شناسهٔ خبر: 67268947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهردار اصفهان مطرح کرد

حقوق مردم در نصب تبلیغات انتخاباتی رعایت شود/ ساماندهی پرنده‌فروشان در بازار ارغوان

شهردار اصفهان گفت: در شهر فضاهایی برای نصب پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته است، بنابراین حقوق مردم باید رعایت و از نصب تبلیغات انتخاباتی روی دیوارهای منازل و مغازه‌های شهروندان یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی خودداری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه سی‌ام خرداد_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: شهر اصفهان همچون سایر شهرهای کشور درگیر مسئله انتخابات است و این هیاهو و پویایی در جامعه نشان‌دهنده آن است که ملت ما زنده و تاب‌آور است و در برابر هر اتفاق خود را بازسازی می‌کند و با شکل بهتری مسیر را ادامه می‌دهد.

وی خطاب به فعالان ستادهای انتخاباتی افزود: در سطح شهر فضاهایی برای نصب پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته است، اما امیدوارم با توجه به زمانی که رسانه ملی اختصاص داده است، نیازی به این جنس تبلیغات نباشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر هر ستادی به این نتیجه رسید که از این طریق تبلیغ کند، می‌تواند از ظرفیت پیش‌بینی شده استفاده کند و تبلیغات را روی دیوارهای منازل و مغازه‌های شهروندان یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی نچسباند، تصریح کرد: در عرصه‌های مختلف نشان دادیم به بلوغ خوبی در سیاست‌ورزی و کارهای فرهنگی رسیدیم، در این انتخابات نیز این مسئله را نشان دهیم و حقوق مردم را رعایت کنیم.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم انتخابات باشکوهی برگزار کنیم و همچون همیشه مردم با حضور پای صندوق‌های رأی اهتمام جمعی برای انتخاب بهترین گزینه و فرد اصلح داشته باشند.

وی با بیان اینکه شهر درگیر جشن‌های متعدد اعیاد قربان و غدیر است، ادامه داد: «باغ غدیر» یکی از محل‌هایی که شهروندان اصفهانی می‌توانند مراجعه و از شادمانی فضای شهری آن استفاده کنند، چراکه شب‌های دهه ولایت جشن بزرگی همراه با برنامه‌های فرهنگی و هنری در این مکان برگزار می‌شود.

حقوق مردم در نصب تبلیغات انتخاباتی رعایت شود/ ساماندهی پرنده‌فروشان در بازار ارغوان

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

فروش قلیان در اماکن عمومی به‌صورت دوره‌گردی ممنوع است

شهروند: تکدی‌گری در سطح شهر افزایش پیدا کرده و در حاشیه زاینده‌رود کرایه قلیان بسیار زیاد شده است؛ تدبیر شهرداری برای رفع این مشکل چیست؟

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: تکدی‌گری پدیده ناخوشایند اجتماعی است و شهرداری پیوسته با آن مواجه بوده و پیگیری می‌کرده است تا در سطح شهر شاهد حضور متکدیان نباشیم.

بیشتر افرادی که در اصفهان تکدی‌گری می‌کنند، اصفهانی نیستند و در فصل گرما که امکان کارتن‌خوابی وجود دارد از اطراف به اصفهان می‌آیند؛ ما پیوسته با آن‌ها برخورد می‌کنیم و ساماندهی می‌شوند که امیدوارم سایر دستگاه‌های ذی‌ربط کنار شهرداری قرار گیرند تا در سطح شهر شاهد این اتفاق نباشیم.

نسبت به سایر شهرها وضعیت بهتری داریم اما وجود یک متکدی در شهر هم آزاردهنده است، بنابراین پیوسته پیگیر حل این معضل هستیم و در دستور کار گشت‌های ما برخورد با این افراد قرار داد.

با قلیان‌فروشی در حاشیه رودخانه زاینده‌رود نیز برخورد می‌شود؛ در حال حاضر تعداد قلیان‌ها در انبار شهرداری بسیار زیاد است، اما عده‌ای معیشت خود را در این راه قرار دادند و چون دوره‌گرد هستند، جمع کردن آن‌ها مؤثر نیست، البته در رابطه با برخی از آن‌ها پیگیری قضائی انجام و بازداشت شدند.

با خانواده‌هایی که برای تفریح به فضاهای باز شهری می‌آیند و کنار سبد تفریح آن‌ها قلیان باشد، برخورد نمی‌شود، چراکه تشخیص ضرر آن با خود افراد است، اما با قلیان‌فروشی و کرایه برخورد می‌کنیم‌.

در نگاه مدیریت شهری ترویج بعضی چیزها به نفع شهر و شهروند نیست، فروش قلیان در اماکن عمومی به‌صورت دوره‌گردی ممنوع است، هر کسب غیر رسمی و غیر مجوزداری در حاشیه پارک‌ها ممنوع است.

این موضوع زنجیره خدمتی است که کنار هم می‌تواند مسئله را حل کند، از این‌رو شهرداری با دریافت مجوزهای لازم، متکدیان را تحویل دستگاه مربوطه می‌دهد، اما اینکه دستگاه ظرفیت نگهداری دارد یا نه از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تلاش شهرداری این بوده است که در شوراهای هماهنگی تمام دستگاه‌ها را برای ایفای نقش ترغیب کنیم‌؛ البته بخشی از این پازل مردم هستند که می‌توانند کمک کنند، به کودکان سر چهارراه‌ها ترحم نکنند و برای حمایت از این جنس کودکان به بهزیستی و تشکل‌های مردمی کمک کنند.

مصطفی مرادیان‌نژاد، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان: بخش متکدیان به سه حوزه تقسیم می‌شود، پیش‌فرض این است که بیش از ۹۰ درصد متکدیان معتاد هستند و در سه حوزه آقایان، بانوان و کودکان برای هر کدام راهکار قانونی وجود دارد.

موضوع معتادان متجاهر متکدی مربوط به ماده ۱۶ است که تحت ریاست شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری اداره می‌شود و شهرداری به‌عنوان نهاد همکار با ۱۱ عضو دیگری که در این کارگروه هستند به‌صورت شبانه‌روزی جمع‌آوری، غربالگری و هدایت به مراکز مربوطه را انجام می‌دهد.

زمانی که متکدی ساماندهی و به مراکز معرفی می‌شود، پس از مدتی بازهم برمی‌گردد و دوباره همین سیکل معیوب اتفاق می‌افتد.

حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کودکان متکدی تا زیر سن ۱۸ سال از اتباع خارجی هستند و مبادی متعددی در این قصه دخیل است؛ البته ما هر اقدامی در شهر انجام می‌دهیم باید دستور قضائی داشته باشیم و موارد قانونی مشخص شده باشد تا بتوانیم ورود پیدا کنیم، دستاویز قانونی که یک نفر را بتوانیم جلب کنیم و تحویل دهیم مهم است.

با توجه به اینکه امکانات ما محدود است و بسیاری از وظایفی که در شهر انجام می‌شود به لحاظ مکان‌هایی که نیاز به حضور نیرو دارد، بر عهده سازمان تخلفات شهری است، جزئی از کل مربوط به متکدیان است که اکیپ‌هایی را برای این منظور قرار دادیم.

حقوق مردم در نصب تبلیغات انتخاباتی رعایت شود/ ساماندهی پرنده‌فروشان در بازار ارغوان

انتقال فروشندگان پرندگان زینتی به بازار ارغوان تا پایان ۱۴۰۳

شهروند: در خیابان عطار نیشابوری فعالیت پرندگان فروشان موجب آزار اهالی این خیابان شده است؛ پیاده‌رویی وجود ندارد و عرض خیابان کم است و برای عبور و مرور مشکل داریم.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: برای مشاغل مزاحم راه حل اساسی این است که محلی پیش‌بینی و آماده شود و کسبه به محل جدید انتقال پیدا کنند؛ بر این اساس برای پرنده‌فروشان نیز محلی آماده شده که در کش و قوس مسائل حقوقی و شهرسازی افتاده است.

مکانی در حال حاضر برای پرندگان زینتی در حال آماده‌سازی است که تا پایان سال جاری آماده می‌شود و شاید بخشی از مشکلات رفع شود، اما بازار اصلی که برای انتقال کسبه این محور پیش‌بینی شده بود با مشکلاتی مواجه شده است‌.

امیرحسین ماه‌آورپور، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان: ساماندهی پرنده‌فروشان خیابان عطار موضوعی است که شهروندان اصفهانی از قدیم درگیر آن بودند، این صنف زیرمجموعه اتحادیه گوشت سفید فعالیت می‌کنند که کار ساماندهی را سخت می‌کند.

جداسازی پرندگان زینتی و ذبحی پیگیری می‌شود؛ برای فروشندگان پرندگان ذبحی مجموعه‌ای در پل تمدن ساخته شده و عملیات آن سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید، اما در نوع واگذاری مشکلات حقوقی به‌وجود آمد، از این‌رو با اتحادیه جدید به نقطه مثبتی رسیدیم که اتحادیه بتواند این موضوع را میان‌داری کند و فروشندگان پرندگان ذبحی را به این مکان انتقال دهیم‌.

پرندگان زینتی به مجموعه هفت طبقه در بازار گل و گیاه ارغوان که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، منتقل می‌شوند و مشکل خیابان عطار نیشابوری تا حدی رفع می‌شود.

علاوه بر این‌ها شهروندان آن منطقه باید رعایت کنند و مالکان مغازه‌های خود را به این صنف اجاره ندهند.

مصطفی مرادیان‌نژاد، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان: مزاحمت‌هایی که در معابر اتفاق می‌افتد، طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها جزو مزاحمت‌های شهری است که ما باید رسیدگی کنیم، در این رابطه اخطاریه‌هایی صادر شد و در بعضی موارد پلمب صورت گرفته است.

در حال رفع موارد قانونی هستیم تا این مغازه‌ها برای رعایت موارد زیست‌محیطی منتقل شود؛ از جمله مواردی که زیر نظر نیروی انتظامی است و متولی آن اتاق اصناف است و شهرداری جزئی از آن را عهده‌دار است، سدمعبر و موارد این چنینی است که مزاحمت شهری ایجاد می‌کند.

نظر شما