شناسهٔ خبر: 67272486 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(عکس) نخستین ممتحن متقاضیان تصدیق اتومبیل

نام خیابان انشا، یکی از فرعی‌های خیابان باستیون غربی در محله حسن‌آباد، یادآور مردی است که به‌عنوان نخستین ممتحن ایرانی تصدیق راهنمایی و رانندگی شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

زندگی محمدناصر انشاء که همه او را به اسم ناصرخان انشاء می‌شناختند با ماشین عجین شده بود. بعد از تعیین قوانین راهنمایی و رانندگی او نخستین فردی بود که تصدیق اتومبیل‌چی‌های قدیم تهران را صادر می‌کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، عباس حسینی، نویسنده و محقق که سال‌ها در زمینهٔ تاریخچه حمل‌ونقل ایران تحقیق کرده است، می‌گوید: «نام این خیابان یادآور خاطرات مردی است که عاشق رانندگی و ماشین بود. درگذشته به راننده‌ها اتومبیل‌چی می‌گفتند و ناصرخان از نخستین اتومبیل‌چی‌ها بود. پدرش از ثروتمندان بود و اتومبیل وارد کشور می‌کرد، برای همین عجیب نبود که پسرش نخستین فردی باشد که گواهی‌نامه رانندگی به نامش ثبت شود. از طرفی، او را می‌توان نخستین کارشناس اتومبیل‌سواری و کامیون‌های بارکش که به کامیون دنده سه تن معروف بودند دانست. او بعد از آزمایش‌های مختلف فنی و رانندگی متقاضیان را با نامه‌هایی که امضای خودش در آن درج شده بود به اداره شهربانی و بعد برای دریافت سوءپیشینه به نظمیه می‌فرستاد تا متقاضی مورد تایید قرار بگیرد.»

اینجا خیابان انشا | ناصرخان انشا نخستین ممتحن متقاضیان تصدیق اتومبیل

ناصرخان در میان جوانان و اتومبیل‌سواران از شهرت زیادی برخوردار شده بود. از آنجا که در آمریکا فنون فنی اتومبیل و رانندگی را آموخته بود در نتیجه بین تعمیرکاران و نظمیه‌چی‌ها طرفدار داشت. برای همین به نمایندگی از مردم به مجلس راه پیدا کرد و چندین دوره نماینده شد. نکته جالب درباره ناصرخان این است که دو خیابان در تهران به نام اوست؛ یکی خیابان انشا در محله حسن‌آباد جنب ساختمان مرکزی اتکا و دیگری خیابانی در محله منیریه روبه‌روی مسجد فخریه. البته خیابان انشا در محله منیریه به خیابان شهید مسلم کریمی طینت تغیر پیدا کرد، ولی قدیمی‌های محله آنجا را به نام خیابان ناصرخان انشا می‌شناسند.

نظر شما