شناسهٔ خبر: 67272666 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

پنج شی باستانی مرموز که هنوز هم راز و رمز آن‌ها برای انسان فاش نشده است

صاحب‌خبر -

باستان شناسان در کاوش‌ های خود به اطلاعات ارزشمندی از تمدن های پیشین رسیده‌اند. هرچند هنوز نتوانسته‌اند از راز این پنج شی باستانی مرموز پرده بردارند.

انسان مدرن از حدود ۲۰۰ هزار سال پیش تاثیر خود را روی جهان اطراف آغاز کرد. از آن زمان تاکنون تمدن‌های گوناگونی شکوفا شده‌‌اند و آثار حیرت‌انگیزی به‌جا گذاشته‌اند. از اهرام مصر گرفته تا باقیمانده‌های تمدن مایا همگی گذشته درخشان انسان را نشان می‌دهند. هرچند امروز می‌خواهیم به پنج شی باستانی مرموز بپردازیم که راز آنها هنوز آشکار نشده است.

باستان شناسان در دو قرن اخیر توانسته‌اند به‌لطف کاوش‌های گسترده و فناوری‌های نوین دید کامل‌تری از تمدن‌ های باستانی به‌دست آورند. آنها در اکثر مواقع ماهیت، کارایی و چگونگی ساخت آثار باستانی مختلف را آشکار می‌کنند؛ اما در چند مورد با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

بررسی 5 شی باستانی مرموز با گذشته‌ای تاریک و نامشخص

توپ‌های عجیب دوران نوسنگی

این توپ‌های سنگی عموما در اسکاتلند مشاهده شده‌اند و به اواخر دوران نوسنگی (۳۲۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد) تعلق دارند. تاکنون ۴۲۵ توپ سنگی پیدا شده است که اکثر آنها نیز از نظر ابعاد با توپ کریکت قابل مقایسه هستند. تمدن‌های گذشته این شی باستانی مرموز را با استفاده از سنگ‌های مختلف ساخته بودند.

شی باستانی مرموز شی باستانی مرموز

طراحی سنگ‌ها نسبتا پیچیده است. در برخی موارد دایره‌های برجسته را مشاهده می‌کنیم و در مواردی دیگر نیز طرح‌های متحدالمرکز دیده می‌شوند. این طرح‌ها تا حدودی یادآور تصاویر دیده‌شده در ظروف و یادمان‌های سنگی عصر نوسنگی هستند.

هرچند باستان شناسان هنوز نتوانسته‌اند توضیحی برای این شی باستانی مرموز پیدا کنند. برخی از این توپ‌ها در محل دفن افراد پیدا شده‌اند و برخی دیگر نیز در محل زندگی تمدن‌های پیشین حضور داشتند. به‌ندرت پیش می‌آید که دو توپ سنگی طراحی یکسانی داشته باشند و هیچ‌وقت نیز بیش از یک توپ سنگی در یک مکان کشف نشده است.

شی باستانی مرموز شی باستانی مرموز

اولین‌بار در قرن نوزدهم بود که توجه باستان‌شناسان به این توپ‌ها جلب شد. تا پیش از آن افراد زیادی توانسته بودند به‌صورت اتفاقی آنها را پیدا کنند؛ اما از ماهیت کشف خود اطلاع نداشتند. هرچند کم‌کم این توپ‌ها به موزه‌های هنری راه پیدا کردند و بعد هم نوبت به کارشناسان باستان شناسی رسید.

متاسفانه دانشمندان هنوز در مورد ماهیت این شی مرموز باستانی اختلاف‌نظر دارند. برخی بر این باورند که توپ‌های سنگی به‌عنوان وسیله‌ای برای ترساندن جانوران شکارچی استفاده می‌شدند. برخی دیگر نیز آنها را یک سلاح جنگی می‌دانند. هرچند گروهی دیگر آنها را صرفا اسباب‌بازی، ابزاری برای وزن کردن و یا وسیله‌ای تزئینی به‌حساب می‌آورند.

شی باستانی مرموز: دوازده‌وجهی رومی

این شی باستانی مرموز به دوران حضور رومی‌ها در بریتانیا (سال ۴۳ تا ۴۱۰ میلادی) تعلق دارد. تاکنون ۱۳۰ دوازده‌وجهی در استان شمال غربی امپراتوری روم کشف شده است. این اشیاء عجیب با دقت بالا و از آلیاژ مس ساخته شده‌اند؛ اما عجیب اینجاست که هیچ اشاره‌ای به آنها در هنر یا ادبیات روم باستان وجود ندارد.

شی باستانی مرموز شی باستانی مرموز

باستان شناسان تاکنون نتوانسته‌اند به ماهیت و کاربرد واقعی این شی باستانی مرموز پی ببرند. هرچند که حدس‌هایی می‌زنند. گروهی تصور می‌کنند که دوازده‌وجهی توسط آهنگران برای نشان دادن مهارت و تجربه کاری ساخته می‌شد. گروهی نیز آنها را صرفا وسیله‌ای برای زیبا کردن خانه و یا سرگرم کردن کودکان می‌دانند.

پیدا شدن دوازده‌وجهی رومی در انبارهای سکه نیز باعث شده که برخی از آنها به‌عنوان یک شی ارزشمند یاد کنند. گروهی از باستان‌شناسان نیز تصور می‌کنند که دوازده‌وجهی برای بررسی اصالت سکه‌ها کاربرد داشته است. عده‌ای هم بر این باور هستند که آنها برای جادوگری و یا آیین‌های مذهبی استفاده شده‌اند. متاسفانه هنوز شواهد کافی برای مشخص شدن کاربرد این شی باستانی مرموز وجود ندارد.

سیلندرهای گچی نوسنگی

در سال ۱۸۹۹ سه سیلندر گچی عجیب در قبر یک کودک در یورک‌شایر کشف شدند. روی این سیلندرها اشکال هندسی مختلف و البته مواردی شبیه به چشم، بینی و ابرو دیده می‌شد. دانشمندان هنوز ماهیت این شی مرموز باستانی را تشخیص نداده بودند که سیلندر چهارم در سال ۱۹۹۳ کشف شد. هرچند که برخلاف نمونه‌های قبلی، این سیلندر طراحی ساده‌ای داشت.

سیلندر گچی سیلندر گچی

ماجرا وقتی جذاب‌تر شد که در سال ۲۰۱۵ یک سیلندر گچی دیگر در یورک‌شایر پیدا شد. سیلندر گچی جدید نیز طرح‌های زیادی را روی خود داشت و در کنار یک توپ گچی و سه کودک دفن شده بود. یکی از این کودکان به سال ۳۰۰۵ تا ۲۸۹۰ پیش از میلاد تعلق داشت. جالب اینجاست که طرح‌های موجود روی سیلندرهای گچی به نمونه‌های مشاهده شده در توپ‌های سنگی شباهت دارند.

با وجود این شباهت، باستان شناسان هنوز نتوانسته‌اند کاربرد این شی باستانی مرموز را پیدا کنند. برخی پژوهشگران تصور می‌کنند که آنها ابزاری برای اندازه‌گیری بوده‌اند تا بناهای مختلف به‌صورت استاندارد ساخته شوند. برخی دیگر نیز طرح‌های هندسی روی آنها را با مشاهدات نجومی مربوط می‌دانند. هرچند گروهی از دانشمندان روی محل کشف سیلندرهای گچی تاکید دارند.

سیلندر گچی سیلندر گچی

این سیلندرها با دقت در کنار جسد کودکان قرار داشتند. بنابراین می‌توانند کاربردی احساسی داشته باشند. مثلا اینکه نشان‌دهنده ظرف‌های غذا باشند تا کودک در جهان دیگر اذیت نشود.

شی باستانی مرموز: حلقه‌های عصر برنز

در عصر برنز انسان مهارت بسیار زیادی در شکل‌دادن به فلزات مختلف از جمله طلا پیدا کرده بود. همین نیز سبب شده بود که زیورآلات بسیار زیبایی از ورقه‌های طلا و یا سیم ساخته شوند. یکی از این موارد حلقه‌های عجیبی هستند که در ایرلند، بریتانیا و فرانسه پیدا شده‌اند. این حلقه‌ها به سال ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ پیش از میلاد تعلق دارند و عموما به‌صورت جفت پیدا می‌شوند.

این شی مرموز باستانی می‌تواند پوشیده از طرح‌های هندسی و ظریف باشد و یا اینکه به‌صورت حلقه‌ای کاملا ساده در برابر شما ظاهر شود. هرچند هیچکس در مورد کاربرد واقعی آن مطمئن نیست. برخی تصور می‌کنند که این حلقه‌ها برای بینی استفاده می‌شده است و برخی دیگر نیز آنها را نمونه‌هایی از گوشواره‌های اولیه می‌دانند. گروهی نیز احتمال استفاده برای زیبایی مو را مطرح می‌کنند.

حلقه طلائی حلقه طلائی

هرچند هیچکدام از احتمالات فوق نمی‌تواند راضی‌کننده باشند؛ زیرا تاکنون هیچ حلقه‌ای در کنار جمجمه انسانی از عصر برنز یافت نشده است. همچنین این حلقه‌ها به‌عنوان زیورآلات اصلا راحت نیستند.

آسیاب‌های آرایشی

این آسیاب‌های کوچک از آلیاژ مس ساخته شده‌اند و دو بخش دارند. همچنین طرح‌هایی از پرندگان دریایی و گاو روی آنها دیده می‌شود. در برخی موارد نیز تصویرهای یادآور باروری روی این شی مرموز باستانی دیده شده است. آسیاب‌های آرایشی معمولا در بریتانیا کشف شده‌اند و به‌ندرت در دیگر مناطق اروپا حضور دارند.

شی باستانی مرموز شی باستانی مرموز

باستان شناسان بر این باور هستند که آنها بین سال‌های ۱۰۰ پیش از میلاد و ۲۰۰ میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ساختار این آسیاب به‌گونه‌ای است که عمل پودر کردن و ترکیب کردن را به‌صورت همزمان انجام می‌دهد. هرچند هنوز یک تکه از پازل مشخص نیست. این آسیاب‌ها برای پودر کردن چه‌چیزی استفاده می‌شدند؟

برخی از کارشناسان تصور می‌کنند که این آسیاب‌ها برای تهیه لوازم آرایشی کاربرد داشته‌اند و برخی دیگر نیز آنها را مرتب با مصارف پزشکی می‌دانند. حتی احتمال تهیه مواد مخدر و روان‌گردان نیز منتفی نیست. در کاوش‌های باستان‌شناسی معمولا شی جدید با دقت تمیز می‌شود. به‌همین‌خاطر تاکنون کاربرد دقیق این شی باستانی مرموز مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید:
تلاش عجیب پزشکان مصر باستان برای درمان سرطان در ۴۰۰۰ سال قبل کشف آثاری از یک شهر باستانی متعلق به سرخپوستان آمریکا در زیر یک دریاچه مرموز حمام شخصی بزرگترین پادشاه جهان به طرز شگفت‌انگیزی کشف شد باستان‌شناسان مصری، کتاب ترسناک مردگان و یک آرامگاه عجیب را کشف کردند به ادعای باستان شناسان، وضعیت خاورمیانه در ۴۵۰۰ سال قبل هم وحشتناک بوده

نظر شما