شناسهٔ خبر: 67268187 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع خبر داد

تحویل یک فروند شناور هیدروگرافی سبک به مرکز آب‌نگاری کشور

علیرضا قربانی

رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع با بیان اینکه دو فروند شناور هیدروگرافی سبک را سال گذشته در دستور ساخت داشتیم، اظهار کرد: در این زمینه به نتایج خوبی رسیدیم و یک فروند آن تحویل مرکز آب‌نگاری شده است و فروند دیگر هم به‌زودی تحویل داده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ دوم مجید فخری در همایش روز جهانی هیدروگرافی که در سازمان جغرافیایی وزارت دفاع برگزار شد، گفت: سازمان جغرافیایی وزارت دفاع به عنوان یکی از ارکان هیدروگرافی به همراه سازمان نقشه برداری کشور و سازمان بنادر دریانوردی در سایه همکاری های ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان اعضای اصلی کمیته هیدروگرافی کشور فعالیت می کنند.
وی افزود: حاصل این فعالیت در طی سالهای گذشته پیشرفت کشور در حوزه های تولید چارت های دریایی، ناوبری دریا و اقیانوس ها بوده است.
رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع با بیان این که سال گذشته سال خوبی برای حوزه هیدروگرافی در این سازمان بوده است، گفت: موضوع هیدروگرافی دریای خزر را سال گذشته شروع کردیم که یک موضوع کارنشده بوده است و با تولید نقشه های مقیاس یک چهارهزارم ساحلی این کار آغاز شد و در سال ۱۴۰۳ این موضوع را با بکارگیری شناورهای دیگری که در برنامه داریم با شدت بیشتری ادامه دهیم.
امیر فخری با بیان این که دو فروند شناور هیدروگرافی سبک را سال گذشته در دستور کار ساخت داشتیم گفت: در این زمینه به نتایج خوبی رسیدیم و یک پروند آن تحول مرکز آب نگاری شده است و فروند دیگر به زودی تحویل خواهد شد.
وی افزود: تجهیزاتی جدید و به روز را به مجموعه آبنگاری سازمان اضافه کردیم و به با کار گیری دستگاه های جدید سی تی دی امکان داده برداری و جمع آوری اطلاعات فیزیکی آب دریا در خلیج فارس و دریای عمان  فراهم خواهد شد.
رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع گفت: اکدیس بومی کشور را با همکاری شرکت های دانش بنیان تولید کردیم که نتیجه همکاری طولانی مدتی با مجموعه های علمی کشور است و به روز رسانی چارت های دریایی  با سرعت بهتری نسبت به سال های گذشته در حال انجام است.
امیر فخری با بیان این که در حوزه دریا ، سیاست های کلی توسعه دریامحور در برنامه هفتم توسعه کشور را دنبال کردیم، گفت: بهره گیری از ظرفیت حداکثری دریا برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه، توسعه فعالیت های اقتصاد دریامحور و ایجاد قطب های توسعه دریا به عنوان پیشران در سواحل و جزایر و پس کرانه ها، بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها، منابع، ذخایر و سایر منابع زیست دریایی، تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با بکارگیری تجهیزات موجود برای پهنه بندی دریا، کرانه و پس کرانه، تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت و صنعت از جمله محورهای سیاست های کلی توسعه دریا محور است که نشان می دهد در راهبردهای کلان کشور نگاه جدی به موضوع توسعه دریامحور وجود دارد.
وی افزود: آن چیزی که کمتر  به آن توجه شده است، موضوع داده های دریایی، کرانه ها و پس کرانه ها است که نیازمند همکاری مشترک سازمان نقشه برداری، سازمان بنادر و دریانوردی، پژوهشگاه اقیانوس شناسی، سازمان هواشناسی، سازمان زمین شناسی و سازمان فضایی است .
وی تاکید کرد: توسعه دریامحور بدون داشتن داده های جغرافیایی و الزاما داده های با مقیاس مناسب امکان پذیر نیست. آنچه مهم است این است که با هماهنگی های بین سازمانی و فراسازمانی بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای تهیه داده های مناسب و داده هایی با مقیاس بزرگ از سواحل، کرانه ها و پس کرانه ها داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما