شناسهٔ خبر: 67273945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حجت‌الاسلام پورمحمدی در میزگرد اقتصادی:

با ساده‌انگاری و ساده‌سازی تحریم نمی‌توان از آن عبور کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌توان از بحث تحریم با ساده‌انگاری و ساده‌سازی عبور کرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حضور یافت. وحید شقاقی و منیره پورمحمدی دختر حجت‌الاسلام پورمحمدی در این میزگرد به‌عنوان کارشناس حضور دارند.

پورمحمدی در ابتدای برنامه گفت: مسئله اقتصاد، موضوع مهم امروز کشو ما است و دغدغه جدی همه است و مردم با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را می‌دانند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19459498"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760125/19459498?width=400&height=300"></script></div>

وی ادامه داد: باید این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری را روشن کنیم که روند آینده مدیریت کشور چه رویکردی در اقتصاد دارد و چه تحولاتی را می‌خواهد به‌وجود آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کارشناسان می‌گویند مشکلات اقتصادی صرفا راهکار‌های اقتصادی نیست و در گرو دو شریک جدی بین‌المللی و داخلی است. در طول دو دهه گذشته گرفتار تحریم شدیدی بودیم و اگر به رفع آن همت نکنیم و مسائل داخلی را حل نکنیم ایده‌ها و راه‌حل‌های اقصادی ما عقیم می‌ماند.

وی تاکید کرد: نمی‌توان از بحث تحریم با ساده‌انگاری و ساده‌سازی عبور کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19459493"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760125/19459493?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی اظهار کرد: در اوایل دهه نود با اقتصاد‌های منطقه همپا بودیم، اما در ۱۰ سال اخیر دچار افت زیادی شدیم و در حوزه داخلی هم به‌جای چاره اندیشی دچار خودتحریمی شدیم و آسیب‌ها و بستر‌های معیوب را تقویت کردیم و دچار رانت‌های فراوان شدیم. مثلا رانت‌های وام و اعطای تسهیلات موضوعی که موجب رانت و ایجاد فساد برای افراد می‌شود و نکته دیگر رانت انرژی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نتیجه استفاده از ارز ترجیهی ناکارآمد عمل کردن و موجب تمتع گروه‌های خاص و افراد خاص شد. در چین از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ تنها ۲۴۰ میلیارد از ارز ترجیحی استفاد شد و عدد‌ها می‌گوید چگونه ما دچار مشکلات شدیم و موضوع دیگر رانت قیمت‌گذاری‌هاست.

وی افزود: این‌ها باعث افزایش فشار روی مردم شد که باعث افزایش فاصله دهک‌ها شد. این چرخه قابل ادامه نیست و شرایط اقتصادی کشور را ویران می‌کند.

پورمحمدی بیان کرد: این قوت مردم و نظام ما بود که از خودش تاب‌آوری نشان داد. امروز همان‌طور که قبلا گفته بودم به یک اعجاز زمینی یعنی اعتماد مردم نیاز داریم و اگر این اعتماد جلب شود انرژی فشرده و متنوع در طیف‌های مختلف به کمک شکل‌های مختلف کشورخواهد آمد. در عرصه بین المللی هم به یک وفاق نیاز داریم.
نباید در گیر و داد‌های کش مکش‌های جناحی باشیم. در دولت قرار مصمم هستیم که رفتار اقتصاد کشور را تغییر دهیم

وی تاکید کرد: نمی‌توان از بحث تحریم با ساده‌انگاری و ساده‌سازی عبور کرد.

به اعجاز زمینی نیاز داریم

پورمحمدی اظهار کرد: در اوایل دهه نود با اقتصاد‌های منطقه همپا بودیم، اما در ۱۰ سال اخیر دچار افت زیادی شدیم و در حوزه داخلی هم به‌جای چاره اندیشی دچار خودتحریمی شدیم و آسیب‌ها و بستر‌های معیوب را تقویت کردیم و دچار رانت‌های فراوان شدیم. مثلا رانت‌های وام و اعطای تسهیلات موضوعی که موجب رانت و ایجاد فساد برای افراد می‌شود و نکته دیگر رانت انرژی است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19459478"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760125/19459478?width=400&height=300"></script></div>

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نتیجه استفاده از ارز ترجیهی ناکارآمد عمل کردن و موجب تمتع گروه‌های خاص و افراد خاص شد. در چین از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ تنها ۲۴۰ میلیارد از ارز ترجیحی استفاد شد و عدد‌ها می‌گوید چگونه ما دچار مشکلات شدیم و موضوع دیگر رانت قیمت‌گذاری‌هاست.

وی افزود: این‌ها باعث افزایش فشار روی مردم شد که باعث افزایش فاصله دهک‌ها شد. این چرخه قابل ادامه نیست و شرایط اقتصادی کشور را ویران می‌کند.

پورمحمدی بیان کرد: این قوت مردم و نظام ما بود که از خودش تاب‌آوری نشان داد. امروز همان‌طور که قبلا گفته بودم به یک اعجاز زمینی یعنی اعتماد مردم نیاز داریم و اگر این اعتماد جلب شود انرژی فشرده و متنوع در طیف‌های مختلف به کمک شکل‌های مختلف کشور خواهد آمد. در عرصه بین‌المللی هم به یک وفاق نیاز داریم. نباید درگیر کشمکش‌های جناحی باشیم. در دولت قرار مصمم هستیم که رفتار اقتصاد کشور را تغییر دهیم.

شقاقی مشاور پورمحمدی گفت: دولت قرار منظومه اقتصادی شفاف دارد. با آشفته‌گی فکری نظم اقتصاد کشور مختل می‌شود. دولت‌های گذشته این اقدامات را رعایت نکردند. اصل اول اقتصادی دولت قرار نه به انحصار است. اصل دوم اقتصاد بازار است این اقتصاد البته اقتصاد دستوری نیست.

وی ادامه داد: اقتصاد بازار از آموزه‌های اقتصاد اسلامی است. اصل سوم مشارکت مردم در اقتصاد است. این موضوع را باید با توسعه بخش خصوصی عملی کنیم. این‌ها جزو هندسه فکر اقتصادی دولت قرار است. دولت می‌باید اقتصاد بازار را ساماندهی کند و فصای رقابت را برای بخش خصوصی و توسعه آن فراهم کند.

شقاقی اظهار کرد: بحث انضباط و ثبات مالی نیز مهم است و بی‌انضباطی مالی مشکلاتی زیادی دارد و این از تعدات دولت قرار است. اصل بعدی قرار گرفتن اقتصاد ملی در موضوعات بین‌المللی است و دولت قرار به‌دنبال نقش در اقتصاد بین‌المللی است. اصل بعدی مبارزه با فساد و شفاف‌سازی اقتصاد است.

منیژه پورمحمدی دیگر مشاور حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: تحریم‌ها متاسفانه اثر فلج‌کننده و ویران‌کننده در زندگی مردم دارد. ما کشوری نفتی هستیم با تورم‌ روبه‌رو بودیم و در این سال‌ها تورمی که مشاهده می‌کردیم بالای ۲۰ درصد بوده و تورم باعث تغییر ساختار تورم شده است.

وی ادامه داد: اگر به تورم دوره اخیر نگاه کنیم تورم تا سال ۸۸ زیر ۲۰ درصد بود. با پاره شدن برجام توسط ترامپ مسیر تورم ما شدت گرفت و این تورم اکنون ساختارش تغییر کرده است و دلیل این تغییر و تورم چیزی جز تحریم‌ها نیست.

باید دولت را کوچک کنیم

دانش جعفری کارشناس مزگرد اقتصادی از پورمحمدی پرسید آیا شما فکر نمی‌کنید که تجربه‌هایی در داخل و خارج وجود داشته باشد و شما تجربه موفق داخلی و خارجی را در مقوله پیشرفت چگونه می‌بینید؟ که پورمحمدی در پاسخ گفت: در داخل باید رویکرد‌های ما مشخص باشد. آیا رقابت را قبول کردیم. اکنون انحصارات زیادی داریم. در این مدل رقابتی شکل نمی‌گیرد و میگوییم اقتصاد بازار. باید دولت را کوچک کنیم و باید لوازم این کار را داشته باشیم. در این زمینه قانون‌گریزی می‌شود و باید این‌ها متوقف شود و رانت‌ها نباید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: این‌ها حرف‌های جدیدی نیست. راهکار آن ارائه راهی درست است و مدیر ما باید برای حل مشکل اراده داشته باشد. بحث اجرا بسیار بحث مهمی است. اگر امام در انقلاب پیروز شد برای آن بود که اعتماد مردم را به دست آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما باید به دانشمندان و کارشناسان خود بها دهیم. خانم دکتر گفتند چیز‌هایی که ما در دانشگاه خواندیم در رفتار و گفتار شما دیده نمی‌شود. ما جز ۳ کشور لیست سیاه اقتصادی هستیم و نمی‌توانیم این را حل کنیم.

وی تاکید کرد: ما حتما باید خفت تحریم را بگیریم. برجام هیچ‌وقت طرحی تمام‌کننده نبوده و برجام رفت‌وآمدی برای کاهش فشار تحریم بوده و همان را هم خودمان خراب می‌کنیم.

پورمحمدی افزود: مدیریت فهیم، قاطع و متکی به نظام دانش امتحان داده و می‌تواند این مراحل را در رویکرد عبور از مشکلات اقتصادی حل کند. همه جا باید محاسبه دقیق داشته باشیم. هر ملتی باید بازیگری خود را در فرصت‌شناسی‌اش بشناسد.

آل اسحاق کارشناس میزگرد از پورمحمدی پرسید اجماع را در حوزه‌های اقتصادی چگونه می‌خواهید ایجاد کنید؟ عوامل ایجاد اعتماد در اقتصاد کشور چیست؟ اقتصاد را چگونه می‌خواهید مردمی کنید؟ مثلا نفت را می‌خواهید به مردم بسپارید؟ درباره بحران آب و ناترازی‌های انرژی چه فکری دارید و برنامه‌های اجرایی شما چیست؟ که پورمحمدی در پاسخ گفت: تاکید بر اجماع‌سازی ضرورت است و هزینه اختلافات را ملت ایران داده است. نکته دوم این است که چگونه اعتماد ایجاد کینم. اعتقاد دارم در حوزه اجرا به‌خصوص مدیریت کلان سهم مهلک آن است که کار‌های بزرگ را به همگروه فکری خود بدون شایستگی بسپاریم.

نباید آقابالاسر مردم باشیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در دوران کاری خودم با طیف‌های مختلف فکری کار صمیمانه داشتم. شرطم آن بود قد بلند داشته باشند و متعهد باشند و کار را بدانند. باید از رویکرد آٖقا بالاسری خود از مردم برگردیم. من در مدیریت با تند‌ترین رقیب سیاسی خود کار کردم که موفق بودیم و دستاورد‌های زیادی هم داشتیم.

وی افزود: ما متاسفانه در پیمانکاری هم مردمی‌سازی نمی‌کنیم. اکنون پیمانکاری‌های بزرگ هم دست مردم نیست. این‌ها مشکل است. کار باید کامل به مردم داده شود.

پورمحمدی اظهار کرد: درباره آب باید بگوییم در جهت حفظ و نگهداری آن کم‌کاری کردیم.

وی افزود:‌ما اکنون مبارزه با فساد را به درستی انجام نمی‌دهیم و هوز در فضای سنتی و کلاسیک قدم برمی‌داریم.

حسین‌زاده بحرینی کارشناس میزگرد اقتصادی از پورمحمدی پرسید شما ۸ اصل را دارید و معتقد هستید با این ۸ اصل تحولی را می‌خواهید در اقتصاد ایران اضافه کنید. روی یک اصل می‌خواهم بحث کنم. درباره اقتصاد بازار وقتی از آن صحبت می‌کنند با این مدل اطلاق شما کسی سخن نمی‌گوید. مثلا شما میگویی رانت وام باید حذف شود. من اکنون اراده شما را نمی‌دانم. اصل ان است که در اقتصاد بازار چی اراده می‌کنید؟

پورمحمدی در پاسخ گفت: وقتی که می‌خواهیم یک گفتمان تولید کنیم باید یک اصول روشن و منسجم داشته باشیم. آیا ما می‌خواهیم همیشه به جامعه رانت بدهیم؟ آیا می‌خواهیم که ارتش طبیعی اقتصاد را مختل کنیم؟ اگر ما به رقابت اعتقاد داریم باید بدانیم که رقابت در اقتصاد بازار و با دولت غیرتصدی‌گر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما به‌جای اینکه به مردم ماهی بدهیم باید ماهی‌گیری را به آنها یاد بدهیم. رانت‌ها به‌جای اینکه به مردم برسد به بخش‌های خاصی گسیل می‌شود. رانت‌ها ایجاد فاصله طبقاتی می‌کند. بیست سی نفر در آموزش و پرورش برای کل کشور تصمیم می‌گیرند. آیا نظام آموزشی جهانی را قبول دارد؟ فقط باید در تهران عده‌ای بنشینند و نظام آموزشی تعیین کنند؟ آیا ما می‌خواهیم اقتصاد بازار را آن‌طور که رادیکال‌ها می‌گویند قبول کنیم قطعاً قبول نخواهیم کرد. ما اصل رقابت را قبول داریم و به آن قائل هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در مدیریت امروز کشور فقط با تخصیص زندگی می‌کنیم. در صورتی که همه علما می‌گویند تخصیص اکثر مستهجن است. اینکه روش اداره حکومت نیست و باید بگویم که ما راه را گم کرده‌ایم و خطوط انحرافی را پیموده‌ایم.

با دادن یارانه به همه کشور را بیچاره کردیم

وی گفت: من معتقد نیستم که ارز ترجیحی حذف شود چراکه به سبد خانوار کمک می‌کند و معتقدم که رانت آن باید حذف شود. در دولت قبلی هم گفته بودم که یارانه‌ها باید سامان‌دهی شود و مشکل دارد. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19459492"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760125/19459492?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی اظهار کرد: یارانه باید به‌صورت هدفمند در جهت توانمندسازی به دهک‌های خاص اختصاص یابند چراکه با ارائه یارانه به همه اقشار داریم کشور را بیچاره می‌کنیم. متاسفانه ما جسارت تصمیم‌گیری نداریم و وقتی این موضوع را مطرح کردم گفتند که اوضاع به‌هم می‌ریزد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما به مدیر جسور نیاز داریم که آبروی خود را گرو بگذارد و به دور دوم انتخابات نیندیشد چراکه اگر به مردم خدمت کنیم خدا به ما کمک خواهد کرد. من وعده‌های بیخود نمی‌دهم و مشکلات اقتصادی به سرعت حل نمی‌شود و هر کسی چنین ادعایی کند دروغ گفته است معتقدم که باید صادقانه با مردم صحبت کنیم و نباید شعار بدهیم.

دانش جعفری از پورمحمدی پرسید اگر شما انتخاب شوید سیاست‌های دستمزدی شما چگونه خواهد بود؟ آیا بین دستمزد و بهره‌وری رابطه‌ای وجود دارد؟ نظرتان در مورد وضعیت فعلی بنزین چیست؟ اینکه وضعیت فعلی ادامه پیدا کند مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ که پورمحمدی در پاسخ گفت: بسیاری از بنگاه‌ها با مصوبه شورای دستمزد حقوق پرداخت نمی‌کنند. بنده از استان‌های متعددی خبر دارم که بنگاه‌های آنها بیست الی سی درصد بیشتر از مصوبه به کارگران حقوق پرداخت می‌کنند، اما باز هم کارگران حاضر نیستند که کار کنند و می‌گویند این حقوق‌ها جواب نمی‌دهد.

وی درباره سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: ما یک سهمیه‌بندی ساده را در دهه اخیر ایجاد کردیم، اما ناموفق بود و به درگیری‌های خیابانی و تلفات منجر شد. ما الگوی مصرف را به‌هم زده‌ایم و اسراف را رواج داده‌ایم. چرا با مردم راحت حرف نمی‌زنیم. معتقدم مردم به ما اعتماد می‌کنند، اما ابتدا باید اعتماد سازی کنیم.

پورمحمدی بیان کرد: من جز مدافعین سهام عدالت بودم و مقابل کسانی که با این مسئله مخالف بودند ایستاده‌ام و مباحثه کردم، اما معتقدم که باید به دست مردم سپرده شود.

آل اسحاق از پورمحمدی پرسید یکی از مشکلات کشور بزرگ بودن دولت است. نظر شما مهم‌ترین موانع کوچک کردن دولت چیست؟ اگر دولت کوچک شود تکلیف کارمندان و مدیران آن چه می‌شود؟ برای حل مسئله قاچاق چه برنامه‌ای دارید؟

پورمحمدی در پاسخ گفت: متاسفانه دولت هر بار بزرگتر می‌شود و باید تلاش کنیم جلوی این رویه را بگیریم. باید یک تصمیم جدی بگیریم تا از این به بعد اجازه بزرگ شدن بیشتر از این را به دولت ندهیم. متاسفانه بنگاه‌ها از دولت در وضعیت بدتری از لحاظ نظام اداری قرار دارند. اگر امنیت می‌خواهیم باید توسعه ایجاد کنیم و اگر اقتصاد مرزنشینان را درست کنیم خود این قشر مدافع امنیت کشور خواهند شد.

حسین‌زاده بحرینی از پورمحمدی پرسید شما در برنامه قبل و مناظره اول فرمودید بخشی از برنامه هفتم را قبول ندارید و می‌گویید اجرایی نیست. فرض کنید مجلس اصلاحات شما را قبول نکرد آیا به‌عنوان رئیس‌جمهور قصد دارید تمرد کنید و بگویید که برنامه را انجام نمی‌دهید؟ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ تصریح کرد: معتقدم که کشور باید با قانون پیش برود. متاسفانه یکی از آسیب‌های بزرگ در کشور تضعیف قانون است و تمام تلاش خود را می‌کنم که قانون اصلاح شود.

پورمحمدی در پایان گفت: مردم عزیز ما آمده‌ایم که به شما خدمت کنیم و سعی می‌کنیم خالصانه در خدمت شما باشیم، اما همه این مسائل در گروی همکاری شماست. اگر بنده منتخب شما بودم قرار و پیمان ما این خواهد بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری

نظر شما