شناسهٔ خبر: 67268249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

یک استاد قرآن: محمدجواد ظریف در سخنان دیروزش قرآن را تحریف کرد + جزئیات

روز گذشته و در جریان میزگرد پزشکیان کاندیدای ریاست جمهوری، محمدجواد ظریف آیات قرآن را به گونه‌ای خواند و شرح داد که ثابت کند مذاکره با دشمن دستور خداست در حالی که مفاهیم این آیات چیز دیگری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، رحیم قربانی از اساتید قرآن و دارنده نشان خادمی قرآن در گفت‌وگو با فارس به شرح این آیات و بیان تفسیر به رأی آن توسط محمدجواد ظریف پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
وی تکه تکه خواندن آیات بر اساس منافع را از کارهای کافران و دشمنان دانست و گفت: یکی از روش‌های کافران و تفرقه‌افکنان که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است، عِضه عِضه (تکه تکه) کردن آیات قرآن برای رسیدن به امیال و اغراض فاسد است، این افراد به بعضی آیات ایمان و به بعضی دیگر کافرند. چنانکه خداوند در سوره حجر آیه ۹۱ می‌فرماید: «الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِین» آنان قرآن را (به میل خود و غرض فاسد خویش) جزء جزء و پاره پاره کردند (بعضی را قبول و بعضی را رد کردند).

این خادم قرآن افزود: همچنین خداوند در سوره نساء آیه ۱۵۰ می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُرِیدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَیُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذَٰلِکَ سَبِیلًا» کسانی هستند که به خدا و پیامبرانش کافر می‌شوند و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش تفرقه و جدایی افکنند و می‌گویند که بعضی (آیات) را می‌پذیریم و بعضی را نمی‌پذیریم و می‌خواهند در این میانه راهی برگزینند.
وی با اشاره به استفاده ناصحیح ظریف از آیات قرآن گفت: متأسفانه در میزگرد اقتصادی آقای پزشکیان در شبکه یک شاهد استفاده جناب ظریف از این شیوه بودیم! یعنی اشاره به آیات ۵۵ تا ۶۲ سوره انفال و تمرکز و توضیح ویژه آیات ۵۶ و ۶۱ و اشاره نکردن به آیات دیگر!

قربانی ادامه داد: حال نه با توضیح و تفسیر بلکه فقط با آوردن ترجمه آن آیاتی که جناب ظریف به راحتی از آنها عبور کرد، ببینیم ایشان برای امیال و اغراض خاص خود در میزگرد چه کردند؟

وی با اشاره به آیه ۵۶ سوره انفال گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: همان کسانی که با آنها پیمان بستید سپس هر بار عهد و پیمان خود را می‌شکنند و هیچ پروا ندارند. حال آقای ظریف بدون ترجمه و توضیح آیات ۵۷ تا ۶۰، آیه ۵۶ را به آیه ۶۱ وصل می‌کند! ترجمه آیه ۶۱ این است: و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود را به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست.

این استاد قرآن گفت: یعنی آقای ظریف با روش تکه تکه کردن آیات، چنان القا کرد که اگر بارها طرف مقابلتان عهد شکنی کرد، شما باید مایل به صلح باشید و کار را به خدا واگذار کنید! اما فقط با توجه به ترجمه آیاتی که جناب ظریف به سادگی و با غرض و یا با علم و آگاهی از آن عبور کردند، متوجه خواهیم شد که وظیفه مسلمین در برابر عهد شکنان چیست و دستور و فرمان الهی و روش اسلام را در برابر عهدشکنان چه می‌باشد.
قربانی در ادامه آیات را خواند و به ترجمه آن اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۵۷ سوره مبارکه انفال می‌فرماید: «فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُون» پس چون بر آنان دستیابی چندان به مجازات آنان بپرداز که پیروانشان را پراکنده سازی باشد که متذکر شوند (و عبرت گیرند)

در ادامه خداوند در آیه ۵۸ می‌فرماید: »وَ إِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَیٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِین» و اگر از خیانت و پیمان شکنی گروهی [که با آنان هم پیمانی] بیم داری، پس به آنان خبر ده که [پیمان] به صورتی مساوی [و طرفینی] گسسته است؛ زیرا خدا خائنان را دوست ندارد.

در ادامه خدا در آیه ۵۹ می‌فرماید: »وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا ۚ إِنَّهُمْ لَا یُعْجِزُون» و آنان که کافرند گمان نکنند که با پیمان شکنی خود پیشی جسته‌اند، اینان نمی‌توانند [ما را] عاجز کنند.
قربانی خطاب به ظریف گفت: جناب ظریف! بعد از ذکر این آیات است که خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال دستور می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُون» و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [و نفرات و ساز و برگ جنگی] و اسبان ورزیده آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنانی غیر ایشان را که نمی‌شناسید، ولی خدا آنان را می‌شناسد بترسانید. و هر چه در راه خدا هزینه کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می‌شود و مورد ستم قرار نخواهید گرفت.

جناب ظریف! در صورت عمل به آیات ۵۷ تا ۶۰ یعنی مجازات دشمن و قوی شدن از هر لحاظ به طوری که آن مهیا شدن‌ها و تجهیزات نظامی ترس در دشمنان ایجاد کند، در آن زمان اگر آنها اعلام صلح و دوستی در برابر قدرت و توان مسلمانان کردند موضوع آیه ۶۱ پیش می‌آید که: «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم» و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست.

پس با توجه به کل این آیات دریافت می‌شود اگر دشمنانتان عهدشکنی کردند، شما هم مثل آنها رفتار کنید یعنی عهد بشکنید، سپس ادبشان کنید تا پیروانشان پراکنده شوند، بعد از آن خودتان را از هر لحاظ قوی کنید و ترس به دل دشمنان بیندازید. حال در این صورت اگر آنان تمایل به صلح داشتند شما هم مایل به صلح باشید یعنی اینکه مسلمین چنان باید قوی شوند که دشمنان التماس به صلح و دوستی کنند نه اینکه مسلمین دیپلماسی التماسی را مقابل دشمن پیش بگیرند.

نظر شما