شناسهٔ خبر: 67267157 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

وقتی ظریف از بی اعتمادی به غرب می گوید!

بخشی از اظهارات آقای ظریف در دوران کاری خود به عنوان وزیر خارجه مرتبط با بی اعتمادی به غرب است. در این گزارش بخشی از این اظهارات را مرور خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: «محمد جواد ظریف» را بسیاری در ایران می شناسند و نام او حداقل شاید یک بار و شاید هم بیشتر به گوش بسیاری از ایرانی‌ها خورده است. استاد فعلی دانشگاه تهران و وزیرخارجه پیشین ایران یکی از چهره‌های مطرح دیپلماسی ایران در دولت‌های گذشته است. او از کارمندی وزارت خارجه تا مشاور سرکنسولگری ایران در سان فرانسیسکو تا نماینده ایران در سازمان ملل و در بالاترین مقام دیپلماتیک خود، تا سکانداری وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی ایران را تجربه کرده است. اظهارات او در زمانی که وزیر خارجه ایران بود، بسیار پرواکنش و با بازتاب‌های زیادی همراه بوده است. بخشی از اظهارات آقای ظریف در دوران کاری خود به عنوان وزیر خارجه مرتبط با بی اعتمادی به غرب است. در این گزارش بخشی از این اظهارات را مرور خواهیم کرد.

تحریم ها، عامل تشدید بدبینی مردم به غرب

در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۲ هم، محمد جواد ظریف در قامت وزیر امور خارجه با اشاره به فضای بی اعتمادی و بدبینی حاکم بر افکار عمومی کشورمان نسبت به تعامل گذشته غرب در قبال ایران و آشکار شدن ناکامی رویکرد اعمال تهدید و تحریم ، تاکید کرد : «تحریمها موجب تشدید بدبینی و بی اعتمادی مردم نسبت به غرب شده است.»

مشکل، بی اعتمادی مردم ایران به غرب و آمریکاست

وقتی در ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ محمد جواد ظریف به عنوان وزیرخارجه ایران قصد عزیمت به وین برای دیدار با «کاترین اشتون»، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را داشت، با حضور در شبکه اول صدا و سیما به بیان چالش‌ها در مسیر دستیابی به توافق با غرب پرداخت و در این ارتباط تاکید کرد که مشکل بی اعتمادی مردم ایران نسبت به رفتار و برخورد کشورهای غربی، به خصوص آمریکا در طول چند دهه گذشته در رابطه با مردم ایران است.

اشتباه مذاکره با آمریکا

وزیرخارجه پیشین ایران در اواخر آذرماه ۹۵ در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم که به صورتی خصوصی برگزار شده بود و بعدا نمایندگان متن آن را منتشر کردند، با صراحت گفته بود که ‌اشتباه ما این بود که استراتژی خودمان را بر این گذاشتیم که تنها با دولت آمریکا مذاکره کردیم. ظریف در این نشست گفته بود: «من ‌اشتباه کردم، براساس یک توافقی که (با آقای کری) کردیم، ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می‌پذیرم من ‌اشتباه کردم... ما نباید براساس حرف این بابا (کری) عمل می‌کردیم... ولی این‌کار را کردیم.»

در مورد آمریکا اشتباه کردم

در ۲۹ مرداد ۹۷ در حالی که حدود دو هفته از آغاز دور اول تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران می‌گذشت، وزیرخارجه خوش پوش وقت ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر به‌طور تلویحی به غافلگیری‌اش از تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: ‌«احساس می‌کردیم آمریکا حداقل این مسئله را یاد گرفته است که تحریم‌ها تنها موجب فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و هیچ‌گونه دستاورد و نتیجه سیاسی مورد انتظار واشنگتن را به‌همراه ندارد. من تصور می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند، ولی متاسفانه من‌اشتباه می‌کردم.»

تعامل با غرب بی فایده است

جواد ظریف ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۸ هم در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا(NPR)، اعلام کرد که تعامل با غرب در بین مردم ایران، اعتبارش را از دست داده است. ظریف در این مصاحبه گفته است: «تعامل با غرب اعتبار و فایده اش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست دادن اعتبارم هستم.»

خوش خیالی اعتماد به غرب

از سوی دیگر وزیر امورخارجه دولت دوازدهم پس از هشت سال، در آخرین و بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در خصوص برجام در تیرماه ۱۴۰۰، در یک اعتراف جنجالی به خوش خیالی درباره غرب اشاره و در پایان گزارش خود «خطاب به مردم و مسئولان» اذعان کرده «با خوش خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود رنجاندیم. اتفاقی که اگر نمی‌افتاد نه دوستان دوران سختی رهای‌مان می‌کردند و نه به فشار حداکثری ترامپ مواجه می‌شدیم.»

نظر شما