شناسهٔ خبر: 67268607 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استان مرکزی عاری از بیماری تب‌دنگی است

سرپرست بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تاکنون موردی از بیماری تب دنگی در استان مشاهده نشده است. سرپرست بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تاکنون موردی از بیماری تب دنگی در استان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا از مرکزی ، شهلا خرمی در این خصوص گفت: با وجود گزارش مشاهده شده مواردی از بیماری تب دِنگی در برخی از استان‌های کشور،خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود، گفت: افزود: این بیماری با علائمی چون تب، سردرد شدید، درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات، درد پشت چشم، بی‌اشتهایی و استفراغ، درد شدید شکم، خونریزی از بینی و دهان، اختلال در تنفس، علائم شوک به دلیل کم آبی بدن، کاهش سریع پلاکت‌های خون و افزایش غلظت خون ظاهر می‌شود که لازم است افراد در صورت مشاهده این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار گیرند.
سرپرست بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: برای پیشگیری از این بیماری باید مرتب نسبت به تخلیه و تمیز کردن  ظروف محتوای آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیرگلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و موارد مشابه، تعبیه درب روی ظروف محتوای آب مانند تانکر و بشکه، جلوگیری از تجمع آب در زیرکولر، جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات و پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب در هنگام تردد در فضاهای آزاد اقدام کرد.
خرمی همچنین توصیه کرد: زنان باردار، کودکان، سالخوردگان و افراد با سیستم ایمنی پایین نیز باید از سفر به استان‌های درگیر این بیماری به شدت خودداری کنند.
وی تصریح کرد: پزشکان توصیه می‌کنند افراد درگیر این بیماری، ضمن استراحت کافی و نوشیدن مایعات به میزان کافی از مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن، برای تسکین درد از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، ژلوفن، نوافن، دیکلوفناک، ناپروکسن، مفنامیک اسید به دلیل احتمال خون‌ریزی در مورد این بیماری خاص به شدت پرهیز کنند.

نظر شما