شناسهٔ خبر: 67266172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی:

معرفی حکمرانی الهی و مردمی بزرگترین رسالت اساتید بسیجی است

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بسیج سنگرنشین اسلام ناب و الهام گرفته از فرهنگ عاشوراست. امروز بزرگترین رسالت همه بسیجیان و مخصوصا اساتید بسیجی، علما و دانشمندان ما این است که حکمرانی الهی و مردمی را بشناسند و بشناسانند و برای تحقق آن تلاش کنند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «روز ملی بسیج اساتید» امروز چهارشنبه ۳۰ خردادماه از سوی سازمان بسیج اساتید در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی؛ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این همایش گفت: بنده چند مطلب را به اجمال در رابطه با حکمرانی اسلامی بیان می‌کنم. اول اینکه چهار روز در اسلام داریم که معادل ندارند و هرکدام در حکمرانی نقش و کارکرد خاصی دارند. یکی از این چهار روز، روز بعثت است که کارکرد آن در حکمرانی، بنیانگذاری حکمرانی الهی به جای حکمرانی‌های دیگر است. روز دوم غدیر است که به نص قرآن کریم، روز کمال دین است و باعث نهادینه کردن حکمرانی الهی در فرهنگ اسلامی می‌شود. روز سوم عاشورا است که روز مقابله با حکمرانی‌های غیر الهی و تلاش برای استقرار حکمرانی الهی است. روز چهارم نیز روز ظهور است که به ما فرموده‌اند در آن روز، ولایت الهی سراسر عالم را فرا گرفته و حقیقت دین محقق می‌شود. 


وی افزود: سوال این است که انقلاب اسلامی با این چهار روز چه نسبتی دارد؟ انقلاب اسلامی با ماهیت عاشورایی، بعثت را احیا کرد و تبلور جدید اسلام ناب بود و ولایت و غدیر را حاکم کرد و برای اولین بار است که نظام ولایی، با وجود همه موانع و دشمنی‌ها، چهل و پنج سال استمرار پیدا کرده است. در فرهنگ قرآن، خدا و مردم در مقابل هم نیستند. حکمرانی دینی، الهی و مردمی است چراکه خدا و مردم در دو طرف جوی نیستند لذا این انحراف است که بگوییم حکمرانی یا باید خدایی یا مردمی باشد. چهل و پنج سال است که مردم با بصیرت و شجاعت برای این نظام ولایی هزینه‌های زیادی داده و در برابر دشمن به خوبی عمل کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: دشمنان با شما می‌جنگند تا حکمرانی دینی را از شما بگیرند. البته نه اینکه نماز و روزه را از شما بگیرند، بلکه به دنبال این هستند تا نعمت ولایت را از شما بگیرند. دنیای امروز اینگونه نیست که از طریق منطق با شما حرف بزند. نمونه آن را در جنگ غزه شاهد هستیم که دشمن بدون توجه به استدلال و دلایل منطقی در حال نبرد با مردم مظلوم غزه است. آیا قطعنامه‌هایی که استکبار امروز آن‌ها را وتو می‌کند، آن را بر اساس منطق انجام می‌دهد؟

 

بسیج الهام گرفته از فرهنگ عاشوراست

حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی تأکید کرد: باید در مقابل گرگ با قدرت عمل کنیم و اگر دنبال مذاکره هستیم، مذاکرات ما از موضع قدرت باشد. هنگامی که در سازمان ملل قرآن کریم و تصویر حاج قاسم سلیمانی را به عنوان نماد مقاومت در دست می‌گیرید، آنگاه قدرت مذاکره شما نیز افزایش می‌یابد که در دوران آقای رئیسی نیز شاهد موفقیت‌هایی بودیم.

وی گفت: بسیج سنگرنشین اسلام ناب و الهام گرفته از فرهنگ عاشوراست. امروز بزرگترین رسالت همه بسیجیان و مخصوصا اساتید بسیجی و علما و دانشمندان ما این است که حکمرانی الهی و مردمی را بشناسند و بشناسانند و برای تحقق آن تلاش کنند. مشکل ما این است که چهل و پنج سال از این انقلاب اسلامی گذشته است اما در معرفی این الگوی بی‌بدیل الهی، مردمی و تعالی‌بخش نتوانسته‌ایم آنگونه که شایسته است عمل کنیم. مطلب دیگر اینکه وجه مشترک همه شهدا و فرهیختگان ما مجاهدت و تلاش برای پیاده کردن حکمرانی دینی بوده است. قطعا حکمرانی ولایی کارآمدی و توانمندی دارد و این را هم قرآن و هم تاریخ ثابت کرده‌اند که هیچ حکمرانی دیگر، کارآمدی حکمرانی ولایی را ندارد. لذا رئیس جمهوری انتخاب کنیم که حکمرانی دینی را پیاده کند چون حکمرانی دینی به معنای سربازی برای نظام و خادمی برای مردم ا‌ست‌.

 

نقش اساتید بسیجی در جهاد علمی

محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: اساتید بسیجی نقشی اساسی در جهاد علمی دارند. حضرت امام خمینی(ره) نقش دانشگاه را صلاح و فساد جامعه می‌دانند. دانشگاه در توسعه چهار امر نقش جدی دارد که شامل امر دانایی، توانایی، تربیت عالم و نظام فرهنگی است. در چهل و چهار سال گذشته عزت ملی برای ما رقم خورده است. به همین دلیل وقتی رئیس جمهور شهید شد دنیا برای این رئیس جمهور اعلام عزای عمومی و همبستگی می‌کند در حالی که در دوره‌ای دنیا به دنبال انزوای ما بود. 

وی بیان کرد: مردم به دنبال خلق فضای جدیدی هستند و به عقب برنمی‌گردند. مردم خوب می‌دانند چگونه مسیر رو به جلو را بپیمایند. جامعه علمی ما مفتخر است در یک جهاد علمی برای کشور اقتدار آفریده است لذا مردم مطالبه کارآمدی نظام در دوران تحریم را دارند. مردم از کسی معجزه شکست تحریم نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند اقتدار به کشور برگردد. این راهی است که شهید رئیسی شروع کرد و ان‌شاءالله ما اساتید بتوانیم به رسالت خود در این زمینه عمل کنیم.

 

تثبیت قدرت بین‌المللی نظام اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این همایش گفت: در زمان شهید رئیسی، قدرت بین‌المللی نظام اسلامی تثبیت شد. جامعه مومن می‌گوید چه ترامپ یا هرکس دیگری بیاید ما خدا را داریم و دائما بر ایمان ما افزوده می‌شود. دو سال قبل رهبر معظم انقلاب، مسئولیت خطیر دانشگاه را یادآور شدند و در نامه‌ای انتظار خود از اساتید بسیجی را بیان کردند که از جمله آنها تعهد، آمیختن آموزش با اخلاق، اجتهاد و تولید علم بود.

وی افزود: روشنگری و آگاه‌سازی جامعه مخصوصا در این مقطع حساس، از دیگر وظایف اساتید بسیجی است. توفیق اساتید بسیجی دانشگاه‌ها را از خداوند مسئلت دارم و ان‌شاءالله خداوند برای این ملت هزینه داده و شهید داده، بهترین‌ها را مقدر کند‌.

 

ابعاد شخصیت شهید چمران

سردار غلامرضا سلیمانی؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: بنده به دو نکته از ابعاد شخصیت شهید چمران اشاره می‌کنم که یک نکته مربوط به قبل از انقلاب اسلامی و دیگری بعد از انقلاب است. شهید چمران تحصیلات خود را در آمریکا در رشته فیزیک پلاسما به اتمام رساند و تشکیل خانواده داد اما به دلیل ابعاد وجودی شخصیت خود یک تصمیم تاریخی گرفت لذا آمریکا را به مقصد جنوب لبنان ترک کرد و وارد مبارزه با رژیم صهیونیستی شد. این استاد بی‌نظیر، جای درست را انتخاب کرد به گونه‌ای که به دشمن نزدیک باشد تا بتواند اراده خود را بر دشمن تحمیل و از حقوق مظلومان دفاع کند. وی همچنین به تربیت نسل جدیدی همت گماشت که امروز یکی از بزرگترین ارتش‌های مردمی در مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی است. 

وی گفت: نقطه عزیمت دوم شهید چمران این بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و وی به ایران آمد و پست وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت. اما با وجود اینکه نقش دیوان‌سالارانه برای وی فراهم بود ولی به محض اینکه پاوه در معرض سقوط قرار گرفت به آنجا رفت و مانع این اتفاق شد. وی همچنین ستاد جنگ‌های نامنظم را در جنوب کشور تشکیل داد و بسیاری از شناسایی‌های جبهه دشمن را شخصا انجام می‌داد. امروزه شخصیت امثال شهید چمران‌ها نیاز به معرفی دارند و نباید اجازه دهیم چنین اشخاصی به دست فراموشی سپرده شوند بنابراین روز ملی بسیج اساتید فرصتی منتسب برای معرفی میهن‌پرستان واقعی است.

انتهای پیام

نظر شما