شناسهٔ خبر: 67267802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اجرای برنامه‌های مهم برای اجرای پروژه‌های مقابله با تنش آبی در مازندران

مدیرعامل آبفا مازندران با اشاره به انعقاد قرارداد هفت میلیارد تومانی از اجرای برنامه‌های مهم برای اجرای پروژه‌های مقابله با تنش آبی در این استان مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بهزاد برارزاده، عصر امروز_چهارشنبه سی‌ام خرداد_ در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در این مایه حیاتی و استراتژیک آب، سرانه آب در کشورهای پیشرفته را از ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر در ثانیه عنوان و اظهار کرد: این سرانه در کشور ما ۱۹۰ لیتر و در استان مازندران ۱۹۴ لیتر در ثانیه است که با توجه به گرمای هوای و نیز مسافر پذیر بودن استان ضروری است مردم استان ضمن تعبیه مخزن و ذخیره حداقل ۷۰۰ لیتر به ازای هر نفر، در مصرف آب صرفه‌جویی و الگوی مصرف را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون استان با تحت پوشش قرار دادن تمام شهرهای مازندران با جمعیت حدود ۲.۱ میلیون نفر و ۱۷۸۰ روستا با جمعیتی در حدود ۱.۱ میلیون نفر و نیز حدود ۱.۲۵ میلیون نفر جمعیت غیر دائم، توریست در مجموع به حدود ۴.۴۵ میلیون نفر خدمات رسانی می‌کند، افزود: بر این اساس ۸۵ درصد نیاز آبی استان از ۷۴۱ حلقه چاه، ۴۲۲ دهنه چشمه و ۱۵ درصد نیز از آب‌های سطحی شامل چهار تصفیه‌خانه، سه سد و یک رودخانه تأمین می‌شود.

مدیرعامل آبفا مازندران از نیاز ۱۵ هزار و ۱۷۶ لیتر در ثانیه آب شرب برای ۳ میلیون ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۳ هزار و ۷۸۷ لیتر در ثانیه تأمین و یک‌هزار و ۳۸۹ لیتر در ثانیه و علاوه بر این تأمین آب آشامیدنی مسافران دغدغه ماست.

برارزاده با تاکید بر اینکه مازندران نیازمند نگاه ملی است، اظهار داشت: در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به آب‌رسانی شد و در همین راستا برای مقابله با تنش آبی اقدامات مهمی شامل اصلاح، توسعه و احداث ۱۹۳۰ کیلومتر خط انتقال آب، حفر ۵۲ حلقه و بهسازی و مهندسی مجدد ۱۳۱ حلقه چاه، احداث ۳۴ هزار متر مکعب مخازن ذخیره، همچنین بهره‌مندی از ۱۰ حلقه چاه پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تأمین ۲۲۳ لیتر و افزایش ۲۰۹۶ لیتر در ثانیه توان تولید انجام شد.

وی با اشاره به وجود ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده در استان یادآور شد: رفع و اصلاح این مقدار شبکه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار می‌طلبد.
این مسئول ضرورت اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و حفظ محیط زیست در مازندران ضرورت دانست و گفت: در ۱۸ شهر استان طرح فاضلاب اجرایی شده و در حال حاضر شش شهر با بیش از ۴۱۷ هزار و ۳۶۰ نفر تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند.

برارزاده در خصوص فاضلاب قائم‌شهر و مجتمع آبرسانی تلمادره از ضرورت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی برای رفع تنش‌های اجتماعی در منطقه و آمادگی شرکت برای ارائه خدمات بهینه به مردم عنوان و مطرح کرد: از ۶۳۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در قائم‌شهر تاکنون ۳۰ کیلومتر اجرایی شده است و در مجتمع آبرسانی تلمادره نیز علی‌رغم ایجاد تأسیسات آبرسانی و توافق برای استفاده دوگانه شرب و کشاورزی از چاه موجود همچنان با تنش اجتماعی مواجه هستیم که این مهم نیازمند کار فرهنگی و همراهی مسئولان ذی‌ربط و خبرنگاران است.

وی با بیان اینکه افت سفره‌های آب زیرزمینی و خسارت وارده بر آن ناشی از خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از این منابع و نیز قرار گرفتن برخی از دشت‌های استان از جمله نکا، بهشهر و گلوگاه در ردیف یکی از دشت‌های بحرانی و تنها دشت ممنوعه شمال کشور به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیر زمینی بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد خواستار اصلاح مصرف و رعایت الگوی صرفه‌جویی آب شرب توسط مردم فهیم استان و مسافران هستیم.

نظر شما