شناسهٔ خبر: 67287312 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

چین و روسیه تحریم ها را چه طور دور می زنند؟

اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد که مسکو و پکن برای دور زدن تحریم های بانکی آمریکا، به گشایش حساب های غیرمقیم در مناطق مرزی چین روی آورده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت که گرچه راه های تجارت مسکو و پکن پس از اعمال تحریم‌ های اخیر آمریکا بر تنها شعبه یک بانک روس در چین محدود شده، اما سفر چندی پیش رئیس‌ جمهوری روسیه به چین کمک کرد تا دو کشور از وجود گزینه‌ های دیگری برای پرداخت بانکی اطمینان یابند.

رویترز افزود که بانک روس (VTB) پیشتر تحریم شده بود، اما خزانه ‌داری آمریکا تحریم های بانکی را به شعبه شانگهای این بانک نیز تعمیم داد.

منابع آگاه به رویترز گفتند که پس از سفر ولادیمیر پوتین به پکن، بانک‌ های خاصی در مناطق مرزی ایجاد شده‌اند که به شرکت‌های روس اجازه می‌دهند تا حساب‌های غیرمقیم (NRA) در بانک‌های چینی باز کنند.

در این رابطه، یک منبع بانکی به رویترز گفت: پس از سفر (پوتین)، بانک‌ هایی در یکی از استان‌ های چین تاسیس شد که مشغول گشایش حساب‌های غیرمقیم برای شرکت‌های روسی هستند.

تجارت بین روسیه و چین در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار رسید. حفظ جریان درآمد و کالا برای کرملین بسیار مهم بوده و به پرداخت های روان بستگی دارد.

به نوشته رویترز، راه‌ حل اخیر که بانک‌های منطقه‌ ای کوچک‌ و خارج از رصد آمریکا در آن نقش دارند، نشان می‌دهد که مسکو و پکن چگونه گام‌های پیچیده ای را برای تضمین تداوم پرداخت‌ های دوجانبه بر می دارند.

پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که با وجود تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، این کشور همچنان اقلام مورد نیاز به ویژه کالاهای مورد نیاز در میدان جنگ را از اروپا و آمریکا وارد می‌ کند.

خبر مرتبط
چند سایت در ایران تحریم شد؟/واکنش وزیر ارتباطات به وعده رفع فیلترینگ توسط کاندیداهای ریاست‌جمهوری

اقتصادنیوز: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بیش از ۳۰۰ هزار سایت برای مردم تحریم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی‌رغم بیش از دو سال تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه، این کشور همچنان با دور زدن تحریم‌ها به کالاهای مورد نظر خود دست پیدا می کند.

بر اساس این گزارش، روسیه توانسته تجهیزات حمل‌ و نقل هوایی را از طریق کشورهای ثالث وارد کند. به عنوان مثال، مقامات آمریکایی سال گذشته از دستگیری یک تاجر اهل ایالت کانزاس خبر دادند که پس از تشدید تحریم‌های واشنگتن در سال ۲۰۲۲، از طریق شرکت‌های واسطه در ارمنستان، قبرس و امارات متحده عربی کالاها را به روسیه ارسال کرده است.

خبر مرتبط
جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

اقتصادنیوز:‌ اتحادیه اروپا با تصویب بسته تحریمی جدید علیه روسیه موافقت کرد که برای اولین بار گاز طبیعی مایع را نیز در برمی‌گیرد.

این در حالی است که آمریکا هفته گذشته، تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۰۰ هدف در داخل و خارج از روسیه اعلام کرد.

 

نظر شما