شناسهٔ خبر: 67274609 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

خلیج‌فارس تا خزر بر مسیر ریل

خط ‌آهن رشت - کاسپین به آخر رسید

صاحب‌خبر -

سومین ابرپروژه ریلی کشور پس از گذشت ۲ دهه اینک به انجام رسیده و مقرر است بعد از فراز و نشیب‌های بسیار، امروز با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری بهره‌برداری شود.
مسیر ریلی رشت - کاسپین که بنادر گیلان به شبکه ریلی کشور را متصل می‌کند سرانجام به نقطه پایانی رسید و پازل ترانزیتی کشور در راه گذر شمال- جنوب تکمیل شد و دریاهای شمال و جنوب از این طریق به هم وصل شدند.
پروژه خط آهن رشت - کاسپین بخشی از مسیر ریلی قزوین - رشت است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شد(اما قرارداد احداث این مسیر ریلی همزمان با ساخت راه‌آهن قزوین - رشت در ۱۳۹۳ منعقد شده بود).
طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر هم می‌رسد.اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی ۲۳ هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره‌برداری از آن علاوه بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین راه‌گذرها یا کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدورشمال - جنوب) پس از سال‌ها فعال می‌شود.کریدور شمال-جنوب یک ترانزیت چندوجهی است و براساس امضای توافقنامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین کشورهای ایران، روسیه و هند شکل گرفت و هم اینک بین ۱۳ کشور آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است.

نظر شما