شناسهٔ خبر: 67273099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

ظریف خاکستری‌ها را بیدار می‌کند؟

روزنامه جهان صنعت

پس از آنکه محمد جواد ظریف در کنار مسعود پزشکیان در میزگرد سیاسی تلویزیون حاضر شد و از کارزار انتخاباتی از پزشکیان حمایت کرد، شبکه های اجتماعی یکسره به نطق جنجالی او اختصاص یافت. شاه بیت سخنان آتشین ظریف همانطور که انتظار می‌رفت به برجام اختصاص یافت؛ موضوعی که اصولگرایان و حامیان جبهه پایداری آن را خطای ظریف در سیاست خارجی می خوانند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

حال و هوای به‌نسبت سرد حاکم بر انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بالاخره اندکی تغییر کرد؛ تغییری که البته عامل آن، نه مواضع و نطق‌های ۶کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود و نه به‌دلیل رفتار و کنش‌های آنان به‌عنوان اضلاع شش‌گانه این رقابت انتخاباتی، بلکه آنچه دیروز بالاخره اندکی از سرمای حاکم بر فضای انتخابات ریاست‌جمهوری کاست، حضور محمدجواد ظریف در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان بود.

ظریف بالاخره حمایت رسمی کرد

وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی که ازقضا هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری‌۱۴۰۰ و هم در آستانه همین انتخاباتی که قرار است هشتم تیرماه پیش‌رو برگزار شود، به‌عنوان گزینه ایده‌آل اصلاح‌طلبان مطرح بود، اما درنهایت حاضر به ورود به صحنه نشد و هر بار با تاکید بر اینکه به‌عنوان یک دیپلمات و کارشناس خبره حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را در راستای اهداف و وظایفش نمی‌داند، از بار مسوولیتی که بسیاری از نیرو‌های سیاسی متمایل به جریان اصلاحات و اعتدال تمایل داشتند بر دوشش بگذارند، شانه خالی کرد. این بار حاضر شد کنار مسعود پزشکیان بایستد و از کارزار انتخاباتی او حمایت کند.

ظریف که در انتخابات پیشین نیز به‌نحوی از تمایلش به پیروزی تنها کاندیدای غیراصولگرای آن انتخابات سخن گفته بود و در روز‌های گذشته نیز رسماً از کارزار انتخاباتی پزشکیان حمایت کرده بود، دیروز یک گام فراتر رفت و همراه با این تنها کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، به استودیوی ضبط برنامه میزگرد سیاسی صداوسیما رفت تا ضمن حمایت از راهبرد دیپلماسی کارزار انتخاباتی پزشکیان، از عملکرد خود در دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی نیز دفاع کند. آن هم در حالی که هنوز ۲۴ساعت از برگزاری نخستین مناظره ۶کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و طرح اتهامات تکراری از سوی کاندیدا‌های اصلی و پوششی منتسب به طیف موسوم به پایداری نگذشته بود.

ظریف همراه با یاران روزگار وزارت خارجه

جالب آنکه نخستین واکنش‌های رسانه‌ای به این حضور طوفانی ظریف در میزگرد سیاسی، از ساعتی پیش از آغاز این برنامه تلویزیونی و از زمانی آغاز شد که نخستین تصاویر از پشت صحنه این برنامه روی خروجی پایگاه‌های خبری-تحلیلی رفت. تصاویری که در آن‌ها علاوه‌بر محمدجواد ظریف و مسعود پزشکیان و البته مهدی سنایی که همراه این دو روبه‌روی دوربین‌های برنامه میزگرد سیاسی رفت، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی نیز دیده می‌شدند. چهره‌هایی که یاران روزگار وزارت ظریف بودند و اکنون از آنان به‌عنوان اعضای ارشد تیم دیپلماسی و سیاست خارجی کارزار انتخاباتی مسعود پزشکیان نام برده شده است. جالب آنکه در میان این تصاویر، ازجمله تصویری از اقامه نماز ظهر این چهره‌های سیاسی نیز منتشر شد که در آن، پزشکیان، ظریف و تخت‌روانچی، با اقتدا به عباس عراقچی نماز می‌خواندند.

طوفان ۸ دقیقه‌ای ظریف

به هر تفسیر، اما بالاخره ساعت ۱۴‌و ۳۰ روز سه‌شنبه فرا رسید و مسعود پزشکیان در حالی روی صندلی اصلی برنامه میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما نشست که محمدجواد ظریف دست راست او نشسته بود و مهدی سنایی نیز دست چپش.

نظر شما