شناسهٔ خبر: 67275718 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

مدیترانه قربانی می‌گیرد

محمود فاضلی/تحلیلگر امور بین‎الملل شبکه بی‌بی‌سی طی گزارشی به نقل از شاهدان عینی مدعی شده است که گارد ساحلی یونان ده‎ها مهاجر را به سمت مرگ سوق داده است. به نقل از شاهدان عینی، از جمله ۹نفر که عمدا به دریا انداخته شدند، گارد ساحلی یونان موجب مرگ ده‎ها مهاجر در دریای مدیترانه طی سه سال گذشته شده است. گارد ساحلی یونان قایق‎های حامل مهاجران را به اجبار به عقب رانده است و آنها را به آب‎های ترکیه بازمی‎گرداند.

صاحب‌خبر -

محمود فاضلی copy

گارد ساحلی یونان تمام اتهامات وارده پیرامون فعالیت‎های غیر قانونی را رد کرده است. دولت یونان بارها به عقب راندن مهاجران به سمت سواحل ترکیه متهم شده است. سایت یادشده برای اولین بار ادعا می‎کند که به علت رویکرد گارد ساحلی یونان، تا کنون ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‎اند. این سایت در گزارش خود 15مورد از مه2020 تا مه2023 را مورد توجه قرار داده که در اثر آن 43نفر جان خود را از دست دادند. این شبکه منابع خود را رسانه‎های محلی، سازمان‎های غیردولتی و گارد ساحلی ترکیه معرفی کرده است.

ماریناکیس، سخنگوی دولت یونان درباره گزارش شبکه یادشده اظهار کرد: «هرگونه شکایتی در سطح دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار می‎گیرد. آنچه در گزارش آمده است قابل اثبات نیست. به لطف همکاری خوبی که در یک سال اخیر با مراجع کشور ترکیه داریم، شمار قابل توجهی از قاچاقچیان شناسایی و دستگیر شدند. تصویری که از گارد ساحلی یونان داریم با تصویر مورد ادعای این شبکه کاملا مغایرت دارد. گارد ساحلی روزانه ده‎ها نفر را از دریا نجات می‎دهد و به ماموریت خود ادامه خواهد داد.»

بی‌بی‌سی تحقیقات روزنامه «اشپیگل» و سازمان غیرانتفاعی Lighthouse Reports از سال2022 در این‌باره را تایید می‎کند. در پنج مورد از این حوادث، کسانی که به‎دنبال حفاظت بودند گزارش دادند که توسط مقامات یونانی مستقیما به دریا پرتاب شده‎اند. به گفته شاهدان عینی، 9نفر پس از انداخته شدن عمدی در آب جان خود را از دست دادند. همان‌طور که تحلیل این شبکه نشان می‎دهد، این 9نفر در میان بیش از 40پناه‌جویی بودند که به‎دلیل بیرون راندن از آب‎های سرزمینی یونان یا بازگشت به دریا پس از رسیدن به جزایر یونان جان خود را از دست داده‎اند.

در برخی موارد، گفته می‎شود که مهاجران حتی خود را به سرزمین یونان رسانده و سپس توسط اعضای گارد ساحلی تعقیب شده و به دریا رانده شده‌اند. یک تبعه کامرون در این‌باره به منبع این خبر اعلام کرده که در سپتامبر2021 زمانی که نیروهای امنیتی او را تعقیب کردند به جزیره ساموس رسید. نیروهای امنیتی لباس سیاه پوشیده بودند، برخی لباس غیرنظامی پوشیده بودند، آنها هم نقاب زده بودند و فقط چشمانشان دیده می‎شد. سپس او و دو مرد دیگر را سوار قایق گارد ساحلی کردند و به دریا انداختند. به گفته این پناه‌جو یکی از همکارانش به دلیل اینکه شنا بلد نبود کمک خواست و به زودی کاملا زیر آب رفت. هویت دو پناه‌جوی دیگر هم بعدا توسط گارد ساحلی ترکیه تایید شد.

17266317_535 copy

دولت یونان مدت‎هاست که از سوی سازمان‎های حقوق بشری متهم به عقب راندن پناه‌جویان ورودی به ترکیه است که طبق قوانین بین‌المللی اقدامی غیرقانونی است. گارد ساحلی یونان گفته است که قاطعانه تمام اتهامات شبکه یادشده را مبنی بر فعالیت غیرقانونی رد می‎کند. مهاجران بارها مقامات را به خشونت و کوتاهی در کمک‌رسانی متهم می‎کنند. در چندین مورد دیگر، مهاجران گفتند که آنها را روی قایق‎های بادی بدون موتور و بعضا قایق‌های سوراخ‌شده قرار می‎دادند.

یونان در کنار ایتالیا و اسپانیا یکی از کشورهای اصلی ورود ده‎ها هزار پناه‌جو از آفریقا و خاورمیانه است که می‎خواهند به اروپا بیایند. در این میان رسانه‎ها از وقوع یک سانحه قایق دیگری در میان پناه‌جویانی که به‎دنبال حفاظت در مدیترانه مرکزی هستند، خبر داده‌اند.

پناهندگان مکررا سعی می‎کنند با قایق از طریق دریای مدیترانه مرکزی به ایتالیا بروند. این مساله بسیاری اوقات منجر به تصادفات قایق با تعداد زیادی کشته و مفقودی می‎شود. حداقل 11مهاجر در دو حادثه قایق در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند. سازمان امدادرسان آلمان و گارد ساحلی ایتالیا اعلام کردند، این قایق‎ها در سواحل جزیره لامپدوزا ایتالیا دچار سانحه شدند. نیروهای امدادی همچنین در جست‌وجوی ده‎ها مفقود بودند. خدمه کشتی موتوری «نادیر» 51نفر را از یک قایق چوبی بین لیبی و لامپدوزا نجات دادند. بر اساس اطلاعات منتشر شده 10کشته در عرشه پایین قایق که از قبل پر از آب بود نیز وجود داشت.

گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد که 12نفر را از یک قایق بادبانی در سواحل «کالابریا» نجات داده است. یکی از سرنشینان در جریان عملیات نجات جان خود را از دست داد. نیروهای امدادی همچنین به‎دنبال حدود 50مفقودی بودند که به گفته بازماندگان، در دریا سقوط کرده بودند. طبق اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، مدیترانه مرکزی یکی از خطرناک‎ترین مسیرهای مهاجرت در جهان است. طبق گزارش IOM، تنها در سال2023 میلادی 3155نفر هنگام فرار از دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند.

در سال‎های اخیر یکی از کشورهایی که یونان برای مقابله با مهاجرت‎ها با آن همکاری نزدیکی داشته، مصر است. در دیدار اخیر وزرای خارجه دو کشور موضوع مهاجرت و چگونگی محدود کردن مهاجرت‎های غیر قانونی و ترویج مهاجرت قانونی مورد بررسی قرار گرفت. وزیر خارجه مصر اعلام کرده که دولتش تلاش‎های زیادی برای جلوگیری از مهاجرت مردم کشورش انجام داده اما بحران‎های گوناگون اخیر همچون جنگ‎های اوکراین و غزه بخشی از جمعیت را به مهاجرت به اروپا سوق داده و جامعه بین‎المللی نیز کمک‎های لازم به مصر را ارائه نکرده است. در حال حاضر 9میلیون نفر مهاجر در مصر زندگی می‎کنند که از خدمات رایگان در بخش‎های بهداشت و آموزش بهره‎مند هستند. یراپتریتیس وزیر خارجه یونان همکاری عالی دو کشور در بخش مهاجرت را مورد تاکید قرار داد و مدعی شد اتحادیه اروپا وظیفه دارد در کنار مصر بایستد و دولت یونان ترتیباتی خواهد داد تا کمک اساسی و مستمر به مصر ارسال شود. بسیار حائز اهمیت است که مصر به‎عنوان ستون ثبات در منطقه بحران‌زده خاورمیانه باقی بماند.

نظر شما