شناسهٔ خبر: 67273969 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

ارتودنسی بدون سیم

افرادی که قصد انجام ارتودنسی نامرئی دارند، نخوانند!

ارتودنسی نامرئی یکی از روش‌های پرطرفدار برای درمان بهم‌ریختگی دندان‌ها است که در آن از براکت و سیم خبری نیست.

صاحب‌خبر -

ارتودنسی نامرئی چیست؟

در این روش دندانپزشک با کمک الاینرهای شفاف به درمان بهم‌ریختگی دندان‌ها می‌پردازد. این یعنی خبری از براکت و سیم نیست به همین خاطر هم تغییری در ظاهر یا نوع صحبت کردنتان ایجاد نمی‌شود. اگر تاکنون به دلایلی مانند دیده شدن سیم‌های ارتودنسی و معذب بودن، برای درمان مشکلات خود با ارتودنسی اقدام نکرده بودید، invisible orthodontics یا همان ارتودنسی نامرئی همان راه‌حلی است که می‌خواهید.

۷ مزیت باورنکردنی ارتودنسی نامرئی

مهم‌ترین مزیت این نوع ارتودنسی که به «اینویزیلاین» نیز شناخته می‌شود، نامرئی بودن آن است اما مزایای آن به همین یک مورد ختم نمی‌شود. از دیگر مزیت‌های این نوع ارتودنسی پرطرفدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در ارتودنسی نامرئی، راحت‌تر از سایر انواع ارتودنسی بوده و به همان نسبت نیز احتمال تغییر رنگ یا پوسیدگی دندان‌ها نیز کاهش می‌یابد.
  2. در پلاک‌های شفاف ارتودنسی خبری ازبیرون آمدن براکت، پاره شدن سیم و کش ارتودنسی نیست.
  3. بسیاری از مشکلات دندانی اعم از فاصله‌ داشتن یا جلو بودن دندان‌ها را برطرف می‌کند.
  4. برخلاف ارتودنسی فلزی، در این روش محدودیت غذایی وجود ندارد.
  5. ارتودنسی نامرئی گزینه مناسبی برای درمان بهم‌رریختگی دندان‌ها در مادران باردار است و مانعی برای انجام آن ندارند.
  6. از آنجا که این ارتودنسی برای درمان مشکلات جزئی کاربرد دارد، مدت زمان استفاده از آن کوتاه بوده و بین ۶ ماه تا حداکثر ۱ سال است.
  7. افرادی که دارای روکش یا ایمپلنت دندان هستند نیز می‌توانند با کمک این روش، از نامرتب بودن دندان‌هایشان برای همیشه خلاص شوند.

آیا من کاندید مناسبی برای اینویزیلاین هستم؟

به صورت کلی اگر جزو یکی از دسته‌های اشاره شده باشید؛ شما بهترین کاندید برای استفاده از ارتودنسی نامرئی هستید؛ پس سریعاً برای تهیه و استفاده از آن به بهترین دندانپزشکی در مشهد مراجعه کنید. این افراد عبارت هستند از:

  • گوینده
  • مجری
  • خواننده
  • بازیگر
  • دانشجو
  • شاغل
  • میانسال
  • دارای مشکلاتی مانند اوربایت یا اورجت
  • دارای دندان‌های فاصله‌دار
  • دارای دندان‌هایی با مقدارِ خفیفِ کجی یا بهم‌ریختگی

رازهایی برای نگهداری و حفظ سلامت الاینرها

الاینرهای ارتودنسی شفاف بسیار نازک نارجی هستند پس باید در مراقبت از آن‌ها نهایت دقت و ظرافت را به کار ببرید. برای سالم نگه داشتن الاینر و جلوگیری از آسیب دیدن آن، ترفندهای مراقبتی زیر را مطالعه کنید:

متخصص ارتودنسی مشهدرعایت نکات مراقبت از اینویزیلاین‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.

۱) برداشتن الاینر پیش از غذا خوردن

فشار دندان‌ها در حین جویدن غذا می‌تواند باعث ایجاد ترک یا شکستگی پلاک‌های شفاف شود. از طرفی هنگامی که الاینر روی دندان‌ها قرار دارد، نوشیدنی داغ و گرم مصرف نکنید چرا که گرمای آن‌ها می‌تواند فرم اصلی پلاک را تغییر دهد. در این صورت یا الاینر قابل استفاده نبوده یا کارایی آن کاهش پیدا می‌کند.

۲) تهیه یا ساخت کیت نگهدارنده

از آنجا که لازم است چندین مرتبه در روز اینویزیلاین را از دهان خارج کنید؛ مهم‌ترین نکته برای محافظت از آن، ساخت یا تهیه محفظه نگهدارنده است. کیت محافظ علاوه بر مراقبت از الاینر، از ورود گردوغبار، انواع باکتری یا میکروب‌ها به داخل آن نیز پیشگیری می‌کند.

۳) مصرف موادغذایی رنگی را کاهش دهید!

مصرف برخی موادغذایی رنگدانه‌دار باعث ایجاد لکه یا از بین بردن شفافیت و تغییر رنگ پلاک‌های شفاف می‌شوند. برای پیشگیری از این اتفاق، بهتر است مصرف خوراکی‌هایی مثل قهوه،نوشابه، چای و غیره را کاهش داده یا قبل از خوردن آن‌ها، پلاک را از دهان خارج کنید.

۴) تمیز کردن پلاک‌های شفاف

برای تمیز نگه داشتن اینویزیلاین لازم است دو بار در روز (شب قبل از خواب و صبح، بلافاصله بعد از بیدار شدن) آن را تمیز کنید. بهترین موادی که می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن تنظیم‌کننده‌های شفافتان کمک بگیرید عبارتند از:

  • صابون‌های ملایم
  • خرید شوینده مخصوص از داروخانه
  • استفاده از ترکیب سرکه سفید با آب مقطر

پاسخ به پرتکرارترین سوالات در زمینه ارتودنسی نامرئی اینجاست!

  • آیا ارتودنسی نامرئی درد دارد؟
    بله، اما مقدار درد در این روش در مقایسه با ارتودنسی به روش سنتی کمتر بوده و با عقب رفتن دندان‌ها، رفته‌رفته کاهش پیدا می‌کند.
  • ارتودنسی نامرئی باید چند ساعت در روز داخل دهان باشد؟
    به توصیه دندانپزشک بهتر است بیشتر از ۴ ساعت در روز الاینر را از دهان خارج نکنید. به جز مواقعی مانند مسواک زدن یا غذا خوردن بهتر است از پلاک استفاده کنید؛ در غیر این صورت، مدت زمان تغییر فرم دندان‌ها طولانی‌تر می‌شود.
  • اینویزیلاین برای چه افرادی مناسب نیست؟
    کودکان و افرادی که فک بالا و پایین نامتقارنی دارند. همچنین افرادی که به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی‌دهند.
  • آیا می‌توان از پلاک‌های شفاف برای رفع مشکلات یک فک استفاده کرد؟
    بله اما بهتر است به صورت همزمان برای هر دو فک از تنظیم‌کننده‌های شفاف استفاده کنید تا بعد از درمان، هر دو فک باهم در یک راستا قرار بگیرند.

دریافت مشاوره رایگان در زمینه ارتودنسی

کلینیک دندانپزشکی بارانا یکی از برترین و معتبرترین مراکز دندانپزشکی در مشهد است. این مجموعه تمامی خدمات دندانپزشکی در دو شاخه زیبایی و درمانی اعم از عصب‌کشی، بلیچینگ، جرم‌گیری، ارتودنسی مشهد و غیره را به مراجعین عزیز ارائه می‌کند. همچنین این مجموعه برای برخی خدمات خود نظیر ایمپلنت، لمینت و کامپوزیت از امکان پرداخت اقساطی بهره‌مند است. علاوه بر این می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ از طریق تماس با شماره 37609009-051 با ما در ارتباط باشید.

کلینیک دندانپزشکی باراناکلینیک دندانپزشکی بارانا در مشهد

نظر شما