شناسهٔ خبر: 67266142 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تشخیص‌ زودهنگام پارکینسون با استفاده از هوش‌مصنوعی

محققان دانشگاه یو سی ال ای و مرکز پزشکی گوتیگن یک آزمایش خون ابداع کرده‌اند که با کمک هوش مصنوعی قادر به شناسایی بیماری پارکینسون تا ۷ سال قبل از ظهور علائم آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، پارکینسون یک اختلال تخریب عصبی است که با لرزش، خشکی بدن و کندی حرکات همراه است.

تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار چالش برانگیز است اما یک تحقیق جدید نتایج نوید بخشی دارد. در حال حاضر تشخیص پارکینسون به علائم مرتبط با رصد حرکات متکی است. زمانیکه این علائم ظاهر می شوند، آسیب زیادی در مغز رخ داده است. اما آزمایش خون جدید می تواند درمان پارکینسون را متحول کند.

کوین میلز یکی از مولفان ارشد پژوهش در این باره می گوید: همزمان با فراهم شدن درمان های جدید، نیاز است تا بیماری قبل از ظهور علائم تشخیص داده شود. ما نمی توانیم سلول های مغز را دوباره پرورش دهیم، بنابراین حیات سلول های فعلی بسیار مهم است.

به گفته میلز، آنها پروتئین های موجود در خون را بررسی و تحلیل کردند تا نشانگرهای جدید بیابند و در نتیجه نشانگرهایی یافتند که در تحقیقات فعلی نیز به آنها اشاره شده بود. در آزمایش بالینی الگوریتم های ماشین یادگیری با دقت ۱۰۰ درصد بیماری را تشخیص دادند. سپس محققان یک گام فراتر رفته و قابلیت تست برای پیش بینی پارکینسون را بررسی کردند.

این تحقیق روی بیمارانی با اختلال رفتار خواب با حرکت سریع چشم (iRBD) متمرکز بود. این اختلال زمانی رخ می دهد که افراد به طور فیزکی در خواب عملی انجام می دهند. حدود ۷۵تا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به این اختلال به تدریج به ایجاد یک سینوکلئینوپاتی منجر می شود. سینوکلئینوپاتی گروهی از اختلالات مغزی است که در نتیجه تجمیع پروتئین آلفا-سینوکلئینون به وجود می آید و این گروه بیماری ها شامل پارکینسون نیز می شود.

ابزار هوش مصنوعی نمونه خون این بیماران را تحلیل کرد و تشخیص داد ۷۹ درصد پروفایل خون بیماران iRBD با افراد مبتلا به پارکینسون همخوانی دارد.

نظر شما