شناسهٔ خبر: 67268862 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رونمایی از ۲۰ محصول فناورانه دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی

از ۲۰ محصول فناورانه و نوآورانه پژوهشکده دندانپزشکی و مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر علیرضا زالی در آیین رونمایی از 20 محصول فناورانه و نوآورانه پژوهشکده دندانپزشکی و مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی دانشگاه، که در دانشکده دندانپزشکی با حضور دکتر رضا محمودی؛ معاون حقوقی و امور مجلس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، دکتر بهروز مینایی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، دکتر بهزاد فرخ‌زاد؛ عضو هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی، دکتر افشین زرقی؛ معاون تحقیقات و فناوری و دکتر اسماعیل توحیدلو؛ مدیر اجرایی معاون امور بین‌الملل دانشگاه برگزار شد، تجسم و تبلور این رویدار را حسن ابتکار و خلاقیت در راستای خوداتکایی ملی دانست. 

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های تمامی اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی، گروه اندودانتیکس، پژوهشکده دندانپزشکی و مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی، این افراد را بازوی توانمند کسب جایگاه‌های ویژه علمی، جهش تکنولوژی، تعالی دانشگاه و تعامل فناوری و بالین دانست.

رییس دانشگاه رونمایی از محصولات دانش بنیان را رونمایی محصولات کاربردی و عملیاتی دانست و گفت: تمامی پژوهشگران جوان و برجسته این دانشکده همواره دغدغه دانشگاه را داشته‌اند و باید قدردان این تلاش‌ها باشیم.

زالی در ادامه خطاب به رییس پژوهشکده دندانپزشکی عنوان کرد: برای بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی باید بیش از پیش تلاش شود، اقدامات اساسی در این زمینه جمع‌آوری داده، اطلاعات و طراحی و سازماندهی آن است، البته در حوزه بیماری‌های دهان و دندان به این حد از بلوغ رسیده‌ایم، اما در موضوع کنترل کیفیت ابزار و فرآیندها، پژوهشکده دندانپزشکی باید نقطه کانونی و منبع قرار گیرد.

به گفته رییس دانشگاه، هوش مصنوعی در دندانپزشکی یکی از مسیرهای جذاب است و زمینه‌های متفاوتی از جمله ارتودنسی، پریودنتال و سرطان‌های دهان و دندان برای پیشرفت وجود دارد، دانشگاه نیز آمادگی کامل برای تامین زیرساخت و نیروی انسانی مورد نیاز را دارد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ورود به بازارهای جذاب جهانی تصریح کرد: دانشکده دندانپزشکی یکی از پیشتازان قدم نهادن در مسیر شبیه‌سازی آموزشی است، در پژوهشکده دندانپزشکی نیز امکان پیشرفت استعدادها و ورود به بحث شبیه‌سازی آموزشی و واقعیت مجازی وجود دارد.

دکتر زالی همچنین اظهار کرد: با راه‌اندازی دوره‌های کوتاه مدت در مقاطع و رشته‌های بین‌المللی نیز می‌توان سهم دانشگاه را در سطح بین‌الملل، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای CIS مورد توجه قرار داد.

رییس دانشگاه تعامل استعداد و خرد مجموعه دندانپزشکی دانشگاه و جسارت شرکت‌های دانش‌بنیان را نمادی از قدم نهادن در مسیر حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم دانست و از معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز به دلیل توجه به فناوری در کنار پژوهش تقدیر کرد.

افزایش مشارکت پژوهشگران جوان در پژوهشکده دندانپزشکی

دکتر مهدی کدخدازاده؛ رییس پژوهشکده دندانپزشکی در این رویداد ضمن ارایه توضیحی در خصوص ساختار پژوهشکده و خدمات سه قسمت اندودانتیکس، علوم دندانپزشکی و ناهنجاری‌های فک و صورت، از انتشار دو مجله در این پژوهشکده خبر داد و به کسب افتخارات ارزشمند پژوهشی پژوهشکده و مرکز رشد در جشنواره ابوریحان و جشنواره رازی وزارت بهداشت اشاره کرد.

به گفته رییس پژوهشکده دندانپزشکی، پژوهشکده در بحث مسئولیت اجتماعی در تدوین دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌های حوزه دندانپزشکی در وزارت بهداشت نیز نقش موثری‌داشته است.

 وی از افزایش مشارکت پژوهشگران جوان در پژوهشکده دندانپزشکی خبر داد و گفت: فعالیت فعالانه کمیته تحقیقات دانشجویی، دفتر استعدادهای درخشان و انجمن‌های علمی دانشجویی بسیار مؤثر بوده است.

کدخدازاده حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم را ارزشمند دانست و گفت: نقش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در منطقه باید مولد، کارآفرین و ثروت‌آفرین با محوریت پاسخگویی اجتماعی باشد، در پژوهشکده دندانپزشکی زیرساخت‌های لازم برای این حرکت ارزشمند وجود دارد.

وی به حضور موثر پژوهشگران، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در پژوهشکده دندانپزشکی اشاره کرد و افزود: نقش دانشگاه در رشد و توسعه کشور نقش ارزشمندی است و با توجه به تاکیدات رییس دانشگاه بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت بسیاری دارد.

دکتر مجید قاسمیان‌پور؛ معاون پشتیبانی پژوهشکده دندانپزشکی نیز در این رویداد با بیان اینکه تکنولوژی بیان خلاقیت انسان است، گفت: مدیریت تکنولوژی بدون زمان امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر فناوران به جز مقاله به خلق و پدیده فکر نمی‌کردند، این دستاوردها حاصل نمی‌شد، عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر همراه بودند و مرکز رشد نیز با تامین زیرساخت‌های نیروی انسانی و آزمایشگاهی، این شرکت‌ها را به سمت افق بازار هدایت کرد.

قاسمیان‌پور از تولید محصول ضد پوسیدگی دندان برای کودکان SDF که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا AAPD قرار گرفته است نیز خبر داد و گفت: این محصول مانع از پوسیدگی دندان در کودکان خواهد شد.

وی گفت: اگر شرکت‌ها و مراکز رشد به درستی به وظایف خود عمل کنند و حمایت دانشی از آن‌ها صورت گیرد، دستاوردهای بزرگی حاصل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اپلیکیشن آوا نیز امروز رونمایی شد. این اپلیکیشن با بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص پوسیدگی، به عنوان اولین ابزار تله دنتیستری طراحی و راه اندازی شده است، این ابزار با دریافت عکس OPG، کاربر را به دندانپزشک متصل و از طریق چت مصنوعی مشاوره فوری ارایه می‌دهد.

برای معرفی این اپلیکیشن از اینفلوئنسر مصنوعی تحت عنوان دکتر آوا به منظور شناخت مخاطب و طراحی و راه‌اندازی کمپین‌ها افزایش آگاهی بهره گرفته شده است. این مدل قابلیت توسعه در سطح جراحی را نیز دارد.

همچنین نرم افزار پندآرا نیز از دیگر نرم‌افزارهای رونمایی شده به منظور تحلیل داده، تقسیم‌بندی بازار، پیش‌بینی رفتار آینده، بهبود فرآیند کسب و کار و سفارشی سازی تجربه‌کاری مورد استفاده دانشگاه‌ها، مراکز اداری، درمانی، تجاری و صنعتی بوده است.

از جمله محصولات رونمایی شده به همت مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی در پژوهشکده دندانپزشکی، می‌توان به فایل روتاری در دو نوع گلد و بلو و مشتمل بر 12 سایز، کامپوزیت های پرکننده دندان در دو مدل خمیری و فلو و مشتمل بر 11 رنگ، سیمان‌های گلس آینومر در دو نوع کف بندی و پرکننده، باندینگ‌ها در دو نوع (نسل 5 و 7)، گلس لاینر، اسید اچ، پانسمان موقت، محلول سدیم هیپو کلریت، محلولEDTA، محلول کلروفرم، محلول اوژنول، پودر زینک اکسید و اسپری روان‌کننده توربین‌های دندانپزشکی اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما