شناسهٔ خبر: 67268033 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

هشدار هواشناسی برای محصولات کشاورزی 6 استان/کدام استان‌ها بارانی می‌شوند؟

اقتصادنیوز: کارشناس سازمان هواشناسی در پی وقوع رگبار باران، تگرگ، رعد و برق، وزش باد شدید برای ۶ استان کشور هشدار نارنجی صادر کرد و گفت: احتمال خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی با تشریح وضعیت جوی کشور را تشریح کرد و گفت: امروز (چهارشنبه، ۳۰ خردادماه) در آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال آذربایجان غربی و برخی مناطق استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران، همدان، مرکزی، غرب اصفهان و شرق کردستان افزایش ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد رخ می‌دهد همچنین امروز در برخی نقاط شمال غرب رخداد تگرگ دور از انتظار نیست.

کارشناس هواشناسی در ادامه تاکید کرد: فردا (پنجشنبه، ۳۱ خردادماه) و (جمعه، یکم تیرماه) در شمال غرب رگبار پراکنده و در استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی، بخش‌هایی از مرکز و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: برای روز (شنبه، دوم تیرماه) در برخی مناطق شمال غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و روز (یکشنبه، سوم تیرماه) در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده رخ می‌دهد.

رفیعی ادامه داد: امروز و فردا در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، بخش‌هایی از مرکز و از جمعه تا یکشنبه در نوار شرقی کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک است و طی سه روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

این مسؤول سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده، گفت: آسمان تهران فردا پنجشنبه قسمتی ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر، گاهی رگبار و رعدوبرق، از بعد از ظهر وزش باد و گرد و خاک با کمترین و بیشترین دمای ۲۳ و ۳۴ درجه سانتیگراد و روز جمعه صاف تا قسمتی ابری، در بعدازظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

در پی صدور هشدار نارنجی هواشناسی، کدام استان‌های کشور بارانی است؟

وی از صدور هشدار نارنجی تا روز جمعه به دلیل تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی خبر داد و افزود: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ برای امروز چهارشنبه در ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و مازندران، اردبیل، نیمه شرقی آذربایجان شرقی و نیمه شمالی آذربایجان غربی، روز پنجشنبه در خراسان شمالی، ارتفاعات در استان‌های مازندران، تهران و البرز و جمعه در شرق خراسان شمالی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و مازندران، نیمه شرقی آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی پیش‌بینی می‌شود.

رفیعی در پی خسارت هشدار نارنجی هواشناسی گفت: در این شرایط جوی جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، وقوع صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

کارشناس سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرها به‌ویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع توصیه کرد.

نظر شما