش دامپروری در گلستان، این استان شمالی توانایی تولید ۱۰ درصد از پروتئین حیوانی کشور را دارد که در صورت پیگیری و نظارت کافی می توان به این مهم دست یافت.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده که افتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی به دلیل تنوع اقلیمی، برخورداری از مراتع طبیعی، مزارع کشت علوفه و نیروی انسانی، استوار است.

نظر شما