شناسهٔ خبر: 67270620 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ابراز نگرانی کارشناسان حوزه سلامت به کاهش قد کودکان انگلیسی

کارشناسان سلامت و سازمان‌های خیریه انگلیس از پیامد‌های سوء تغذیه کودکان در این کشور از جمله کوتاه شدن قد کودکان ابراز نگرانی کردند.

صاحب‌خبر -

ابراز نگرانی کارشناسان حوزه سلامت به کاهش قد کودکان انگلیسی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن؛ کارشناسان سلامت و سازمان‌های خیریه انگلیس با ابراز نگرانی از پیامد‌های سوء تغذیه کودکان در این کشور از جمله کوتاه شدن قد کودکان، از دولت می‌خواهند برای این "آبروریزی ملی" که در پی سوء تغذیه کودکان پدید آمده است چاره اندیشی کنند.
روزنامه ایندیپندنت نوشت قد کودکان ۵ ساله انگلیسی، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، کوتاه‌تر شد و سازمان‌های خیریه از دولت بعدی این کشور می‌خواهند برای فقر کودکان، سوء تغذیه و چاقی کودکان، طرحی ارائه دهد.
به نوشته ایندیپندنت گرانی هزینه‌های زندگی که در سه سال گذشته در انگلیس به اوج رسیده موجب شده است وضع قد کودکان این کشور بدتر شود. 
مرکز ملی آمار انگلیس نیز در گزارشی اعلام کرد، نوزادانی که در سال ۲۰۲۲ در انگلیس زاده شدند، در مقایسه با نوزادانی که ده سال پیش از آن به دنیا آمدند، یک سال کم‌تر از سلامت برخوردار شدند.
گزارش "بنیاد غذا" که مبتنی بر آمار "بهداشت عمومی انگلیس" (Public Health England) است، نیز کمبود ریزمغذی‌ها در غذای کودکان انگلیسی را موجب کوتاه شدن قد آنها دانست.
براساس این گزارش، در ده سال منتهی به سال ۲۰۱۹ میلادی، کودکان انگلیسی ۴ درصد کم‌تر کلسیم، ۳ درصد کم‌تر روی، ۱۸ درصد کم‌تر ویتامین آ، ۱۲ درصد کم‌تر ویتامین ب ۶ و ۶ درصد کم‌تر آهن دریافت کردند. همچنین چاقی در میان کودکان ۱۰ و ۱۱ ساله انگلیسی رو به افزایش است و از سال ۲۰۰۶ تاکنون، ۳۰ درصد بیش‌تر شده است. در گزارش این بنیاد آمده است متوسط قد پسران ۵ ساله انگلیسی، از ۱۱۲.۸ سانتی متر در سال ۲۰۱۳ میلادی، در سال ۲۰۱۹ به ۱۱۲.۳ سانتی متر کاهش یافته است. همچنین متوسط قد دختران این کشور نیز در همان مدت، از ۱۱۱.۹ سانتی متر به ۱۱۱.۷ سانتی متر کاهش یافته است.
دیلی میل هم نوشت گزارش جدید "بنیاد غذا" (Food Foundation) در انگلیس که خواهان دخالت فوری دولت در زمینه کاهش قد کودکان این کشور است، با استقبال سازمان‌های خیریه، کارشناسان تغذیه و کارشناسان بهداشت قرار گرفته است. این روزنامه نوشت خانم "ان جنکین" (Anne Jenkin)، عضو حزب حاکم محافظه کار و نماینده مجلس اعیان انگلیس می‌گوید وضعیت سلامت مردم این کشور، به ویژه وضعیت کودکان، "هیچ گاه تا این اندازه، بد نبوده است، اما هیچ کس درباره آن سخن نمی‌گوید. " وی افزوده است ان وضعیت نابهنجار سلامت، همچون بمب ساعتی آماده انفجار است که اگر کاری صورت نگیرد، منفجر خواهد شد. به نوشته دیلی میل، جیمی اولیور (Jamie Oliver)، آشپز مشهور انگلیسی نیز می‌گوید ده‌ها سال بی توجهی دولت‌ها به کودکان موجب شده است این کودکان از پیامد‌های چاقی رنج ببرند، قدشان آب برود و عمرشان کم شود و بدین ترتیب، امکان زندگی شاد و سالم از مردم گرفته می‌شود.
دیلی میل نوشت در پی افزایش فقر در انگلیس، فقر غذایی مردم، به ویژه کودکان نیز در این کشور افزایش یافته است و اکنون ۴.۳ میلیون کودک انگلیسی، در فقر بزرگ می‌شوند که بالاترین میزان از ۲۰ سال پیش است که چنین آماری ثبت می‌شود. به نوشته دیلی میل، سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس گزارش داده است فقر کودکان در انگلیس، به افزایش بیماری دیابت نوع ۲ آنان در نوجوانی منجر می‌شود.

نظر شما