شناسهٔ خبر: 67267837 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

وعده بهبود بازار خودرو چه زمانی محقق می‌شود؟ - اکونیوز

اقتصاد ایران: وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین‌بار در یک سال گذشته وعده بهبود بازار خودرو را داده و به مردم توصیه کرده برای خرید عجله نکنند. عباس علی‌آبادی اوایل آبان پارسال نیز به شهروندان توصیه کرد برای خرید خودرو (از بازار آزاد) دست نگه دارند. وی در آن مقطع با بیان این‌که مردم در خرید خودرو عجله نکنند چون شرایط رو به بهبود است گفت با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های درپیش‌گرفته شده از سوی دولت آرامش به بازار خودرو برمی‌گردد تا دغدغه‌های شهروندان کاهش یابد

صاحب‌خبر -

در فاصله آبان‌ماه سال گذشته تا خرداد امسال، سیاستگزار خودرو در دو اظهار نظر با وعده بهبود بازار خودرو به‌مردم توصیه کرده است برای خرید عجله نکنند. با این وجود، حد فاصل وعده نخست تا شب عید، میانگین قیمت خودرو ۲۲ درصد رشد کرده است. همچنین از وعده نخست تا اواخر فروردین امسال نیز میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد بیش از ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. با این حساب مشخص نیست که سیاستگزار بر چه مبنایی وعده بهبود وضعیت بازار را داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین‌بار در یک سال گذشته وعده بهبود بازار خودرو را داده و به‌مردم توصیه کرده برای خرید عجله نکنند. عباس علی‌آبادی اوایل آبان پارسال نیز به‌شهروندان توصیه کرد برای خرید خودرو (از بازار آزاد) دست نگه دارند.

وی در آن مقطع با بیان این‌که مردم در خرید خودرو عجله نکنند، چون شرایط رو به بهبود است، گفت: «با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های درپیش‌گرفته‌شده توسط دولت، آرامش به‌بازار خودرو برمی‌گردد تا دغدغه‌های شهروندان کاهش یابد.»

با وجود توصیه و البته وعده وزیر صمت مبنی بر بهبود شرایط بازار خودرو، قیمت در بازار آزاد نه‌تنها روند کاهشی (نسبت به‌مقطعی که وزیر صمت توصیه کرد مردم برای خرید عجله نکنند) نداشته، بلکه بالاتر نیز رفت.

وزیر صمت بار دیگر و همین ۱۰ روز پیش به‌مردم توصیه کرد در خرید خودرو عجله نکنند؛ زیرا شرایط باثبات‌تری ایجاد می‌شود و آن‌ها می‌توانند خودروهای مدنظر خود را با شرایط بهتری بخرند.

به‌نظر می‌رسد در هر دو مقطعی که وزیر صمت وعده بهبود بازار خودرو را داده و از مردم خواسته برای خرید خودرو عجله نکنند، وی روی رشد تولید و افزایش واردات حساب کرده است.
این درحالی است که تولید به‌خصوص در مقطع فعلی شرایط مناسبی (حداقل برای جهش) ندارد و واردات نیز با وجود سرعت گرفتن نسبی، کماکان در تیراژی اندک و کم‌اثر انجام می‌شود.

وزارت صمت روی تولید یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال گذشته حساب کرده بود؛ اما درنهایت کل تیراژ خودروسازان به‌یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید.

بنابراین در انتهای سال گذشته عملا یکی از فاکتورهای مهم مورد نیاز کاهش قیمت خودرو در بازار محقق نشد. در کنار تحقق نیافتن برنامه تولید، واردات نیز مطابق برنامه پیش نرفت؛ به‌نحوی که در کل سال گذشته کل خودروهای واردشده به کشور به ۱۳ هزار دستگاه نرسید.

بنابراین دومین عامل اثرگذار بر بهبود بازار خودرو نیز عملا خنثی شد. در کنار این‌ها، عوامل غیرخودرویی سیر صعودی گرفتند تا بازار خودرو از دو جهت تحت‌فشار رشد قیمت قرار بگیرد.

این عوامل، انتظارات تورمی و قیمت ارز بودند که تحت‌تاثیر مسائل سیاسی یا اقتصادی، فراز و نشیب زیادی طی این سال‌ها (دوران تحریم) داشته‌اند و همواره بازار خودرو را چه در مسیر صعود و چه در جاده نزول تحریک کرده‌اند.

کاهش قیمت ۱۵ میلیون‌تومانی تارا اتومات V۴ ال ایکس

خودروهای داخلی در روز گذشته رشد بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی و افت قیمت یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جایی که پادرا پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۸ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۴ میلیون‌تومان و دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۹۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی قیمت تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۳۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش به ۷۳۰ میلیون‌تومان و دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش به ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۳۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۶۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

نظر شما