شناسهٔ خبر: 67269648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنش مسکو به قرارداد تسلیحاتی فرانسه و ارمنستان

محمدحسین خدائیان

معاون وزارت خارجه روسیه با اشاره به قرارداد تسلیحاتی جدید ارمنستان و فرانسه برای ارسال توپ‌های هوویتزر به ایروان، گفت سلاح‌های غربی در هیچ‌ نقطه‌ای در جهان به بهبود ثبات کمک نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «میخائیل گالوزین» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت توافق ایروان و پاریس برای فروش توپ‌های «هوویتزر» به ارمنستان نمی‌تواند به وضعیت منطقه ثبات بخشد.

«سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه روز سه‌شنبه گفت ارمنستان قراردادی با فرانسه برای خرید هوویتزرهای خودکششی «سزار» ساخت فرانسه امضا کرده است.

گالوزین گفت: «من منطقه‌ای را سراغ ندارم که در آن عرضه تسلیحات غربی نقش تثبیت‌کننده‌ای داشته باشد و این در مورد قفقاز جنوبی هم صدق می‌کند.»

ایروان در سال ۲۰۲۳ دریافت کمک‌های نظامی از پاریس را آغاز کرد. اوایل ماه جاری میلادی روسای ستادهای کل ارتش‌های فرانسه و ارمنستان با یکدیگر در آلمان دیدار کردند تا به بحث در مورد برنامه‌ها برای همکاری در حوزه مانور پرسنل نظامی و به اشتراک گذاشتن تجربیات ارتش‌های ۲ کشور بپردازند.

مقام‌های ارمنستان اعلام کرده‌اند قصد متنوع ساختن منابع خود برای خرید تسلیحات را داشته و علاقه‌مند به تعمیق همکاری‌ها با فرانسه و هند در حوزه صنایع نظامی هستند.

جمهوری آذربایجان سال گذشته منطقه قره‌باغ را طی عملیاتی کوتاه از ارمنستان پس گرفت و به سه دهه کنترل جدایی‌طلبان ارمنستان پایان داد. کل جمعیت ارمنی منطقه در پی این عملیات به ارمنستان گریختند و این درگیری روابط بین ۲ متحد سنتی، روسیه و ارمنستان، را تیره کرد. ایروان کرملین را متهم می‌کند که در محافظت از آن در برابر جمهوری آذربایجان، کم‌کاری کرده است.

پس از پس‌گرفتن قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان، ایروان به دنبال ایجاد اتحادهای امنیتی جدید از طریق تعمیق روابط با غرب بوده است و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم به‌تازگی گفت از سازمان پیمان امنیت جمعی که یک ائتلاف تحت رهبری روسیه است، خارج می‌شود.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به این همکاری تسلیحاتی گفت فرانسه با امضا قرارداد عرضه توپ‌های جنگی «سزار» به ارمنستان سبب تحریک دور جدیدی از درگیری‌های مسلحانه در قفقاز جنوبی می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما