شناسهٔ خبر: 67273077 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

کت و شلوار زیبای شماره یک باواریایی - اکونیوز

اقتصاد ایران: خودروهای هاچ‌بک‌ اسپرت با عملکرد بالا همواره مورد توجه جوانان و اسپرت‌دوستان قرار دارند. سری یک ب‌ام‌و به‌عنوان یک هاچ‌بک سگمنت C در میان سایر هاچ‌بک‌ها (مانند فولکس‌واگن گلف و مرسدس‌بنز A کلاس) قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

آمار فروش سه سال ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی به‌خوبی نشان می‌دهد سری یک ب‌ام‌و با در نظر گرفتن چهره نه‌چندان جذابش، جزو هاچ‌بک‌های نسبتا پرفروش بوده که قرار است روی خط تولید این خودروساز باواریایی حضور داشته باشد. بر این اساس چهارم ژوئن سال جاری میلادی (حدود ۱۰ روز قبل) بود که کمپانی ب‌ام‌و نسل جدید این هاچ‌بک جسور را معرفی کرد.

طراحی بدنه؛ زیبا و اسپرت

ب‌ام‌و از جمله خودروسازان موفق و مطرحی است که طرفداران بسیاری دارد. از سال ۲۰۱۷ میلادی به‌بعد و با روی کار آمدن زبان جدید طراحی این کمپانی باواریایی، برخی طرفداران پروپاقرص این خودروساز آلمانی تا حدودی از آن نا امید شدند. این مساله نه‌تنها سدان پرچمدار لوکس این کمپانی یعنی سری ۷ را در بر گرفت، بلکه هاچ‌بک اسپرت این کمپانی یعنی سری یک را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

نسل سوم سری یک (موسوم به F۴۰ ) از جولای سال ۲۰۱۹ میلادی تا به‌امروز روی خط تولید کمپانی ب‌ام‌و حضور دارد. به‌دلیل ابعاد بزرگ و نه چندان جالب چراغ‌های جلو و به‌ویژه ابعاد نامتعارف جلوپنجره، برخی طرفداران این کمپانی مانند قبل این خودرو را مورد توجه قرار ندادند.

سری یک در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰۷ هزار و ۸۷۰ دستگاه، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۹۶ هزار و ۴۱۰ دستگاه و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۵ هزار و ۹۹۴ دستگاه در اتحادیه اروپا فروش داشته است.

کت و شلوار زیبای شماره یک باواریایی

جالب است بدانید کاهش آمار فروش این خودرو از یک طرف و از طرف دیگر توجه طرفداران پروپاقرص ب‌ام‌و و به‌روزرسانی هاچ‌بک‌های اسپرتی مانند فولکس‌واگن گلف، سبب شد طراحان ب‌ام‌و سری یک جدید را به‌جهان معرفی کنند.

پیش از این‌که به طراحی خارجی سری یک جدید (موسوم به F۷۰) بپردازیم، باید گفت طراحان ب‌ام‌و سعی در به‌نمایش گذاشتن سبک جدیدی از طراحی باواریایی در این خودرو دارند.

سری یک، نسخه هیبرید نیز دارد. در نسخه‌ هیبرید این هاچ‌بک، جلوپنجره کلیوی‌شکل دارای خطوط عمودی و موربی هستند که به‌منظور ایجاد یک چهره آرام برای این کوچولوی جسور طراحی شده است.

اما در مقابل نسخه اسپرت بنزینی این هاچ‌بک با نام M۱۳۵ xDrive، دارای جلوپنجره کلیوی‌شکل به‌سبک باواریایی است. این جلوپنجره دارای خطوط افقی دوبل است که نشان از محصول اسپرت ب‌ام‌و یعنی M دارد.

کت و شلوار زیبای شماره یک باواریایی

بر این اساس با نگاهی به‌سری یک جدید شاهد طراحی بدنه‌ای شارپ و عضلانی‌تر از گذشته با ترکیبی جذاب از خطوط و سطوح تخت و تیز در کنار رینگ‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی هستیم. همچنین پروفیل سری یک از خط تیز افقی در کنار مجموعه‌ای از سطوح تخت برخوردار است که با پوزه نسبتا کشیده و ستون C با زاویه‌ای بیشتر، طراحی آشنای ب‌ام‌و را به‌خوبی به‌نمایش می‌گذارد. طراحی چراغ‌های جمع‌وجور اما باریک با LED های دوگانه به‌سبک جدید ب‌ام‌و جلب‌توجه می‌کند.

جلوپنجره کلیوی‌شکل در این خودرو با ابعاد و اندازه جمع‌وجورتری طراحی شده که در نسخه M۱۳۵ xDrive با رنگ مشکی پیانویی و خطوط افقی درون آن حس و حال اسپرتی به‌چهره سری یک F۷۰ افزوده می‌شود. در این میان نباید خطوط تیز روی کاپوت که پوزه کاملا کشیده و هیجان‌انگیزی را ایجاد کرده، فراموش کرد. این سبک طراحی به‌خوبی زبان جدید طراحی باواریایی‌ها را نشان می‌دهد.

در نمای عقب، چراغ‌های کشیده که با گرافیک LED دوگانه همراه است، هارمونی بسیار خوبی با LED های درون کاسه‌چراغ جلو دارند. همچنین طراحی چراغ‌های کشیده در نمای عقب، به‌همراه حجم‌پردازی ویژه‌ای که به‌کمک خط تیز روی درِ صندوق ایجاد شده، نمای زیبا و شیکی به‌این هاچ‌بک می‌بخشد.

اضافه شدن اگزوزهای دوتایی گرد در طرفین سپر به‌همراه دیفیوزر نسبتا بزرگ و اسپویلر به‌اصطلاح بال خفاشی الحاقی روی درِ صندوق، چاشنی هیجان در این نما را دوچندان می‌کند.

سری یک جدید چه در چنته دارد؟

ب‌ام‌و سری یک دارای موتورهای بنزینی و هیبرید است. قوی‌ترین نسخه ب‌ام‌و سری یک نسل چهارم موسوم به F۷۰ همان M۱۳۵ xDrive است که دارای یک قلب تپنده ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری تویین‌توربوشارژ است که با کد B۴۸A۲۰ شناخته می‌شود.

این پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی تویین توربوشارژ مجهز به‌سیستم پاشش سوخت مستقیم و سیستم پرخوران تویین پاور ام توربو است که حداکثر می‌تواند ۳۱۲ اسب‌بخار توان را در ۶۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۴۸۵ نیوتون‌متر گشتاور را در دور ۴۵۰۰ آرپی‌ام فراهم کند.

کت و شلوار زیبای شماره یک باواریایی

این پیشرانه نسبت به‌نسل قبلی خود حدود ۱۲ درصد بهبود پیدا کرده تا راندمان آن افزایش یابد. از سوی دیگر پیشرانه‌های دیزلی، گازسوز و هیبرید نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است.

پیشرانه هیبرید این خودرو دارای سیستم هیبرید متوسط یا MHEV است که دارای یک موتور ۳ سیلندر توربوشارژ است و با هماهنگی موتور الکتریکی حداکثر توان آن به ۱۶۸ اسب‌بخار می‌رسد.

همچنین نسخه دیزلی این خودرو نیز دارای یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی است که مجهز به‌موتور الکتریکی بوده تا با ساختار هیبرید ۴۸ ولتی MHEV ۱۶۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

کت و شلوار زیبای شماره یک باواریایی

کمپانی ب‌ام‌و، گیربکس ۷ سرعته استپ‌ترونیک دوکلاچه را برای این هاچ‌بک جسور در نظر گرفته است که در نسخه M۱۳۵ xDrive می‌تواند ظرف ۴.۹ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این هاچ‌بک جسور باواریایی به ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

جالب است بدانید که این خودرو مجهز به ۶ حالت رانندگی اکو، کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرت‌پلاس، تراک (حالت بالاتر از اسپرت پلاس) و ایندیوچوال (شخصی) است تا نهایت لذت رانندگی با یک هاچ‌بک جسور اسپرت را تجربه کنید.

کابین مدرن و متفاوت

با باز کردن درهای سری یک جدید، شاهد طراحی اغراق‌شده‌ای برای داشبورد این خودرو هستیم که با طراحی هیجان‌‎انگیز این هاچ‌‎بک هماهنگ است و تجربه خاصی از هیجان را به اسپرت‌دوستان تقدیم می‌کند.

دو نمایشگر افقی بزرگ که حالت یکپارچه دارند، فضای داخلی کاملا مدرن و خلوتی را در کابین این خودرو ایجاد کرده‌اند. یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و یک نمایشگر ۱۰.۷ اینچی برای کلاستر در نظر گرفته شده است.

کت و شلوار زیبای شماره یک باواریایی

در طراحی دریچه‌های الکترونیکی جدید، دیگر خبری از مکانیزم تنظیم دستی دریچه‌ها نبوده و صرفا یک موتور الکتریکی برای این کار در نظر گرفته شده است. این نوع طراحی سبب شده است حس و حال مدرن‌تری در کابین این خودرو ایجاد شود. از طرفی نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی که برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در نظر گرفته شده، به‌بالاترین سطح سیستم ارتباط کاربری ب‌ام‌و یعنی iDrive۸ مجهز است تا بالاترین سطح از ارتباط کاربری در اختیار سرنشینان این خودرو قرار گیرد.

همچنین طراحی غربیلک‌فرمان اسپرت M با دو پدال شیفتر فیبرکربنی (که مزین به رنگ قرمز است)، دسته‌دنده‌ جدید باواریایی‌ها (که مشابه سوپراسپرت پورشه یعنی ۹۱۱ است) با طراحی کریستالی‌ و صندلی‌های اسپرت M، رانندگی با این هاچ‌بک جسور را بسیار هیجان‌انگیز می‌کنند. طراحی سقف نسبتا بزرگ سانروف (که مشابه پانورامیک است) و رنگ مشکی پیانویی که روی سقف استفاده شده، حس و حال اسپرت و خاصی را به‌سری یک جدید می‌بخشند.

فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی برای این خودرو در نظر گرفته شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کروزکنترل هوشمند، سیستم ترمز اضطراری خودکار مبتنی بر تغییر وضعیت پدال گاز و حفظ کنترل فاصله، سیستم پایش هشدار نقاط کور به‌همراه شناسایی عابران پیاده و دوچرخه‌سوار، دوربین۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم کمکی حرکت در میان خطوط، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، کمکی پیشرفته پارک مبتنی بر ADAS، سطح دو و نیم خودران، سیستم کمکی پیشرفته رانندگی مبتنی بر ADAS سطح دو و نیم خودران، ۸ ایربگ، سیستم هشدار برخورد از جلو و عقب، سیستم هشدار باز کردن درها برای سرنشینان و... اشاره کرد.

کت و شلوار زیبای شماره یک باواریایی


قیمت و زمان عرضه به بازار

طبق گفته کمپانی ب‌ام‌و از اکتبر سال جاری میلادی تولید سری یک نسل چهارم F۷۰ آغاز خواهد شد و اندکی پس از این زمان، این خودرو به‌بازار عرضه می‌شود. هنوز اطلاعات خاصی درباره قیمت دردانه تازه‌نفس باواریایی در دسترس نیست.

نظر شما