شناسهٔ خبر: 67270733 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ریال دیجیتال در کیش فعال شد؛ خداحافظی با پول نقد و کارت بانکی

صاحب‌خبر -

پول الکترونیکی ایران به‌نام «ریال دیجیتال» در کیش رونمایی و فعال شد. با این پول دیجیتالی دیگر نیازی به حمل پول نقد و کارت‌های بانکی نیست و فقط به یک کیف پول الکترونیکی نیازدارید

پول جدید ایران در جزیره کیش رونمایی شد. از تیرماه 1403، مشتریان شبکه بانکی می‌توانند بدون نیاز به پول نقد یا کارت بانکی، با استفاده از کیف پول دیجیتال ریال و اسکن بارکد، خرید کنند یا به کیف پول دیگران پول منتقل کنند.

فاز اول این طرح آزمایشی در جزیره کیش اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت، به سراسر کشور تعمیم داده می‌شود.

ریال دیجیتال چیست؟

ریال دیجیتال نوعی پول الکترونیکی است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عرضه شده و معادل ریال رایج است. این پول به صورت الکترونیکی ذخیره و مبادله می‌شود و نیازی به حساب بانکی یا کارت بانکی ندارد.

ریال دیجیتال ریال دیجیتال

این پول دیجیتالی، مزایای بسیار زیادی در مقایسه با اسکناس‌های سنتی دارد و از این حیث امیدواریم که به‌زودی در سراسر کشور به‌صورت فراگیر مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

خبر بد برای فعالان حوزه ارز دیجیتال در ایران

ارزهای دیجیتالی که به شدت در ایران مورد استقبال قرار گرفتند + میزان سود دهی

ریال دیجیتال از طریق رمزنگاری و سایر فناوری‌های امنیتی محافظت می‌شود و از اسکناس و کارت بانکی امن‌تر است. استفاده از آن بسیار آسان است و نیازی به حمل پول نقد یا کارت بانکی نیست. علاوه بر این، تراکنش‌های آن نیز به سرعت و به صورت آنی انجام می‌شوند. به‌طور کلی استفاده از پول دیجیتالی در کشور می‌تواند به کاهش هزینه‌های تراکنش و افزایش کارایی سیستم‌های پرداخت کمک کند.

آیا ریال دیجیتال جایگزین پول نقد و کارت‌های بانکی خواهد شد؟

در حال حاضر، ریال دیجیتال به عنوان یک ابزار پرداخت مکمل در نظر گرفته شده است و جایگزین پول نقد و کارت‌های بانکی نخواهد شد. با این حال، در آینده ممکن است شاهد گسترش استفاده از این ریال الکترونیکی و کاهش استفاده از پول نقد و کارت‌های بانکی باشیم.

در شرایطی که ریال ایران کم ارزش ترین واحد پولی جهان شناخته شده، آیا این اقدامات بانک مرکزی می‌تواند واحد پولی کشور را نجات دهد؟

نظر شما