شناسهٔ خبر: 67267258 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

سگ‌های ولگرد به دنبال قربانی

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فاصله ایمن را از حیوان حفظ کنید و صبر کنید تا خودش از آنجا دور شود. به آرامی به عقب قدم بردارید و حواس‌تان به عکس‌العمل سگ باشد.

صاحب‌خبر - شفا آنلاین: حوادث > هفته گذشته هم خبر مرگ پسر ۱۳‌ساله‌ای بر اثر حمله سگ‌ها در مشهد منتشر شد. ‌پسر ۱۳‌ساله‌ دیگری هم که یک ماه قبل در شاهنامه مشهد مورد حمله سگ بی‌صاحب قرار گرفته بود، یک هفته پیش پس از مراجعه به اورژانس بیمارستان اکبر درگذشت. همچنین گفته شد که همان موقع دو کودک دیگر در شهرستان‌های دزفول و نکا ‌قربانی سگ‌گزیدگی شده و جان خود را از دست داده‌اند. متأسفانه از ابتدای خرداد ‌امسال تاکنون پنج کودک به ‌علت حمله سگ‌های هار جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش  شفا آنلاین  مرتضی امامی، کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا، دراین‌باره  گفته است: در راستای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در مناطق شهری از سوی شهرداری‌ها اقداماتی انجام شده‌، اما در روستاها تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است. این یک معضل جدی در روستا تلقی می‌شود. در این راستا، با فرمانداری‌ها صحبتی انجام شده، اما هنوز نتیجه قطعی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد در روستاها به جایی نرسیده است.

کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا با اشاره به اینکه حامیان حیوانات نیز در این جولان با ایجاد نقش تدافعی چالش ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: این در حالی است که عدم ساماندهی درست سگ‌ها، خسارت جانی به انسان‌ها وارد کرده و توجیه خاصی ندارد. جمع‌آوری سگ‌ها نیز برای شهرداری‌ها هزینه‌بر بوده و بدون بودجه‌های حمایتی، کنترل کامل میسر نخواهد بود.

او گفت: بیش از ۲۰ سال بود که بیماری هاری نداشتیم، اما به دلیل افزایش سگ‌ها و حمله آنها به انسان‌ها، بیماری هاری و مرگ‌ومیر ناشی از آن افزایش پیدا کرده است. کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا با اشاره به راه کنترل و پیشگیری بیماری هاری، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون این بیماری در صورتی به این بیماری پاسخ می‌دهد که محل گازگرفتگی به نواحی خاص سر و صورت نزدیک نباشد.

امامی افزود: در قانون باید جمع‌آوری سگ‌های ولگرد لحاظ شود تا نگهداری از آنها که هزینه‌بر است، چالش ایجاد نکند. نگهداری سگ‌ها در این حجم برای محیط زیست و انسان‌ها خطرآفرین خواهد بود. برای مثال، ظرفیت سگ‌ها در منطقه نکا صد قلاده است، اما در منطقه شهری ۳۰۰ قلاده سگ داریم که امکان نگهداری از آنها را سخت می‌کند.

کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا تنها راه جلوگیری از پیش‌روی بیماری را واکسیناسیون به‌موقع دانست و افزود: متأسفانه درمان جدی برای بیماری هاری در دنیا وجود ندارد و تنها درمان، دارویی است که به همراه واکسن برای فرد انجام می‌شود.

کارشناس مسئول بیماری‌ هاری شبکه بهداشت نکا ادامه داد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند گازگرفتگی و انتقال بیماری هاری تنها از طریق گازگرفتگی سگ است، اما گاز گرفتن خر، اسب و گوسفند که ناقل بیماری هاری باشند نیز می‌تواند بیماری هاری را به انسان منتقل کند. افراد در صورت مشاهده هرگونه گاز گرفتگی فرد حادثه‌دیده را فورا به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل کنند.

جلالی؛ کارشناس بیماری‌های منتقله از حیوانات مرکز بهداشت خراسان رضوی هم گفته است: افرادی که دچار گزیدگی حیوانات می‌شوند بلافاصله باید به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنند تا واکسن هاری تزریق و سرم‌تراپی انجام شود؛ ۲۴ ساعت اولیه پس از گزیدگی ساعت طلایی است. غذارسانی بدون ضابطه برخی افراد به حیوانات بی‌صاحب، باعث افزایش موالید آنان و بالا رفتن آمار گزیدگی شده است.

پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران،  گفته است: متأسفانه افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهرهای استان مازندران موجب وحشت و ناامنی مردم شده که می‌طلبد با تعیین ساز و کار مشخص، اقدام جدی و قانونی از سوی شهرداری‌ها در این خصوص لحاظ شود.

چند روز پیش دختر پنج‌ ساله تبریزی بر اثر حمله سگ‌های ولگرد از ناحیه صورت آسیب دیده است؛ «مسئله سگ‌های ولگرد و سگ‌گردانی در تبریز علی‌رغم آسیب‌های فراوانی که به شهروندان و فضای شهری وارد کرده، مدت‌هاست در سایه برخی بی‌تدبیری‌ها آرامش شهروندان را سلب کرده است. حمله سگ‌های ولگرد اتفاقی است که برای بسیاری از شهروندان تبریزی رخ داده و آرامش شهروندان را سلب کرده است‌؛ پیش از این نیز پسری هفت ساله به نام امیرعلی در «باسمنج» بر اثر حمله سگ‌های ولگرد جان باخته بود و یک کودک دیگر در «کندرود» هم که مورد حمله سگ‌ها واقع شده بود با ورود به موقع همسایه‌ها نجات یافته بود».

پرداخت دیه

ماجرا به قدری شایع شده که چند روز پیش قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دادگستری شهرستان خلخال (۱۰۱ جزایی سابق) شهرداری خلخال را به علت حمله سگ‌های ولگرد به یک شهروند و مصدومیت ناشی از گاز گرفتن سگ به پرداخت دیه محکوم کرد.

بر اساس رأی قاضی رسول بستانی، شهرداری خلخال به علت ایراد صدمه بدنی غیرعمدی (غیر از حوادث کار و رانندگی)، تسبیب در ورود صدمه بدنی غیرعمدی منتهی به مصدومیت شاکی به واسطه حمله سگ‌های ولگرد به میزان ۶۵ درصد تقصیر و تأثیر در حادثه مجرم شناخته شده است.

در رأی دادگاه که به استناد شکایت و محتویات پرونده، تحقیقات به عمل آمده، نظریه پزشکی قانونی، نظریه کارشناسان رسمی دادگستری و اظهارات اصحاب دعوی در دادسرا صادر شده، وقوع بزه و مجرمیت متهم به میزان مندرج در کیفرخواست، ثابت تشخیص داده شده و در این خصوص شهرداری خلخال به استناد مواد ۵۲۶ و ۵۵۹ و ۵۶۹ و ۷۰۹ و ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به پرداخت دیه محکوم شده است. بنا به اعلام این مرجع قضائی، رأی صادره حضوری و ظرف مهلت ۲۰ روز قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان اردبیل است.

اما در مواجهه با سگ ولگرد چه باید کرد؟ اگر با یک سگ ولگرد مواجه شدید، از دویدن خودداری کنید و چیزی به سمتش پرتاب نکنید. اگر به یک سگ برخوردید نه بدوید و نه حتی سعی کنید با سرعت از آن دور شوید. سگ به خاطر غریزه شکاری که دارد ممکن است فکر کند که شکار خوبی هستید.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فاصله ایمن را از حیوان حفظ کنید و صبر کنید تا خودش از آنجا دور شود. به آرامی به عقب قدم بردارید و حواس‌تان به عکس‌العمل سگ باشد. اگر سگ به دنبال‌تان آمد، سر جای خود بایستید. اما اگر حیوان حرکتی نکرد، همانطور به عقب قدم بردارید. به محض اینکه سگ از آنجا دور شد می‌توانید با سرعت عادی به راه خود ادامه دهید.

می توانید چیزی را بین خودتان و سگ قرار دهید تا حواسش را پرت کنید. آن چیز می‌تواند کیف، چتر، کفش یا کت‌تان باشد. خوشبختانه حیوان آن جسم را مانعی میان شما و خودش تلقی می‌کند و حواسش به آن پرت می‌شود.

نظر شما