شناسهٔ خبر: 67269913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بهترین نئوبانک ایرانی کدام است؟ بهترین نئوبانک ایرانی کدام است؟

مردمانی که از کتاب و لباس گرفته تا نان و غذا را اینترنتی سفارش می‌دهند، دوستان‌شان را بیشتر از هر جای دیگری در شبکه‌های اجتماعی و تماس‌های تصویری آنلاین ملاقات می‌کنند، قاعدتا دیگر حوصله صبح زود بیدار شدن، مراجعه کردن به بانک، نوبت گرفتن و در صف ایستادن را ندارند. برای افرادی که شهروندان عصر

صاحب‌خبر -

مردمانی که از کتاب و لباس گرفته تا نان و غذا را اینترنتی سفارش می‌دهند، دوستان‌شان را بیشتر از هر جای دیگری در شبکه‌های اجتماعی و تماس‌های تصویری آنلاین ملاقات می‌کنند، قاعدتا دیگر حوصله صبح زود بیدار شدن، مراجعه کردن به بانک، نوبت گرفتن و در صف ایستادن را ندارند.

برای افرادی که شهروندان عصر دیجیتال و ساکنان دهکده جهانی هستند زمین بازی مدت‌هاست که تغییر کرده و حالا جهانی که نمی‌توانند لمسش کنند اما خیلی ساده و سریع می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند جهان دوست‌داشتنی‌تری است.

همین که جهان به سمت استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت رفت و یاد گرفت چطور بدون صرف زمان و طی مکان از جایی به جایی دیگر نیازهایش را پاسخ دهد، به سراغ آسان کردن یک کار همیشه زمان‌بر و سخت رفت. ایده این بود که کار بانکی به‌عنوان یک فرایند دوست‌نداشتنی با کمک گرفتن از تکنولوژی و تکیه بر اینترنت، نسل جدید بانک‌ها را با تجربه‌ای متفاوت خلق کند. نسل جدیدی که به نام بانک دیجیتال یا نئوبانک‌ها شناخته می‌شوند و اولین نمونه‌های آن حوالی سال ۲۰۱۵ در انگلستان متولد شدند.

این بانک‌های نسل جدید قرار بود به نسلی خدمات بدهد که عادت کرده بود با یک کلیک یا لمس یک گزینه در هر ساعتی از شبانه‌روز نیازهای مختلفش را برطرف کند. بنابراین، باید مجموعه‌ای از خدمات بانکی را هم روی یک پلتفرم جمع می‌کرد و به دست کاربرانش می‌داد تا بتوانند بدون دردسر عملیات بانکی دل‌خواه‌شان را انجام دهند.

ظهور نئوبانک در ایران

این ایده در ایران دیرتر پیگیری شد. نئوبانک‌ها اواخر دهه ۹۰ راه‌اندازی شدند. سال ۱۳۹۸ با روی کار آمدن بلوبانک حیات نئوبانک در ایران آغاز شد و پس از آن، بانک‌های دیگری هم یکی‌یکی به این زمین بازی جدید  پا گذاشتند و نئوبانک‌های خودشان را راه‌اندازی کردند.

نئوبانک‌هایی که حالا متنوع و متعدد شده‌اند خدمات و سرویس‌های مختلفی به کاربران خود ارائه می‌کنند. از افتتاح حساب تا اعطای وام و تسهیلات، امکان خرید شارژ و پرداخت عوارض خودرو از جمله سرویس‌هایی است که این بانک‌های دیجیتال ارائه می‌کنند. البته همه نئوبانک‌ها تمام این خدمات را ارائه نمی‌کنند؛ بعضی از آن‌ها امکانات بیشتری را در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند و بعضی دیگر خدمات محدودتری دارند.

بدیهی است که نئوبانک‌ها هرچه پکیج خدماتی کامل‌تری داشته باشند، فیچرهای جذاب‌تری داشته باشند و برای نیازهای بیشتری راهکار داشته باشند کاربران بیشتری خواهند داشت، محبوب‌تر خواهند بود و نئوبانک بهتری محسوب خواهند شد.

البته در این میان رابط کاربری خوب و باکیفیت هم نقش پررنگی ایفا می‌کند. هرچه اپلیکیشن یک نئوبانک طراحی جذاب‌تر و ساده‌تری داشته باشد که کاربرش را سریع و به دور از پیچیدگی به سرویسی که می‌خواهد، برساند کاربر آن نئوبانک را بیشتر دوست دارد و به سایر رقبا ترجیحش می‌دهد.

نکته مهم در مورد نئوبانک‌ها، مثل هر عرصه رقابت دیگری، جدال بر سر «بهتر» و «بهترین» بودن است. در یک میدان بازی وقتی پای رقابت به میان بیاید بحث مقایسه هم مطرح می‌شود. ملاک‌ها و معیارهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود تا با بررسی آن‌ها مشخص شود لقب‌هایی مثل بهترین، محبوب‌ترین، کامل‌ترین و... به کدام نئوبانک تعلق می‌گیرد.

آمارها لقب «بهترین» را به کدام نئوبانک می‌دهند؟

آمارها و داده‌هایی که تا امروز درباره مقایسه بین نئوبانک‌های ایرانی منتشر شده نشان می‌دهد بلوبانک بر اساس معیارهای خاصی مانند میزان دانلود و نصب، امتیاز اپلیکیشن در فروشگاه‌های دانلود نرم‌افزار و اپلیکیشن و نظراتی که مخاطبان در این پلتفرم‌ها ثبت کرده‌اند محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین نئوبانک ایرانی است.

بلوبانک به‌عنوان اولین نئوبانک ایرانی کارش را از سال 1398 آغاز کرد. روزی که بلوبانک پا به این زمین بازی جدید گذاشت، تقریبا رقیبی نداشت اما مدت زمان زیادی نگذشت که رقبا یکی‌یکی وارد میدان شدند و هر یک به سهم خود این زمین بازی را هموارتر و رقابت را جذاب‌تر کردند.

در این رقابت، بر اساس معیارهایی که برای این گزارش در نظر گرفته شده است، در اکثر عرصه‌ها بلوبانک پیشتاز است. هرچند آمار دقیقی از تعداد کاربران این نئوبانک وجود ندارد اما با استناد به تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن بلوبانک در فروشگاه‌های دانلود نرم‌افزار و اپلیکیشن ایرانی، مانند بازار، مایکت و سیب‌اپ می‌توان یک آمار تقریبی از تعداد کاربران به دست آورد.

بررسی این ملاک در مورد نئوبانک‌های بلوبانک، ویپاد، بانکینو، آبانک، توبانک و های‌بانک نشان می‌دهد از نظر میزان دانلود و نصب بلوبانک با اختلاف در صدر قرار دارد. در هر سه پلتفرم یادشده آمار دانلود و نصب اپلیکیشن بلوبانک بیش از پنج نئوبانک دیگر است.

اپلیکیشن بلوبانک در پلتفرم بازار بیش از 7 میلیون، در مایکت بیش از 5 میلیون و در سیب‌اپ بیش از ۱۱۵ هزار دانلود و نصب داشته است. اپلیکیشن ویپاد (شعبه دیجیتال بانک پاسارگاد) هم با بیش از ۳ میلیون نصب از طریق پلتفرم بازار، بیش از ۲ میلیون دانلود از پلتفرم مایکت و بیش از ۳۶ هزار دریافت در سیب‌اپ در رتبه دوم ایستاده است.

در رقابت بر سر میزان دانلود و نصب بانکینو را باید سومین نئوبانک بدانیم که بیشتر از ۵۰۰ هزار نصب در بازار، ۴۰۰ هزار دانلود در مایکت و بیشتر از ۱۲ هزار دریافت از پلتفرم سیب‌اپ را داشته است. آبانک هم از این حیث به آمار و ارقامی تقریبا مشابه بانکینو رسیده است. این اپلیکیش از طریق بازار بیشتر از ۵۰۰ هزار نصب، از طریق مایکت بیش از ۳۰۰ هزار دانلود و از طریق سیب‌اپ بیشتر از ۱۹ هزار مورد دریافت را دارد.

پنجمین بانک از لحاظ تعداد دانلود و نصب توبانک که هم در بازار و هم در مایکت بیش از ۲۰۰ هزار بار دانلود و نصب شده و در سیب‌اپ هم بیشتر از ۲۴ هزار دریافت را داشته است. در بررسی این ملاک در 6 نئوبانک نام‌برده های‌بانک را باید در رتبه ششم قرار داد. اپلیکیشن های‌بانک در پلتفرم بازار ۵۰ هزار نصب، در مایکت 32 هزار دانلود و در سیب‌اپ ۳ هزار و ۸۰۰ دانلود و نصب را داشته است.

متر و معیار بهترین شدن چیست؟

برای قضاوت در خصوص این که کدام نئوبانک بهتر است و کدام بهترین، می‌شود به تعداد کاربران، امتیاز اپلیکیشن‌ها، نظر کاربران آن نئوبانک و... استناد کرد؛ اما چه مواردی باعث می‌شود کاربران یک نئوبانک را برتر از سایرین بدانند و آن را به بقیه رقبایش ترجیح دهند؟

طبق ذات و ماهیتی که نئوبانک‌ها دارند از آن‌ها انتظار می‌رود در دسترس، سریع، کاملا دیجیتال و دارای مجموعه کاملی از خدمات بانکی باشند. بررسی نئوبانک‌های ایرانی در این مطلب نشان می‌دهد کاربران ایرانی از نئوبانکی بیشتر استفاده می‌کنند که رابط کاربری بهتری داشته باشد و خدمات بانکی بیشتری برای ارائه داشته باشد.

سادگی و جذابیت در طراحی اپلیکیشن یک نئوبانک که کاربر بتواند به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کند و بدون دردسر از خدماتی که می‌خواهد استفاده کند. از این نظر شاید بتوان عنوان برترین را به بلوبانک داد. اپلیکیشن این نئوبانک طراحی جذابی دارد، بخش‌بندی و تفکیک خدمات در اپلیکیشن به‌خوبی انجام شده و کاربر این امکان را دارد که سریع و ساده از خدمات مورد نظرش استفاده کند.

کیفیت فنی اپلیکیشن نئوبانک‌ها هم یک فاکتور تاثیرگذار برای جلب رضایت هرچه بیشتر کاربران به حساب می‌آید. هرچه یک اپلیکیشن نقصان‌های فنی یا اصطلاحا باگ‌های کمتری داشته باشد، سرویس‌های مورد نیاز کاربران را سریع‌تر پردازش کند و خطاهای فنی کمتری داشته باشد رضایت بیشتری را جلب می‌کند. از این نظر، دست‌کم تجربه کاربران در استفاده از اپلیکیشن نئوبانک‌های مختلف نشان می‌دهد کاربران شکایت‌ و انتقاد کمتری نسبت به ضعف‌های فنی اپلیکیشن بلوبانک دارند.

در کامنت‌هایی که کاربران برای اپلیکیشن نئوبانک‌ها در بازار، مایکت و سیب‌اپ گذاشته‌اند کمترین میزان شکایت از باگ و مشکل فنی برای بلوبانک ثبت شده است. برای اکثر نئوبانک‌های دیگر کامنت‌هایی در مورد نمایش خطای سرور، خروج ناگهانی از اپلیکیشن، مشکل در احراز هویت یا افتتاح حساب و... ثبت شده است. در این خصوص اما دست‌کم در کامنت‌های کاربران کمتر به چنین مواردی اشاره شده است.

تنوع خدمات هم در بلوبانک عامل مهم دیگری است برای این که آن را بهترین نئوبانک ایرانی بدانیم. برخلاف بعضی از نئوبانک‌ها که برخی خدماتشان را نمی‌توانند به شیوه آنلاین ارائه بدهند و کاربران‌شان در بعضی موارد مجبور به مراجعه حضوری هستند یا به‌نوعی صرفا شعبه دیجیتال بانک مادر هستند، بلوبانک خدماتی مانند یک بانک کامل دارد و حتی فیچرها و امکاناتی دارد که نمونه‌اش در اپلیکیشن نئوبانک‌های دیگر یا همراه‌بانک بانک‌های دیگر پیدا نمی‌شود.

تنوع خدمات و خلاقیت در ارائه سرویس باعث متمایز شدن یک نئوبانک از رقبایش می‌شود. نئوبانک‌ها با بهره گرفتن از امکاناتی که اینترنت‌محور بودن‌شان به آن‌ها می‌دهد می‌توانند سرویس‌های خلاقانه بدیعی به کاربران ارائه کنند و همین موضوع می‌تواند باعث یکه‌تازی‌شان میان رقبا شود. سرویس‌هایی مانند باکس، رند، دنگ و... از جمله سرویس‌های خلاقانه‌ای است که هم عامل متمایز شدن بلوبانک از سایر نئوبانک‌ها می‌شود و هم عامل جذب کاربران بیشتر برای این نئوبانک می‌شود.

فارغ از مقایسه نئوبانک‌ها با یکدیگر، آن‌ها را با بانک‌های سنتی هم می‌توان مقایسه کرد. در این زمینه عوامل برتری‌بخش مختلفی برای نئوبانک‌ها وجود دارد. علاوه بر سریع‌تر و در دسترس‌تر بودن نئوبانک‌ها نسبت به بانک‌های سنتی، بعضی از سرویس‌ها و خدمات نئوبانک‌ها مثل فرایند ساده و سریع وام‌دهی هم عامل برتری نئوبانک‌ها نسبت به بانک‌های سنتی است.

هرچند ممکن است مبالغ وام نئوبانک‌ها کمتر از بانک‌های سنتی بزرگ باشد اما شرایط وام‌دهی نئوبانک‌ها بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از بانک‌های سنتی است. فرایند وام‌دهی در بانک‌ها عموما زمان‌بر است و شرایط پیچیده و سختی مانند معرفی ضامن، ارائه سفته یا نگه‌داشت مبالغ سنگین پول در بانک مذکور دارد. این در حالی است که نئوبانک‌ها با فرایند اعتبارسنجی و بر اساس گردش مالی حساب کاربران‌شان بدون نیاز به تضمین‌های پیچیده در یک فرایند سریع و ساده به کاربران‌شان وام می‌دهند.

وام‌ها در شرایط اقتصادی نابه‌سامانی که کشور دارد برای اقشار مختلف مردم یک خدمت بسیار مهم است. با توجه به این مساله، وام‌دهی سریع و راحت یک مزیت مهم برای نئوبانک‌ها محسوب می‌شود. این موضوع حتی در نظراتی که مردم برای اپلیکیشن نئوبانک‌ها در پلتفرم‌های بازار، مایکت و سیب‌اپ نوشته‌اند هم اثبات می‌شود.

کاربران این بانک‌ها از تجربه وام گرفتن از این نئوبانک‌ها بسیار راضی هستند و یکی از مهم‌ترین دلایل رضایت‌شان همین اعطای وام است. در میان نئوبانک‌هایی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد بلوبانک و ویپاد شرایط وام‌دهی بهتری دارند و بیش از سایر رقبایشان توانسته‌اند رضایت کاربرانشان را به دست بیاورند.

هریک از نئوبانک‌ها یک بازیگر از جمع نه‌چندان بزرگ بازیگرانی هستند که در زمین جدید بانکداری کشور حضور دارند. آن‌ها با هر قوت و ضعفی که دارند گامی در جهت پیشرفت این زمین بازی جدید برمی‌دارند و در جهانی که بانکداری سنتی هزینه‌بر، زمان‌بر و دارای پیچیدگی در ارائه خدمت است هر نئوبانک با خدماتی که ارائه می‌دهد می‌تواند توسعه بانکداری دیجیتال را محقق کند.

 

 

 

 

منبع: sharghdaily-934677

نظر شما