شناسهٔ خبر: 67266716 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

خشم بایدن از ناسپاسی نتانیاهو

پس از انتشار ویدئویی از بنیامین نتانیاهو در روز سه‌شنبه که در آن نخست وزیر اسرائیل مدعی شد آمریکا از کمک‌های نظامی خودداری می‌کند، کاخ سفید نشست سطح بالای آمریکا و اسرائیل درباره ایران را که قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود، لغو کرد.

صاحب‌خبر -

پس از انتشار ویدئویی از بنیامین نتانیاهو در روز سه‌شنبه که در آن نخست وزیر اسرائیل مدعی شد آمریکا از کمک‌های نظامی خودداری می‌کند، کاخ سفید نشست سطح بالای آمریکا و اسرائیل درباره ایران را که قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود، لغو کرد.

به گزارش اکوایران، دو مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که پس از انتشار ویدئویی از بنیامین نتانیاهو در روز سه‌شنبه که در آن نخست وزیر اسرائیل مدعی شد آمریکا از کمک‌های نظامی خودداری می‌کند، کاخ سفید نشست سطح بالای آمریکا و اسرائیل درباره ایران را که قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود، لغو کرد.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، به گفته دو منبع آمریکایی و اسرائیلی، مشاوران ارشد بایدن از این ویدئو خشمگین شدند، پیامی که آموس هوخشتاین، فرستاده ایالات متحده شخصاً در جلسه‌ای چند ساعت پس از انتشار آن به نتانیاهو ارائه کرد. سپس کاخ سفید تصمیم گرفت تا با لغو نشست روز پنج‌شنبه گامی فراتر برود.

یک مقام آمریکایی گفت: «این تصمیم به وضوح نشان می‌دهد که انجام چنین حرکات نمایشی عواقبی دارد.»

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «آمریکایی‌ها خشمگین هستند. ویدئوی بی‌بی آسیب زیادی وارد کرد.»

برخی از مقامات اسرائیلی از قبل در مسیر واشنگتن بودند که این نشست لغو شد.

دو مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که جلسه برای ارسال پیامی در مورد ویدئو لغو شد. سومی مدعی شد که به دلیل مشکل برنامه‌ریزی، جلسه به جای لغو به تعویق افتاد.

نتانیاهو که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، در این ویدئو اعلام کرد که «غیرقابل درک است که در چند ماه گذشته، دولت بایدن مانع ارسال اسلحه و مهمات به اسرائیل شده است.»

کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، خاطرنشان کرد که تنها یک محموله تسلیحات از زمان آغاز جنگ متوقف شده است، در حالی که میلیاردها دلار سلاح بدون مانع ارسال شده است. او گفت: «ما واقعاً نمی‌دانیم که او در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.»

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، تیم بایدن در خلوت از ناسپاسی نتانیاهو عصبانی و شوکه شده بود.

هوخشتاین پیش از این قرار بود روز سه‌شنبه در حین توقف در سرزمین‌های اشغالی در مسیر بازگشت از بیروت، جایی که او تلاش می‌کرد تا اوضاع را در مرز اسرائیل و لبنان آرام کند، با نتانیاهو دیدار کند.

دو مقام اسرائیلی در جریان جلسه به آکسیوس گفتند: «او هنگامی که در اتاق حضور داشت، به نتانیاهو گفت که اتهامات موجود در ویدئو هم نادرست و هم خارج از خط است.»

علاوه بر این، مشاوران ارشد بایدن تصمیم گرفتند گفت‌وگوی راهبردی درباره ایران را که شامل ساعت‌ها ملاقات با مقامات وزارت خارجه، پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و همتایان اسرائیلی آن‌ها می‌شد، لغو کنند.

دیدار مقامات بلندپایه آمریکا و اسرائیل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران/ مدل‌سازی رایانه‌ای جدید حکایت از تغییر استراتژی هسته‌ای تهران دارد؟

یک مقام اسرائیلی تایید کرد که کاخ سفید این تصمیم را به اسرائیل اطلاع داده است.

به گفته این مقام اسرائیلی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، همچنان با همتای اسرائیلی خود، تزاچی هانگبی، که قبلاً به ایالات متحده رفته بود، ملاقات خواهد کرد. مقامات اسرائیلی می‌گویند که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز قرار است اوایل هفته آینده به این کشور سفر کند.

روابط بین تیم بایدن و نتانیاهو اکنون بیش از هر زمان دیگری در هشت ماه پس از آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر تیره شده است.

این دومین بار است که نشست گفتگوهای راهبردی ایران در آخرین لحظه لغو می‌شود.

در ماه مارس این نتانیاهو بود که پس از آن که ایالات متحده از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که شامل اشاره به آتش بس در غزه بود، خودداری کرد، نشست را لغو کرد.

نظر شما