شناسهٔ خبر: 67273157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج هزار دانش آموز خراسان رضوی به عنوان ناظر و خبرنگار در انتخابات مشارکت می کنند

مشهد-ایرنا- مشارکت پنج هزار دانش آموز داوطلب خراسان رضوی در قالب قرارگاه "۱۴ صفر ۳" برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قالب انعقاد تفاهم نامه "ناظران دانش آموزان" بین معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی و اداره کل آموزش و پرورش استان به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی چهارشنبه شب در نشست انعقاد این تفاهم نامه افزود: قرارگاه ۱۴ صفر بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب با هدف شناسایی و شبکه سازی دانش آموزان نخبه و توانمند، هماهنگی بین تشکلها، کادرسازی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اعتباربخشی به جایگاه بیشتر دانش آموزان در انتخابات ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۲ در استان شکل گرفت که ۲ هزار دانش آموز در قالب خبرگزاری پانا و ناظران افتخاری به این طرح پیوستند.

سید امیر شوشتری افزود: رسالت این قرارگاه زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) است تا دانش آموزان به عنوان سربازان ولی عصر در این زمینه گام بردارند و به موضوعات کلانی از جمله جهاد تبیین، جلب مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات و انتخاب فرد اصلح و تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه دستاوردهای دولت شهید جمهور می‌پردازند.

وی اظهار کرد: یکی از جلوه‌های شیرین فعالیت این دانش آموزان در میدان عمل، انتخابات ۱۱ اسفندماه سال گذشته بود که دانش‌آموزان این فرصت را پیدا کردند تا در قالب یک نقش رسمی بر سر صندوق‌های رای حضور یابند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال قرارگاه ۱۴ صفر ۳ مشتمل بر سه هزار و ۷۰۰ دانش آموز از ۴۷ اداره آموزش و پرورش در استان به عنوان ناظر افتخاری و بقیه نیز به عنوان خبرنگار در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه بر سر صندوق های رای حضور می‌یابند که امروز تفاهم‌نامه فعالیت آنان به امضا رسید.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مجموعه قرارگاه ۱۴ صفر فرصتی برای نوجوانان ایجاد کرده است تا در ماموریت‌های مختلف که یکی از آنها انتخابات است، حضور پیدا کرده و نقش آفرینی داشته باشند.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: سیاست های قرارگاه ۱۴ صفر به رویکرد دانش‌آموزان متولی آن بازمی‌گردد، تاکنون نیز قرارداد مالی برای فعالیت دانش‌آموزان در این قرارگاه منعقد نشده و داوطلب شدن در این قرارگاه اختیاری بوده است.

وی یکی از نقش آفرینی‌های اخیر دانش آموزان قرارگاه ۱۴ صفر را در شهرستانهای کوهسرخ، خلیل آباد، کاشمر و بردسکن در پی زلزله روز گذشته حوالی این شهرستان‌ها ذکر کرد که در حال رصد آسیب‌های زلزله هستند.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: انتخابات متعلق به مردم است و مردم برگزارکننده آن هستند، عمده ترکیب هیات‌های اجرایی به عنوان رکن اصلی انتخابات را معتمدین مردم تشکیل می‌دهند لذا اعضای هیات اجرایی انتخاب شده توسط مردم هستند.

هادی طباطبایی افزود: حضور دانش آموزان نوجوان در قالب قرارگاه ۱۴ صفر ۳ در صحنه انتخابات به عنوان یکی از اعضای هیات اجرایی و عضو شعبه اخذ رای است که بر روند برگزاری انتخابات نظارت خواهند داشت و این اقدام در راستای قانون است که مکلف به اجرای آن هستیم.

وی با اشاره به وجود چهار هزار و ۶۲۷ شعبه اخذ رای در انتخابات پیش رو در خراسان رضوی گفت: دانش‌آموزان بهترین گزینه برای تبیین روند اجرای قانون در انتخابات و شفافیت آرا در جامعه هستند و این افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است، از سوی دیگر این مهم برای دانش‌آموزان جنبه آموزشی و تربیتی داشته که به نوعی جامعه پذیری سیاسی است.

طباطبایی یکی از دلایل افزایش ۶ درصدی مشارکت مردم خراسان رضوی در انتخابات ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۲ را حضور دانش‌آموزان و تاثیرگذاری آنان در خانواده ذکر و اظهار امیدواری کرد که با حضور دانش آموزان ناظر و خبرنگار مشارکت مردم در انتخابات پیش رو از گذشته بیشتر شود.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: حضور دانش‌آموزان به عنوان ناظر و خبرنگار در عرصه اجرایی انتخابات مورد توجه شورای نگهبان قرار گرفته است، زیرا دانش آموزان با نکته سنجی و ریزبینی که دارند، می‌توانند برگزاری انتخابات را از زوایایی بررسی کنند که شاید کمتر مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته باشد.

کمال سرویها افزود: از دانش‌آموزان ناظر و خبرنگار در انتخابات گزارش عملکردی جدی از فضای انتخابات در خراسان رضوی خواسته خواهد شد و همچنین به سراغ دانش‌آموزان علاقه مند به حضور در این عرصه خواهیم رفت تا عضو این شبکه شوند و در این راستا بستر سلامت انتخابات بیش از گذشته فراهم شود.

به گزارش ایرنا، براساس آمار اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در انتخابات ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۲، ۸۶ هزار نفر رای اولی از بین دانش‌آموزان در انتخابات شرکت کردند.

نظر شما