شناسهٔ خبر: 67268106 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دعوت دبیر جشنواره رسانه‌های ایران: خبرنگاران ثابت کردند برای حضور گسترده در رویدادهای صنفی انگیزه دارند

دبیر بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران همزمان با ثبت نام آثار در این رویداد، درباره مهم‌ترین ویژگی‌های دوره بیست و دوم جشنواره گفت: جشنواره رسانه هیچ محدودیتی برای شرکت هر متقاضی اعم از نمایندگان رسانه‌های مکتوب، برخط و مجازی که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران کار رسانه ای می‌کنند، قائل نیست. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران؛ مهدی عرفاتی دبیر این رویداد به دنبال اعلام فراخوان جشنواره درباره اضافه شدن بخش رقابتی «رسانه‌ها» در حوزه تحول عنوان کرد: سال گذشته این انتظار بود که علاوه بر خبرنگاران برتر، رسانه‌های برتر نیز در جشنواره معرفی شوند. در این دوره این خواسته محقق شده است و سه شاخه تحولی در فرآیند تولید محتوا، ساختار و توزیع و انتشار محتوا برای رسانه هایی که به عوامل روزآمدی و تحول، توجه جدی داشته اند، می‌پردازیم. در واقع رسانه ای را که توانسته باشد خود را به فضای مخاطب نزدیک کند، به عنوان رسانه برتر معرفی خواهیم کرد تا دیگر رسانه‌ها بتوانند الگوبرداری کنند.
وی درباره نحوه بررسی عملکرد رسانه‌های متقاضی حضور در این بخش گفت: این مهم با خوداظهاری رسانه ها و ترسیم مسیری که از آن در جهت ایجاد تحول عبور کرده اند برای هیات داوران مشخص خواهد شد اما این «خوداظهاری» باید متناسب با خروجی و عملکرد رسانه‌ها و بر پایه مستندات باشد. البته به جهت این که این بخش اولین بار است به جشنواره اضافه شده به هر حال با آزمون و خطا نیز همراه خواهد بود. تنها رسانه‌های رسمی که مجوز از معاونت اموررسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، مجاز به شرکت در این بخش هستند و شامل حال فضای مجازی و رسانه های نوین نمی‌شود.
*اضافه شدن دو بخش موضوعی ویژه
دبیر جشنواره ملی رسانه‌های ایران درباره بخش رقابتی آثار در این رویداد توضیح داد: مزیت جشنواره بیست و دوم نسبت به دوره‌های گذشته در این است که محدودیتی برای شرکت در بخش رقابتی آثار قائل نشده‌ایم و هرکس اعم از نمایندگان رسانه‌های مکتوب، برخط و مجازی که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران کار رسانه ای می‌کند، می‌توانند در جشنواره شرکت کند. این افراد می‌توانند در ۱۱ قالب کلاسیک و نوین آثار خود را ارسال کنند. حتی هر فردی که در صفحه شخصی خود تولید محتوا می‌کند به شرط آن که بتوان به خروجی کارش کار رسانه‌ای اطلاق کرد می‌تواند در جشنواره شرکت کند.
وی افزود: همچنین جشنواره با دو بخش موضوعی رقابتی نیز با موضوع «شهید جمهور» که به واسطه شهادت آیت‌الله ابراهیم رییسی و گروه همراهشان در حادثه سقوط بالگرد اتفاق افتاد و موضوع «همه علیه نسل کشی در غزه» که یک موضوع بین‌المللی و تاثیرگذار بر افکار عمومی دنیاست، پذیرای آثار متقاضیان در قالب‌های یاد شده است.


عرفاتی درباره ملی بودن جشنواره عنوان کرد: به جهت تداخل و همزمانی جشنواره با ایام انتخابات حس کردیم جشنواره می‌تواند در بخش ملی چابک تر باشد و با منحصر بودن به بخش ملی اخبارش کمتر تحت تاثیر فضای انتخابات قرار بگیرد.
*بخش عمده کنشگری رسانه‌ها در فضای مجازی رخ می‌دهد
این فعال رسانه درباره لزوم پرداختن به رسانه‌های نوین در جشنواره ملی رسانه‌های ایران خاطر نشان کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد کنشگری رسانه ای در بستر فضای مجازی اتفاق می‌افتد. در حوزه تاثیرگذاری این میزان حتی بالاتر است. از رسانه‌های برند و صاحب نام گرفته تا رسانه‌های گمنام و انسان رسانه‌ها که در بستر فضای مجازی کار رسانه‌ای انجام می دهند همه را می‌توان زیرمجموعه شبکه اجتماعی نامید. بخشی که نباید و نمی‌توانستیم آن را در جشنواره نادیده بگیریم. البته در دوره‌های قبلی جشنواره رسانه به جهت اینکه گستردگی استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به شدت حالا نبود، به تبع این بخش‌ها نیز در جشنواره وجود نداشت.
وی درباره انسجام بخشی به فعالیت رسانه‌ها در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات ارشاد عنوان کرد: خبر دارم که همه رسانه ها در حال به اصطلاح رجیستری هستند البته نه به این معنا که لزوما مجوز بگیرند بلکه دسته بندی می‌شوند تا مخاطب بداند رسانه‌ای که بر فکر و ذهنیت او تاثیر می‌گذارد شناسنامه و هویتش از کجا و ناشی از چه تفکری است.
عرفاتی همچنین درباره مهم‌ترین تجربه سال گذشته خود در سمت دبیر جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت: شاید فهمیدن این نکته بود که همه عناصر تاثیرگذار در رسانه به شدت برای شرکت در رویدادی صنفی نظیر این جشنواره انگیزه دارند مهم این است بستر و حمایت‌های لازم از آن ها صورت بگیرد و این به تجربه نگاری کمک می‌کند.

۲۲۰۵۷

نظر شما