شناسهٔ خبر: 67268443 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سایر اخبار حوادث

تراژدی در آی‌سی‌یو منفی یک  | مدیر بیمارستان قائم رشت برکنار شد

به‌دنبال وقوع آتش‌سوزی در طبقه منفی یک بیمارستان قائم رشت و انتشار دود غلیظ در یکی از بخش‌های آی‌سی‌یو، ۸بیمار بدحال جانشان را از دست دادند.

صاحب‌خبر -

بامداد دیروز صدای آژیر خطر اطفای حریق در بیمارستان قائم رشت، خبر از حادثه‌ای ناگوار ‌داد. حادثه‌ای هولناک که جان ۸بیمار را گرفت و مردم رشت را در شوک فرو برد. اما قربانیان این حادثه چه کسانی بودند و چطور شد که در این حادثه جانشان را از دست دادند.

یکی از پرسنل بیمارستان در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: زمانی که آتش‌سوزی رخ داد من در بخش مربوطه مشغول ‌کار بودم. ساعت حدود یک شب بود که صدای آژیر اطفای حریق در بیمارستان پیچید و ما متوجه آتش‌سوزی شدیم. همه با سرعت خودمان را به راهروی بیمارستان رساندیم. آتش هنوز به طبقات بالا نرسیده بود. اما هر لحظه که می‌گذشت دود غلیظ تر می‌شد و همه بیمارستان را فرا می‌گرفت. در همان لحظات اولیه، آتش‌نشانی در جریان قرار گرفت و مأموران آتش‌نشانی خیلی سریع خود را به بیمارستان رساندند.

او می‌افزاید: ترس وجود همه را فرا گرفته و همه برای نجات جان بیماران تلاش می‌کردند. در کمتر از ۴۰دقیقه بیماران در ۵طبقه و در ۱۰بخش بیمارستان توسط نیروهای آتش‌نشانی و پرسنل بیمارستان با سرعت به بیرون بیمارستان منتقل شدند. برخی از بیماران که دچار اختلال تنفسی شده بودند به بیمارستان‌های سوانح سوختگی منتقل شدند.

این شاهد عینی اضافه می‌کند: ما در این بیمارستان ۲ بخش آی سی یو داریم که یکی از آنها در طبقه منفی یک است. هر چند وجود آی‌سی‌یو در طبقه منفی یک اقدام معمول و عادی در یک بیمارستان نیست؛ اما در این بیمارستان چنین بخشی با این شرایط وجود دارد که بیمارانی که حال وخیمی دارند را در آی سی یو این طبقه بستری می‌کنند. ۸مریضی که جان خود را از دست دادند هم در آی‌سی‌یو طبقه منفی یک بستری بودند. او ادامه می‌دهد: موتورخانه نیز در همین طبقه است که البته نزدیک‌ آی سی یو نیست اما در یک طبقه هستند. پس از آتش‌سوزی، دود ناشی از آن وارد آی‌سی‌یو طبقه منفی یک شد و تمامی قربانیان بر اثر خفگی با استنشاق دود از دنیا رفتند.

او می‌افزاید: چنین اتفاقی قبلا در این بیمارستان رخ نداده است اما ۶‌ماه پیش به‌دلیل بارندگی‌های شدید در رشت، آب این طبقه را فرا گرفت که به همین دلیل و با تصمیم مدیریت بیمارستان ساخت ساختمان جدیدی در کنار بیمارستان آغاز شد تا آی‌سی‌یو منفی یک به آنجا منتقل شود اما این ساختمان ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

مدیر بیمارستان قائم رشت برکنار شد/ عزل برخی مدیران متخلف

نماینده ویژه سرپرست ریاست جمهوری:زوایای مختلف آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت پیگیری و دستگاه‌های مختلفی گزارش‌های خود را ارائه دادند.

قصور مدیریت بیمارستان قائم طبق گزارش‌های دستگاه‌ها مشهود است، در حوزه‌های نظارتی نیز ترک فعل‌های انجام شده و طبق مذاکره با استاندار گیلان، وی تصمیماتی را در این خصوص انجام می‌دهد و مدیران مقصر عزل می‌شوند./ تسنیم


بیمارستان قائم فعلا اجازه فعالیت ندارد/ ۴ نفر بازداشت شدند

محمدتقی آشوبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان قائم رشت را ۲۲۷ تختخوابه دانست و اظهار کرد: در زمان وقوع حادثه آتش‌سوزی در نخستین ساعات بامدادی ۱۴۲ بیمار در این بیمارستان خصوصی بستری بودند.

وی گفت: در جریان وقوع حریق، با کمک نیروهای امدادی و اورژانس و هلال احمر، ۱۱۸ بیمار را انتقال دادیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: میانگین سن فوتی‌ها ۷۶ سال بوده و هیچ کودکی را از دست ندادیم. البته علت دقیق مرگ باید توسط پزشکی قانونی استان اعلام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از بیماران مرخص شده و تعدادی دیگر نیز در حال ترخیص هستند، اضافه کرد: تعدادی از بیماران همچنان به دستگاه وصل هستند و لذا تا بهبودی کامل بستری خواهند بود. همچنین ۵ نفر از کادر درمان بیمارستان قائم نیز بر اثر دود غلیظ بستری شدند.

رییس علوم پزشکی گیلان اعتبار پروانه بهره‌برداری بیمارستان قائم را تا سال ۱۴۰۷ دانست و بیان کرد: برآورد اولیه خسارت ایجاد شده در حال انجام بوده و بیمارستان موقتا تعطیل است و تا اعمال تعمیرات مربوطه و دریافت مجدد مجوزهای ایمنی، اجازه فعالیت ندارد.

وی با اشاره به انتقال بیماران بیمارستان قائم به جای امن جهت ادامه خدمت‌رسانی گفت: ارائه خدمات درمانی به بیماران تا بهبودی کامل ادامه خواهد داشت و هیچگونه هزینه‌ای از بیماران دریافت نمی‌شود.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رییس کل دادگستری استان گیلان، نیز در حاشیه بازدید از بیمارستان قائم با ابراز تاسف از وقوع حادثه آتش‌سوزی اظهار کرد: علت حادثه در دست بررسی است و هم از سوی سازمان آتش‌نشانی و هم از سوی پزشکی قانونی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه تا روشن شدن همه ابعاد موضوع نباید پیش‌داوری کنیم، ادامه داد: ابعاد موضوع پس از اعلام نظر مراجع ذی‌صلاح به نحو دقیق به اطلاع مردم خواهد رسید.

رییس کل دادگستری گیلان همچنین از تعیین قاضی ویژه برای پیگیری حادثه خبر داد و خاطرنشان کرد: قاضی ویژه تاکنون ۴ نفر را در رابطه با این پرونده بازداشت کرده و نتیجه تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، مشخص می‌شود.

نظر شما