شناسهٔ خبر: 67270576 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

پیش بینی ابتلا به پارکینسون به کمک هوش مصنوعی

محققان از هوش مصنوعی برای تشخیص الگوی هشت پروتئین خون در بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ درحال‌حاضر هیچ دارویی برای محافظت از مغز در برابر پارکینسون وجود ندارد، بااین‌حال تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند کمک شایانی به مهار آن بکند. اکنون محققان با آزمایش خون و کمک هوش مصنوعی توانسته‌اند تا هفت سال قبل از بروز علائم پارکینسون، این بیماری را در افراد پیش‌بینی کنند.

براساس گزارش گاردین و مقاله منتشرشده در نیچر، محققان دانشگاه UCL لندن و دانشگاه گوتینگن آلمان از الگوریتم یادگیری ماشینی برای تشخیص الگوی هشت پروتئین خون در بیماران مبتلا به پارکینسون استفاده کردند. این الگوریتم می‌تواند ابتلا به پارکینسون در سایر بیماران را پیش‌بینی کند.

پیش‌بینی پارکینسون با آزمایش خون و هوش مصنوعی

بیماری پارکینسون سریع‌ترین بیماری تخریب‌کننده عصبی در جهان است و عمدتاً در افراد سالخورده مشاهده می‌شود. بیش از ۱۵۰ هزار نفر در بریتانیا و ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری در اثر تجمع پروتئینی به نام «آلفا سینوکلئین» (Alpha-synuclein) ایجاد می‌شود و به سلول‌های عصبی که ماده مهمی به نام دوپامین ایجاد می‌کنند، آسیب می‌زند یا آنها را به‌کلی از بین می‌برد.

افراد مبتلا به پارکینسون علائم مختلفی، مانند لرزش، مشکلات حرکتی و سفتی عضلات را تجربه می‌کنند. همچنین مشکلاتی در حفظ تعادل، حافظه، سرگیجه و درد عصبی دارند. بسیاری از درمان‌های فعلی بر پایه جایگزینی دوپامین در مغز انجام می‌شوند.

در پژوهش حاضر، دانشمندان کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه گوتینگن از الگوریتم یادگیری ماشینی برای تشخیص الگوی هشت پروتئین خون در بیماران پارکینسون استفاده کرده‌اند. این الگوریتم می‌توانند پارکینسون را در سایر بیماران مستعد پیش‌بینی کند. محققان توانسته‌اند در بیماری که آزمایش خون داده بود، این اختلال را بیش از هفت سال قبل از ظهور علائم به‌درستی پیش‌بینی کنند.

محققان می‌گویند با این الگوریتم‌ها ممکن است بتوان پارکینسون را حتی زودتر از هفت سال هم تشخیص داد؛ به‌این‌ترتیب، پزشکان فرصت بیشتری برای درمان افراد مبتلا به پارکینسون خواهند داشت یا می‌توانند سرعت پیشروی بیماری را کاهش بدهند. / دیجیاتو

نظر شما