شناسهٔ خبر: 67298105 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بررسی معاملات این هفته بازار سهام

احتمال رشد شاخص کل بیشتر شد!/ پیش بینی بورس هفته + نمودار

اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات این هفته با کاهش 5.5 درصدی متوسط ارزش معاملات خرد و خروج هزار و 396 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود. در این هفته تراز شاخص کل 1.5 درصد کاهش داشت و تراز شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز 1.07 درصد پایین‌‌تر از سطح انتهایی هفته گذشته ایستاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد خروج 500 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و افزایش 63 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل در تراز 2 همتی قرار داشت؛ در روز ابتدایی این هفته در کف سطح 2 همتی قرار گرفت و روز چهار‌‌شنبه تراز 3 هزار و 146 میلیارد تومانی را تجربه کرد که بالا‌ترین سطح هفته جاری بود. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 5.5 درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح 2 هزار و 517 میلیارد تومانی پایین آمد.

هفته اول خرداد نیز با کاهش هزار و 619 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در سهام مواجه بودیم و هفته دوم خرداد نیز 672 میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی کاسته شد. در هفته سوم خرداد شاهد کاهش هزار و 782 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در بازار سهام بودیم و در این هفته نیز هزار و 396 میلیارد تومان دیگر از پول حقیقی بازار سهام کاسته شد. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل 2 میلیون و 75 هزار و 492 واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 2 میلیون و 44 هزار و 330 واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی 1.5 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در این هفته چیزی نزدیک به 1.07 درصد کاهش داشت و در تراز 665 هزار و 751 واحدی ایستاد.

بازار سهام، آخرین هفته خرداد ماه را نیز با روند نزولی هفته‌های ابتدایی خرداد ماه آغاز کرد. بازار سهام در میانه دولت سیزدهم و چهاردهم شاهد رکود معاملاتی سنگینی است که خبر‌های مثبت نیز نمی‌تواند باعث تکانه صعودی شاخص‌های سهامی شود.

030330

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز اولین هفته تیر‌ماه

بورس تهران هفته اول تیر ماه را نیز با سطح مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 660 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بازار سهام در روز‌های معاملاتی خرداد ماه با محدودیت دامنه نوسان دو درصدی مواجه است. این محدودیت با توجه به افزایش ریسک سیاسی بازار توسط سازمان بورس اعمال شده که به نظر می‌رسد تا انتخابات دولت چهاردهم ادامه دار خواهد بود. بسته حمایتی هفته سوم خرداد ماه نیز تأثیر مثبتی بر روند معاملاتی نزولی نداشته است ولی اخبار مثبتی در خصوص نرخ گاز صنعت پتروشیمی منتشر شده که باید منتظر واکنش‌ها به آن باشیم.

با این اوصاف احتمال افزایش ارزش معاملات خرد در هفته پیش‌رو با افزایش اندک تراز شاخص‌های سهامی وجود دارد ولی امکان تداوم معاملات در زیر سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل نیز در صورت تشدید عرضه سهام و خروج جریان پول حقیقی وجود دارد. در صورتی که ارزش معاملات خرد بازار سهام در روند رکودی خود باقی بماند؛ احتمال بهبود شرایط شاخص‌های سهامی بسیار کاهش می‌یابد. روند عرضه و تقاضای روز شنبه می‌تواند شدت روند صعودی بازار سهام را مشخص کند اما همچنان در جریان یک روند رکودی معاملاتی در بورس تهران هستیم که توان فتح سطح مقاومتی را ندارد.

نظر شما