شناسهٔ خبر: 67260838 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رجبی‌دوانی:

گنجینه دفاع مقدس، یاریگر بنیاد ایران‌شناسی در تجلی وحدت ملی است

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در دیدار از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تاکید بر آنکه این بنیاد براساس وظیفه ذاتی خود، از هر اقدامی در راستای انسجام و وحدت ملی حمایت می‌کند، گفت: گنجینه و معارف دفاع مقدس و انقلاب یاریگر ما در این امر خطیر به شمار می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی؛ محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی به همراه جمعی از معاونان و مدیران این بنیاد، شامگاه ۲۹ خرداد، از مجموعه باغ موزه دفاع مقدس بازدید و در بدو ورود به مزار شهدای گمنام ادای احترام و در این دیدار با سردار نادر ادیبی، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دیدار و  گفت‌و‌گو کردند.

در ابتدای این دیدار رجبی‌دوانی ضمن معرفی بنیاد ایران‌شناسی، شعب و اهداف تاسیس آن، به امکانات و ظرفیت‌های این مجموعه در شناسایی و شناساندن ایران اشاره و با بیان این نکته که ریاست بنیاد ایران‌شناسی با رئیس جمهور است و شهید والامقام آیت‌الله رئیسی با پیگیری‌ها و مساعدت‌های خود، همواره حامی این مجموعه علمی، آموزشی و پژوهشی بودند و به طور پیوسته به امور بنیاد ایران‌شناسی توجه بسیار داشتند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با ابراز امیدواری از  اینکه راه و روش شهید جمهور به مدد و لطف خداوند متعال در دولت آینده نیز ادامه یابد، به برنامه‌ریزی در جهت تاسیس موزه ادوار تمدنی ایران در بنیاد ایران‌شناسی اشاره و بیان داشت که این موزه نشان دهنده عمق تمدن بزرگ ایران از قبل از اسلام، دوران اسلامی و دوره انقلاب اسلامی خواهد بود.

گنجینه دفاع مقدس، یاریگر بنیاد ایران‌شناسی در تجلی انسجام و وحدت ملی است

تأکید بر بازتاب مفاهیم عمیق دوران دفاع مقدس در رشته ایران‌شناسی

رجبی‌دوانی با بیان اینکه بنیاد ایران‌شناسی براساس وظیفه ذاتی خود، از هر اقدامی در راستای انسجام و وحدت ملی حمایت می‌کند، گفت: برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در اردیبهشت گذشته از جمله این اقدامات بود که با استقبال گسترده هنرمندان و عموم مردم هنر دوست ایران مواجه شد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی ضمن استقبال از برگزاری این جلسه، به اشتراکات گسترده در اهداف دو مجموعه بنیاد ایران‌شناسی و باغ موزه دفاع مقدس اشاره و تأکید کرد: بنیاد ایران‌شناسی با وجود پژوهشگران خبره آماده ارائه همکاری‌های علمی در حوزه دفاع مقدس و انتقال تجارب خود با این موزه می‌باشد.

وی در ادامه به بازنگری در سرفصل‌های دوره تحصیلات تکمیلی رشته ایران‌شناسی در راستای گنجاندن مفاهیم عمیق دوران دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: در تاریخ ایران بعضی از حکومت‌های ضعیف، بخش‌های از ایران را به سادگی به کشور‌های همسایه واگذار کرده‌اند در حالی که در دوران دفاع مقدس علی‌رغم اینکه اکثر کشورهای دنیا حامی رژیم بعث بودند به لطف خداوند، رهبری امام راحل، رشادت و جانفشانی شهدای عزیز و  رزمندگان اسلام، ذره‌ای از خاک مهین عزیزمان جدا نشد.

ادوار تمدنی ایران، پروژه‌ای عظیم و ملی

رئیس موزه ایران‌شناسی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: بنیاد ایران‌شناسی با راه‌اندازی موزه ادوار تمدنی ایران در تلاش است که گوشه‌ای از این عظمت را از قبل از اسلام تا دوران شکوهمند انقلاب اسلامی به تصویر بکشد و در نظر دارد مخاطبان موزه ادوار تمدنی ایران را برای آشنایی بیشتر درباره دستاورها و رشادت‌های انجام شده در دوران دفاع مقدس به موزه تخصصی آن، در این مکان هدایت کند.

رجبی‌دوانی موزه ادوار تمدنی ایران را به علت عظمت آن، پروژه‌ای ملی و بزرگ ارزیابی نمود که به تنهایی توسط بودجه‌های دولتی قابل انجام نیست و نیاز به مشارکت مردم و تمام ایران‌دوستان است و در این راه برای تاسیس آن از تجربیات فنی موزه دفاع مقدس نیز استفاده خواهیم کرد.

گنجینه دفاع مقدس، یاریگر بنیاد ایران‌شناسی در تجلی انسجام و وحدت ملی است

توسعه نظام مرهون ایستادگی مردم و برکت خون پاک شهدا

در این دیدار سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن از برگزاری این نشست استقبال کرد و گفت: ملت ایران تحت حمایت و رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی  امام خمینی(ره) از زیر سایه طولانی مدت طاغوت و سلطه بیرون آمد و با رهبری ایشان عزت و استقلال خود را به دست آورد.

وی افزود: ملت ما برای اثبات وفاداری به انقلاب اسلامی و اهداف آن، قریب به ۲۲۰ هزار شهید در طول دوران دفاع مقدس در جهت استقلال و عزت کشورشان تقدیم این انقلاب کرده‌اند و امروز پیشرفت و اعتلا در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همگی مرهون ایستادگی مردم و برکت خون پاک شهدا است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپایی مناسبت‌های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی را از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد و ادامه داد: برگزاری نماز‌های جمعه، اردو‌های راهیان نور و ... از جمله ظرفیت‌های نظام مقدس ما است که موجبات بوجود آمدن یک فناوری عظیمی را در کشور ما فراهم آورده است.

وی عنوان کرد: امروز ما با استفاده از فناوری‌های نرمی که به فرموده مقام معظم رهبری (حفظه الله) در کشور به وجود آمده باید بتوانیم ذخایر و گنج‌های با ارزش معنوی اسلام ناب محمدیرا استخراج و در اختیار نسل جوان جامعه قرار دهیم. سازمان‌هایی همچون موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بنیاد ایران شناسی با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند در استخراج این گنج‌های عظیم نقش مهمی را ایفا کنند. اوج بالندگی ایران در نمایش عظمت دفاع مقدس است و این موزه براساس آخرین فناوری‌های روز دنیا، مدرن‌ترین موزه غرب آسیا است.

زیبایی‌های ایران همه را مجذوب خود می‌کند

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر برداشتن موانع شناختن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید و به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرد که آن حضرت می‌فرمایند: (إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا) اگر مردم زيبايی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پيروی می‌کردند.
وی ادامه داد: اگر زیبایی‌های انقلاب اسلامی نیز به نمایش درآید، همه جذب آن خواهند شد و موزه دفاع مقدس مظهر این زیبایی‌هاست.

سردار ادیبی در پایان ضمن دعوت از اساتید و دانشجویان بنیاد ایران‌شناسی برای بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه، خواستار همکاری علمی و پژوهشی با بنیاد ایران‌شناسی شد.

گنجینه دفاع مقدس، یاریگر بنیاد ایران‌شناسی در تجلی انسجام و وحدت ملی است

رویکرد علمی پژوهشی در زمینه تولید محتوا

در ادامه این نشست،  ایمان نظام‌زاده، معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، ضمن معرفی ماموریت‌های بین‌المللی بنیاد به اهمیت بازیابی هویت ملی و مقابله با ایران‌هراسی و برقراری ارتباط با ایران‌شناسان خارجی در راستای نقش پر رنگ ایشان در تعیین سیاست‌های کشورها درباره ایران پرداخت.

اصغر القاصی، سرپرست معاونت اداری و مالی نیز به معرفی ظرفیت‌های منابع انسانی و کمیت و کیفیت بودجه بنیاد و کم توجهی به بودجه بنیاد در دولت‌های گذشته و بهبود آن در دولت شهید جمهور اشاره کرد.

حمید قمری، مشاور فرهنگی و طرح و برنامه ریاست بنیاد ایران‌شناسی در این نشست به معرفی امکانات فرهنگی بنیاد و ظرفیت‌های شعب استانی پرداخت و بر حرکت به سمت هویت آفرینی و توجه هویت ملی در سیاستگذاری کلان کشور تاکید نمود.

علی انصاری، مشاور امور اداری و مالی ریاست بنیاد ایران‌شناسی نیز به تدفین شهید گمنام و ساخت آرامگاه آن شهید بزرگوار در بنیاد ایران‌شناسی پرداخت و به معرفی کتابخانه و مرکز اسناد بنیاد و ظرفیت‌های عظیم موجود در این گنجینه و امکان استفاده موزه دفاع مقدس از این مجموعه نفیس اشاره نمود.

برگزاری نشست‌های مشترک علمی پژوهشی و تعامل در زمینه تولید محتوا از دیگر بحث‌های مورد تأکید طرفین در این نشست بود؛ همچنین مقرر شد با انعقاد یک تفاهم‌نامه زمینه‌های لازم در جهت توسعه و برقراری همکاری‌های مشترک فرهنگی، علمی-پژوهشی و ... فی مابین دو مجموعه ایجاد شود.

در پایان این دیدار رئیس بنیاد ایران‌شناسی و هیات همراه از سراسرنمای مقاومت شهید سلیمانی بازدید کردند و هدیه‌ای نیز از سمت موزه به رسم یادبود تقدیم رجبی‌دوانی شد.

انتهای پیام

نظر شما