شناسهٔ خبر: 67266240 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آبخیزداری دشت قزوین را از فرونشست نجات ‌می‌دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و تولید آب به صورت نظام‌مند می‌تواند دشت قزوین را از فرونشست نجات دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدحسین عطایی ظهر امروز _چهارشنبه سی‌ام خرداد_ در نشست هم‌اندیشی بررسی وضعیت فرونشست در استان قزوین اظهار کرد: سفره‌های آب زیرزمینی آب کافی ندارند و باید از کشت محصولات پرآب بر در به جد خودداری کرد، چراکه تولید این‌گونه محصولات به معنای از دست رفتن منابع آبی بیشتر و افت سطح آب‌های زیرزمینی و در وضعیت بحرانی‌تر فرونشست در دشت اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی متولی امنیت غذایی است و نمی‌توان تولید محصول نداشت، اما بایستی با استفاده از راهکارهای علمی و ابزارهای نوین تلاش شود تا از منابع آبی حفاظت شود و مانع از هدررفت و تخریب زمین از طریق فرونشست شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه برای مقابله با فرونشست زمین بایستی مصرف آب را از سفره‌های زیرزمینی کاهش داد، اضافه کرد: اجرای الگوی کشت و سامانه‌های نوین آبیاری و مدیریت منابع آب می‌تواند تا حدودی ما را به نقطه آرمانی برساند.

عطایی ادامه داد: عملیات الگوی کشت و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و کنترل منابع آب بایستی به صورت حاکمیتی در کنار هم باشد، البته اجرای طرح‌های آبخیزداری و تولید آب هم در مراحل بعدی می‌تواند به صورت نظام‌مند دشت قزوین را از فرونشست نجات دهد.

وی گفت: ایجاد ستاد احیای دشت قزوین، مدیریت منابع و ایجاد دفتر مشترک از جمله اقدامات خوب در حوزه کشاورزی است، البته باید وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی دشت قزوین مناسب نیست و برای رفع این مشکل باید مدیریت درستی از منابع آب داشته باشیم.

نظر شما