شناسهٔ خبر: 67272868 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیشکسوت میراث فرهنگی:

میراث فرهنگی جزء اعتبارات ملی‌گرایی انسان‌ها است

سمیه حسنلو

یک پیشکسوت میراث فرهنگی معتقد است: میراث فرهنگی جزء اعتبارات ملی‌گرایی انسان‌ها است. به نوعی پشتوانه روحی و روانی برای انسان‌ها است و شناساندن بزرگان این عرصه حس افتخار در جوانان ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عبدالله جبل عاملی ـ پیشکسوت و چهره ماندگار میراث فرهنگی ـ که طراحی بدنه شرقی چهارباغ عباسی، طراحی مدرسه علمیه حاج آقا حسن امامی در کنار بازار اصفهان، طراحی مجموعه مسکونی در شهرک بهارستان که برنده جایزه اسکان بشر شد، طراحی مجموعه مسکونی در شمال خمینی‌شهر برای سازمان مسکن و شهرسازی و همچنین تدوین مقالات و تألیفات متعدد در حوزه معماری و مرمت، از جمله فعالیت‌های بارز عبدالله جبل عاملی است، درباره برگزاری «نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران» ‌ که سومین دوره آن‌ بعدازظهر پنجشنبه ۳۱ خرداد برگزار می‌شود، گفت: اساتید بی‌ادعا و پرکاری که سال‌ها بدون دیده شدن فقط به عشق وطن در حفظ و احیاء و بازسازی و بازشناسی میراث فرهنگی کشور به مردم کوشیده‌اند، در این رویداد به مردم و به جوانان کشور معرفی می‌شوند و ارتباط آنان با جامعه حفظ خواهد شد.

او در ادامه اظهار کرد: در علم معماری که در مرمت آثار فرهنگی استفاده پرکاربردی دارد، صرفاً مسأله طراحی نیست، بلکه بیشتر به پدیده‌های ذهنی می‌پردازند که به آرامش و آسایش اجتماع منجر می‌شود. فرهنگ عبارت است از تربیت کردن و ادب آموختن. منتهی در کشورهای غربی به عنوان culture از آن استفاده می‌شود. کلمه culture عمدتاً به تمام فعالیت‌های فرهنگی و پیشرفت‌های اخلاقی و روحی انسان‌ها اطلاق می‌شود.

این چهره ماندگار میراث فرهنگی ایران گفت: چنانچه این امکان فراهم شود که نخبگان و مفاخر به عنوان متولی صیانت و حراست از میراث فرهنگی کشور برای افراد جامعه‌شان شناخته شوند، قطعاً هم در انگیزه و روحیه این پیشکسوتان مؤثر خواهد بود و هم در شناخت بیشتر جامعه از میراث فرهنگی که باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشند.

جبل عاملی افزود: میراث فرهنگی جزء اعتبارات ملی‌گرایی انسان‌ها است. به نوعی پشتوانه روحی و روانی برای انسان‌ها است. تجدید میثاق با بزرگان این عرصه قطعاً می‌تواند مؤثر واقع شود. شناساندن بزرگان این عرصه به جوانان سبب ایجاد حس افتخار در آنها خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما