شناسهٔ خبر: 67274158 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی مطرح کرد

راه‌اندازی موزه ادوار تمدنی برای روایت عظمت ایران

روزنامه جوان

ریاست عالیه بنیاد ایران‌شناسی با رئیس‌جمهور است و شهید والامقام آیت‌الله رئیسی با پیگیری‌ها و مساعدت‌های خود، همواره حامی این مجموعه علمی، آموزشی و پژوهشی بود و به طور پیوسته به امور بنیاد ایران‌شناسی توجه بسیار داشت

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: بنیاد ایران‌شناسی با راه‌اندازی موزه ادوار تمدنی ایران در تلاش است گوشه‌ای از این عظمت را از پیش از اسلام تا دوران شکوهمند انقلاب اسلامی به تصویر بکشد. 
محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی در جریان بازدید از مجموعه باغ موزه دفاع مقدس به ظرفیت‌ها و امکانات مجموعه ایران شناسی در شناسایی و شناساندن ایران اشاره کرد و گفت: ریاست عالیه بنیاد ایران‌شناسی با رئیس‌جمهور است و شهید والامقام آیت‌الله رئیسی با پیگیری‌ها و مساعدت‌های خود، همواره حامی این مجموعه علمی، آموزشی و پژوهشی بود و به طور پیوسته به امور بنیاد ایران‌شناسی توجه بسیار داشت. 
رئیس بنیاد ایران‌شناسی تأکید کرد: راه و روش شهید جمهور به مدد و لطف خداوند متعال در دولت آینده نیز ادامه می‌یابد و برنامه‌ریزی در جهت تأسیس موزه ادوار تمدنی ایران در بنیاد ایران‌شناسی صورت گرفته و این موزه نشان‌دهنده عمق تمدن بزرگ ایران از پیش از اسلام، دوران اسلامی و دوره انقلاب اسلامی خواهد بود. موزه ادوار تمدنی ایران به علت عظمت آن، پروژه‌ای ملی و بزرگ است که به تنهایی توسط بودجه‌های دولتی قابل انجام نیست و نیاز به مشارکت مردم و تمام ایران‌دوستان دارد و در این راه برای تأسیس آن از تجربیات فنی موزه دفاع مقدس نیز استفاده خواهیم کرد. 
وی در ادامه بیان کرد: بنیاد ایران‌شناسی بر اساس وظیفه ذاتی خود، از هر اقدامی در راستای انسجام و وحدت ملی حمایت می‌کند و برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در اردیبهشت ماه از جمله این اقدامات است که با استقبال گسترده هنرمندان و عموم مردم هنر دوست ایران مواجه شد. 
رجبی دوانی به اشتراکات گسترده در اهداف دو مجموعه بنیاد ایران‌شناسی و باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: بنیاد ایران‌شناسی با وجود پژوهشگران خبره آماده ارائه همکاری‌های علمی در حوزه دفاع مقدس و انتقال تجارب خود با این موزه است. 
وی در ادامه به بازنگری در سرفصل‌های دوره تحصیلات تکمیلی رشته ایران‌شناسی در راستای گنجاندن مفاهیم عمیق دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: در تاریخ ایران بعضی از حکومت‌های ضعیف، بخش‌های از ایران را به سادگی به کشور‌های همسایه واگذار کردند، در حالی که در دوران دفاع مقدس به رغم اینکه اکثر کشور‌های دنیا حامی رژیم بعث بودند لیکن به لطف خداوند و رهبری امام راحل و رشادت و جانفشانی شهدای عزیز و رزمندگان اسلام، ذره‌ای از خاک مهین عزیزمان جدا نشد. 
رجبی دوانی ضمن تشکر از شهرداری تهران در ساخت مجموعه باغ موزه دفاع مقدس و همچنین از زحمات بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در راه اندازی، طراحی، نگهداری و توسعه و مدیریت این موزه، تأکید کرد: ما در سایر بخش‌های کشور در نمایش این دستاورد‌های بزرگ اندکی کوتاهی کرده‌ایم و بنیاد ایران‌شناسی با راه‌اندازی موزه ادوار تمدنی ایران در تلاش است که گوشه‌ای از این عظمت را از قبل از اسلام تا دوران شکوهمند انقلاب اسلامی به تصویر بکشد و در نظر دارد مخاطبان موزه ادوار تمدنی ایران را برای آشنایی بیشتر درباره دستاور‌ها و رشادت‌های انجام شده در دوران دفاع مقدس به موزه تخصصی آن، در این مکان هدایت کند. 
یکم شهریورماه سال ۱۴۰۱ و در جریان برگزاری سومین همایش ملی ایران‌شناسی استان‌ها تاریخ، فرهنگ و هنر استان همدان، همزمان با روز بزرگداشت ابوعلی سینا بود که محمد حسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران شناسی از اتخاذ تصمیماتی به منظور راه اندازی موزه ادوار تمدنی ایران خبر داد. بنیاد ایران شناسی پس از بررسی و معرفی تاریخ و تمدن عظیم ایران در طول سه دوره «ایران باستان- پیش از اسلام»، «ایران دوره اسلامی» و «ایرانِ انقلاب اسلامی» تلاش دارد تا به منظور معرفی و شناخت بیشتر سابقه تمدنی کشورمان گوشه‌هایی از عظمت این تمدن، از دوران قبل از اسلام تا سال‌های شکوهمند انقلاب اسلامی را در قالب این پروژه بزرگ به تصویر بکشد.

نظر شما