شناسهٔ خبر: 67268254 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دانستنی‌های حقوقی

زن در چه مواردی می تواند درخواست طلاق دهد؟

درصورتیکه زن بتواند امتناع شوهر از پرداخت نفقه و یا عجز او را پرداخت در دادگاه ثابت نماید، دادگاه شوهر را مجبور به طلاق زن می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- درصورتیکه زن بتواند امتناع شوهر از پرداخت نفقه و یا عجز او را پرداخت در دادگاه ثابت نماید، دادگاه شوهر را مجبور به طلاق زن می‌کند.

۱-عدم پرداخت نفقه از سوی همسر

طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی درصورتیکه زن بتواند امتناع شوهر از پرداخت نفقه و یا عجز او را پرداخت در دادگاه ثابت نماید، دادگاه شوهر را مجبور به طلاق زن می‌کند و چنانچه شوهر حکم را اجرا نکند خود دادگاه یا نماینده او اقدام به اجرای صیغه طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد.

۲-عسر و حرج زن

شاید بتوان گفت مهم‌ترین و فراگیر‌ترین راه برای طلاق زن و درخواست طلاق زوجه، طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، زن این حق را دارد که در صورتی که ادامه زندگی مشترک برای او با مشقت همراه باشد از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند این مورد مشمول عسر و حرج قرار می‌گیرد. موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد.
الف- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه
ب- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک مجدداً به مصرف مواد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه طلاق انجام خواهد شد.
ج- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر
د- ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا باتوجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
هـ- ابتلاء زوج به بیماری‌های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید

مصادیق عسر و حرج که ذکر شد حصری نیستند و می‌توان موارد دیگری را هم در شمار آن‌ها قرارداد. تشخیص مصادیق عسر و حرج با دادگاه است.

۳-غیبت زوج

بر اساس ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی غیبت شوهر به مدت بیش از چهار سال از مواردی است که زن بر اساس آن می‌تواند درخواست طلاق کند.

۴-شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج

شروط مندرج در عقدنامه که در صورت تحقق هر کدام از آن ها، زن می‌تواند دادخواست طلاق بدهد. توسل به شروط ضمن عقد نکاح به عنوان دلیل برای طلاق به درخواست زوجه، ظرایف و پیچیدگی‌هایی دارد که مراجعه و مشاوره با وکیل متخصص طلاق را ضروری می‌نماید.

۵- وکالت بلاعزل طلاق داشتن زن

به عنوان شرط ضمن عقد ازدواج یا بر اساس عقد لازم دیگر.

حسن بابایی- کارشناس ارشد حقوق

انتهای پیام/

نظر شما